Opinió

LA GALERIA

Tren indigne

Durant anys a Girona es va optar per la carretera i el vehicle privat, en comptes de planificar la mobilitat social ferroviària

Com és possible que a l'any 2016 el president de la Renfe pugui declarar, pugui afirmar –molt en l'estil, en la línia del nihilisme de Rajoy– que el servei que ofereix a Catalunya la seva companyia és el pitjor de tot l'Estat? Aquestes actituds ens demostren que, en la dura quotidianitat del dia a dia, el govern espanyol manté, de facto, una relació colonial amb Catalunya. La situació d'indignitat absoluta del tren convencional a Catalunya –el tren social i territorial per excel·lència– és una prova fefaent que és l'Estat –la seva superestructura politicoadministrativa amb seu a Madrid– el que ja ha desconnectat amb la nostra, mortificada i espoliada, nació catalana.

El transport públic ferroviari convencional –encara que molta gent no s'ho cregui, i alguns ho hi creguin– és un pilar essencial més de l'estat del benestar, com la sanitat, l'educació, la justícia o els serveis socials. Doncs bé, és insostenible que la població de la regió de Girona continuï, el 2016, encara amb un servei bàsic, tan indigne i mancat de racionalitat. El tren convencional és el “parent pobre” de la mobilitat; i això es paga car. Durant molts anys, a la demarcació de Girona és va optar, d'una manera abusiva, per la carretera i el vehicle privat en comptes de planificar una millor mobilitat social ferroviària: no es van fer línies noves; per exemple, el Baix Empordà és una de les poques comarques de més de 100.000 habitants que no disposa de transport públic ferroviari; a més, en les línies existents, l'R-11 i l'RG1, el manteniment cada cop és menor, és va deteriorant. Per altra banda, l'aposta accelerada del “gran tren”, el TAV, més per motius polítics –una excusa per licitar obres per especular– que per donar un servei digne al territori, va significar una agressió contra el tren convencional. Això ens ha portat a la lamentable situació de mancances estructurals, que fa que un servei indispensable per als gironins només es pugui definir com a indigne.

En síntesi, les línies R-11 i RG1, sobretot en el tram gironí, estan molt menyspreades, menysvalorades pel govern del PP (el binomi Renfe-Adif). També cal insistir en la manca d'interconnectivitat i d'intermodalitat tren-bus, i les molt deficients interconnexions ferroviàries Portbou-Cervera de la Marenda (Renfe-SNCF). En general, cal millorar el transport públic a tota la demarcació i, molt especialment, a l'Alt Empordà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia