la crònica
Política d'estat
L'equivocació que el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va cometre a l'hora de passar la paraula a Ricard Font, a qui va presentar com a secretari d'Estat en comptes de com a secretari d'Infraestructures de la Generalitat, va posar en safata la presentació del llibre Infraestructures d'estat, escrit pel portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias, i el director comercial de Ports de Catalunya, Òscar Oliver. Perquè allò que intenten els seus autors en el llibre que ahir es va presentar a la Cambra de Comerç de Girona és analitzar si el govern espanyol fa o no política d'estat a Catalunya en matèria d'infraestructures. I contraposar-ho a l'acció de govern que fa el govern català i, sobretot, la que es podria desenvolupar si Catalunya tingués un estat propi. “Amb la seva petita errada, el president de la Cambra de Comerç el que ha fet, de forma inconscient, és reconèixer que allò que fa el secretari d'Infraestructures, o el mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, sí que és política d'estat”, va exposar Macias.
Font, que va ser l'encarregat de presentar el llibre editat per Pòrtic en la sala d'actes de la Cambra, plena de gom a gom, va qualificar el llibre “d'encert” perquè, a més d'assenyalar amb el dit els principals greuges que Catalunya ha patit i pateix en matèria d'infraestructures, amb casos tant clars com l'N-II i l'aeroport de Girona, indica quin és el camí “del bon govern”. “Els autors fan l'esforç d'anar més enllà de tots els incompliments del govern espanyol amb Catalunya plantejant un nou model de gestió de les infraestructures vinculades al nou estat”, va destacar Font.
“Volíem evitar fer un llibre eminentment polític, però tampoc no volíem que fos un manual per a enginyers”, va raonar Oliver, que al seu torn va subratllar el caràcter pedagògic que, finalment, havien volgut donar a l'obra perquè, a través de dotze exemples, sigui el lector qui trobi la solució. “No donem respostes màgiques”, va afirmar en aquest sentit. El director comercial de Ports de Catalunya va afegir-hi que, a través dels exemples, el llibre posa en evidència que les infraestructures “han de ser gestionades, explotades i vetllades des de la proximitat i de forma individual”. “I no podem ser mai un fre a l'activitat econòmica”, va assenyalar.
Macias, que va ser el darrer a intervenir davant del públic, format per representants del Parlament, la Generalitat, la Diputació i l'Ajuntament de Girona, entre altres institucions, va ser l'encarregat de posar-hi el colofó quan va llegir en veu alta el capítol que, de forma fictícia, succeeix a a l'espai on se celebrava l'acte de presentació del llibre Infraestructures d'estat. En aquest capítol, que té el títol de L'endemà, la sala d'actes de la Cambra de Comerç és l'escenari on representants de les administracions locals i del nou estat constitueixen la societat que gestionarà l'aeroport de Girona-Costa Brava, que és rebatejat amb el nom d'aeroport Josep Pla. Espadalé va recuperar el protagonisme al final de l'acte amb el desig de ser present en l'acció que descriu el llibre, i que és sobretot un exercici per reivindicar una millora en la gestió de les infraestructures.