LA CRÒNICA
Girona 10
Com ja em passa habitualment, els temes d'actualitat aquests m'agafen en temps afegit. Conscient d'això, opto per una atemporalitat del tema. Això passa amb la crònica d'avui. El 10 és un número màgic, amb què es representen els preus dels menús, les entrades per a dues persones al cinema o l'habitació d'un hotel. El 10 dóna marca a un cap de setmana que serveix per promocionar la ciutat de Girona. El 10 és un número rodó. És el número de la sort, el de l'èxit, el del triomf i el de l'energia. Leibniz, el 1716, el va descriure com el del tot i el no res. El nostre sistema mètric és decimal i el 10 és una potència que fem servir per expressar els números molt grans. El número deu és per a l'esoterisme un signe de fortuna. El 10 és la nota màxima que poden obtenir els estudiants. El número 10 és el principi i la fi, el tancament del cercle. La Bíblia es refereix als deu leprosos, les deu plagues i els deu manaments. No és, per tant, casual el Girona 10. No ho és per als seus organitzadors ni per als clients. És, sens dubte, una icona en la promoció de la ciutat, la dels seus comerços i empreses de bars i restauració.
Quan l'Associació d'Hostaleria, Turisme i Restauració de les Comarques Gironines van decidir convocar la cinquena edició de Girona 10, sabien que el repte era difícil. Nogensmenys, aquesta edició recopila els èxits de les edicions anteriors i en corregeix els defectes. Enguany, més clients i més productes han fet sobrepassar parcialment la capacitat de gestió dels organitzadors. El bon temps i haver superat amb èxit les quatre edicions anteriors en són la clau. Prop de quatre mil places hoteleres i uns deu mil menús han estat el resultat de l'esforç dels establiments que s'han adherit a la convocatòria d'enguany. De limitacions, n'hi ha cada any sobretot pel poc temps existent per ajustar l'oferta i la demanda, per la concentració de l'oferta en una ciutat mitjana i perquè determinats locals de restauració no han entès que la promoció global de la ciutat també els beneficia directament. Per al visitant, l'hotel desperta el màxim interès i, de retruc, hi guanyen restaurants, cinemes, bars i el conjunt de l'oferta cultural. Per als gironins, l'oferta cultural s'ha ignorat lamentablement i l'accent es posa, majoritàriament, en l'oferta d'oci, restauració i cinema. El repte de futur és captar client més enllà de la Tordera, dels Pirineus i de la Franja. I per fer-ho, més enllà d'incrementar el nombre de menús, hi ha la qualitat del producte i la implicació de tot el teixit comercial i gastronòmic de Girona i de la seva àrea metropolitana. Ens hem trobat de tot, des de restaurants no adherits que oferien el menú al mateix preu (hom creu que no cal concursar) fins a menús de diari a preu de diari. Per això no calia tant de moviment, penso jo. L'usuari, com jo, que ha viscut aquests dies l'edició del Girona 10 ha trobat molta gent i, sobretot, gent contenta. Girona s'ho val. Ara, calen retocs perquè la ciutadania gironina la visqui amb més intensitat i plenament. L'objectiu és promocionar la ciutat i generar turisme permanent. Per això l'hem de vendre bé, amb sentit de futur i no pel calaix més o menys ple d'aquests dies. Fidelitzar no és feina fàcil. Jo no tornaré als restaurants que no em van tractar bé. Cal fer entendre que el client content és un client que torna. Per aquest motiu, la promoció de la ciutat ha de ser cosa de tots i, conscients d'això, l'Associació d'Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona ha de seguir fent, com em consta que fa, tot el possible perquè les futures edicions no morin d'èxit.