Política

SERGI BRULL

ALCALDE DE PALS (PDeCAT)

“Amb la Torre de les Hores no volem morir d’èxit”

L’alcalde palsenc vol ordenar l’accés al monument, obert recentment

Valora bé l’acord amb ERC i destaca l’esforç fet en l’espai públic

Va néixer a Palamós, el 1979, i va entrar en política per agafar el relleu de l’exalcalde Joan Silvestre al capdavant de la llista de CiU el 2015. Enginyer tècnic forestal per l’Etsea de Lleida i màster en gestió de recursos ambientals i ordenació del territori per la UdG, coneixia el consistori per dins, ja que va ser tècnic de Medi Ambient entre el 2005 i el 2015. Això li ha facilitat la feina.

Fa tot just sis mesos que va prendre possessió del càrrec, com preveia el repartiment de dos terços del mandat per a ERC i el darrer per a l’antiga CiU, ara el PDeCAT. Debuta en política, però ja coneixia l’administració.

Després d’haver treballat com a tècnic al mateix Ajuntament, ha estat més senzill el pas a la banda política?
Els onze anys a l’àrea de Medi Ambient posaven fàcil el coneixement de com funciona l’administració municipal i de molts companys. No va deixar de ser un avantatge com a regidor, però com a alcalde, a més d’aquestes tasques de gestió, cal estar en contacte directe amb els veïns, entitats, altres administracions, cosa que eleva la complexitat del càrrec però que alhora és gratificant.
I com es viu la competència de Medi Ambient des d’una banda i ara des de l’altra?
Com a gestor polític ara em miro l’àrea amb una perspectiva més àmplia, i crec que hauria de ser una àrea d’espai públic, perquè la separació clara que fa uns anys hi havia entre el medi ambient i l’urbanisme, per exemple, amb les normatives actuals és molt difusa. Tot està interrelacionat, fins i tot pel que fa a les vies i espais públics, o les actuacions de la brigada municipal. I ha estat un dels àmbits on hem mirat de donar més impuls.
Per exemple?
Hem incrementat la partida d’enjardinaments i millora d’espais públics, o condicionar camins i carrers. Ha passat d’uns 60.000 euros a 180.000 només en una de les anualitats. I penso que ha estat un dels grans girs del mandat. Hi havia molts carrers deixats i també hem fet accions d’estalvi i sostenibilitat, com per exemple en l’enllumenat, amb més de 700.000 euros subvencionats amb fons europeus per canviar els llums de 1.800 fanals a led de baix consum.
Com ha estat l’entesa amb ERC i el repartiment de l’alcaldia?
Des del meu punt de vista, molt bona. Hi ha hagut confiança, cosa que és bàsica per fer bona feina. I ens hem cenyit força al programa de mandat. L’hem complert en la pràctica totalitat.
Es podrien arribar a plantejar anar plegats l’any vinent?
La relació com a socis és bona, però qualsevol candidatura conjunta, i més en un poble, acaba depenent de les persones. Falta pràcticament un any, i crec que és massa aviat per decidir-ho.
Destacava l’alt compliment del programa, però què queda per fer?
Un dels punts febles és que en temporada alta turística continuem fent curt d’aparcament, però és difícil disposar de més places. I voldria haver alleugerit més la càrrega burocràtica de determinats tràmits i agilitar els temps de resposta. Hem progressat pel que fa a llicències d’obres o de noves activitats, però de vegades calen informes de diferents àrees i encara hi ha feina a fer.
Una de les accions més destacades, i encara més de portes enfora, ha estat la reobertura al públic de la Torre de les Hores. N’està satisfet?
És l’element patrimonial més característic del poble. I sí, hem completat uns treballs de rehabilitació amb la Diputació per condicionar-la i fer practicable l’accés per l’interior fins a la part alta. Rep molt de públic, però ens trobem amb alguns problemes i estudiem la manera de no morir d’èxit.
Què s’hi han trobat?
Hi ha un torn d’accés que teòricament limita l’accés a 25 persones com a màxim alhora. Però no està vigilat i ens trobem amb grups que el salten per sobre o per sota, i alguns problemes d’incivisme. Ens estem plantejant posar-hi seguretat, tot i que això implica disposar d’un parell de persones fixes de cara a juliol i agost, o potser cobrar entrada, que ara és gratuïta.
L’altra mesura nova ha estat la racionalització de l’antiga travessera de la carretera, que ara és d’un sol sentit. Com està funcionant?
Al tram del carrer Enginyer Algarra calia posar ordre al desgavell, ja que per les dificultats per aparcar s’amuntegaven molts cotxes parats sobre les voreres. Ara és de sentit únic des de l’accés de la rotonda del Barco, cap a Torroella. I per als vehicles que entren des d’aquest municipi s’ha ordenat un itinerari alternatiu. Hem guanyat en seguretat.
Un dels aspectes més controvertits és el desplegament del pla parcial per fer dos milers més d’habitatges a l’entorn de la Platja de Pals. Com està la tramitació?
És un aspecte complicat. I cal recordar que no és un projecte que aquest govern s’hagi tret de la butxaca, sinó una herència del planejament anterior dels anys vuitanta que s’ha mirat de racionalitzar. Urbanisme va emetre un darrer informe desfavorable i els nostres tècnics estan analitzant conjuntament amb els de la Generalitat els sectors subjectes a retallades. Des de l’oposició és fàcil criticar-ho, però quan governes has de tenir presents les responsabilitats patrimonials que es juga el municipi i el risc d’indemnitzacions astronòmiques als propietaris si no es tramita. Vetllem per l’interès general dels veïns.
Del projecte per reconvertir les instal·lacions de l’antiga Ràdio Liberty també fa temps que no se’n sap res. En tenen notícies?
Sabem que el projecte de la Fundació Mar continua pendent de la resolució de la Generalitat per a la concessió dels terrenys. I ens sembla interessant, perquè seria un espai innovador i un complement de l’oferta turística del poble per apropar els visitants al medi ambient i els ecosistemes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia