opinió
Exigim mesures immediates
Cada cap de setmana milers de conductors queden atrapats a la carretera N-340, una de les vies amb més sinistralitat de tot l'Estat. Però ni els accidents ni els embussos no semblen haver despertat l'interès d'un govern de l'Estat que, no ho oblidem, és qui té la responsabilitat inversora en infraestructures. La partida pressupostària per a l'N-340 aquest 2016, 150.000 euros, diu exactament quin és el grau de prioritat que donen a una de les vies més transitades i que no ofereix cap altra alternativa que la del pagament.
Després d'anys de desídia per part del Ministeri de Foment, no podem esperar més. No podem restar impassibles mentre les inversions d'un nou pressupost estatal, si és que hi ha govern per poder-lo confeccionar, tornen a deixar de banda Catalunya. Mentre les inversions no arriben, i és evident que la cosa va per llarg, el territori ha decidit, hem decidit, dir prou. Exigim que el futur govern de Madrid apliqui mesures provisionals i urgents perquè, cada dia que passa sense aplicar-les, els conductors assumeixen un risc que va més enllà del que és intrínsec al fet de conduir. L'alternativa, a curt termini, és ben simple i la tenen a l'abast: aixecar peatges de l'AP-7 per a tots els trànsits, no només per als camions –a hores d'ara no ens conformem amb mitges tintes–. Només és qüestió de voluntat política. De fet, sempre ho és.
Però, com a govern, no ens val només posar un pedaç. Per això, a banda de reclamar –en espera, 200 dies després, de saber a qui hem de fer-ho exactament–, hem començat a treballar per definir el model de mobilitat que volem per a aquest país. Un model global de gestió de les vies d'alta capacitat que incorpori un pagament per ús que sigui equitatiu, solidari i sostenible en el conjunt del territori.
Trobar solucions als problemes actuals de l'N-340 no és només un compromís, sinó també una obligació d'aquest govern que, juntament amb els alcaldes del territori, ha decidit fer un front comú per exigir solucions. I perquè tot plegat no quedi en el terreny de les bones intencions i en un tall de carretera simbòlic a l'arc de Berà, hem constituït dos grups de treball: l'un a les Terres de l'Ebre i l'altre al Camp de Tarragona. Ens comprometem a fer un seguiment exhaustiu de la resposta que ens arribi des de Madrid i, a la vegada, a treballar intensament per definir el model de carreteres que volem per a la futura República Catalana.