Opinió

LA GALERIA

Captar el món

Si tenies una bona notícia i la volies fer més creïble l'havies d'explicar amb imatges, i aleshores la informació era irrefutable

Fa poc més de trenta-sis anys, un noi de Fortià es va trobar unes quantes vedelles mortes i abandonades enmig d'un camp prop de casa seva, i va decidir que aquell fet tan reprovable s'havia de donar a conèixer, així que va acudir a Punt Diari –una publicació que havia sortit al carrer feia pocs mesos. En el diari, es veu que no li van fer gaire cas, o no es creien la història, i van donar l'excusa que potser calien imatges. Però aquell noi era molt tossut, obstinat i caparrut, i al cap de pocs dies tornava a trucar a la porta del diari amb les fotos. Horribles, tècnicament. Segur que avui no passarien cap control d'edició en cap redacció. Però aquelles imatges, pel seu contingut, tenien un interès periodístic, mostraven els animals morts i abandonats amb tota la seva cruesa. Van ser les primeres fotografies que va publicar Miquel Ruiz.

Això, que podria semblar una anècdota, és un fet transcendental per a la futura carrera del fotoperiodista empordanès. Miquel Ruiz va captar de seguida el poder i la força que pot tenir una imatge. Va entendre que si tenies una bona notícia i la volies fer més creïble l'havies d'explicar amb imatges, i aleshores la informació es convertia en un fet irrefutable que qualsevol mitjà de comunicació publicaria.

A més, si una cosa ha tingut sempre en Miquel és un bon nas i una visió periodística, qualitats que no es prodiguen en excés entre els fotògrafs de premsa.

Aquest va ser el debut de Miquel Ruiz en el món del fotoperiodisme. Un món que a partir d'aquella primera fotografia el va atrapar i del qual no ha sortit mai més.

Després vindrien els anys a El Punt amb anades i vingudes, treballant també per als diaris El Observador, El Mundo i La Vanguardia, entre d'altres. Però hi ha una altra etapa, que és la del fotògraf inquiet i viatger que té necessitat de veure de primera mà què passa pel món. És quan pren consciència de la misèria de les guerres, que s'implica amb la gent i amb les causes solidàries, i funda l'ONG Fotògrafs per la Pau.

El resultat, i el resum de la trajectòria del noi que va descobrir la fotografia a partir d'unes vedelles mortes, es pot veure aquests dies a l'exposició Miquel Ruiz Avilés: una altra manera de captar el món (1979-2010) a la biblioteca Carles Rahola de Girona, fins a mitjan gener de l'any vinent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia