De set en set
Vaga heroica
Aquests dies fa 65 anys de les protestes per l'augment del bitllet de tramvia
“Per primer cop després de la guerra, la massa es llançà al carrer, a Barcelona, l'1 de març de 1951, i va inventar una forma d'acció nova i potent, limitada a uns objectius precisos però de significació política evident.” Així definí Max Gallo la “vaga de tramvies”, tal com se l'anomenà llavors i en el llibre que Fèlix Fanés publicà el 1977 sobre aquells fets, tot i que seria més correcte qualificar-la de vaga d'usuaris o boicot. Aquests dies fa 65 anys de les protestes per l'augment del bitllet de tramvia. Va pujar de 0,50 pessetes a 0,70. S'exaltaren més els ànims en saber que els bitllets a Madrid valien la meitat. Des de primers de febrer circularen fulls impresos rudimentaris que exhortaven que la gent anés a peu a tot arreu. Tal dia com avui grups d'estudiants ja havien trencat vidres. Els trets de la policia causaren un mort. La gent anava i tornava caminant de la feina. La pluja no impedí que a l'entrada i sortida del camp de les Corts (el Barça guanyà el Racing per 2 a 1) ningú no pugés als tramvies. Les autoritats s'alarmaren. Abaixaren el preu del bitllet, tot i que el governador Baeza Alegría s'hi resistia. Aquella vaga de viatgers fou espontània –sense sindicats– i heroica. Eren temps pitjors que els d'ara: condicions de vida dures; repressió policial; salaris miserables; racionament; corrupció. La vaga afavorí tothom. Valia la pena anar a peu. No era en benefici d'uns pocs. I no debilitava Barcelona, com passa ara, enfront de la cobdícia impúdica de Madrid.