La millora de la GIV-6102 a Palau-saverdera, a punt
La Diputació de Girona acaba d’adjudicar els treballs a l’empresa Construccions Rubau per prop d’1,7 milions d’euros
El projecte preveu actuacions d’acord amb l’entorn pròxim al parc natural
El projecte de condicionament de la carretera GIV-6102 des de la C-260 fins a Palau-saverdera es condicionarà aquests primers mesos de l’any, en el marc d’un projecte d’obra que ha estat portat a concurs al llarg d’aquest passat mes de desembre i que ja ha estat adjudicat. Construccions Rubau és qui s’encarregarà de la execució, ja que ha estat l’empresa que ha obtingut la millor puntuació de les cinc que es van presentar al concurs per obtenir el dret a fer els treballs: Construccions Rubau, Excavaciones y Pinturas SAU-Epsa, Rubau Tarrés, Aglomerats Girona i Agustí i Masoliver. La proposta de Rubau s’ha adjudicat per 1.681.568 euros, una rebaixa substancial del preu de sortida, que era de 2.071.151 euros.
L’objectiu de l’actuació és millorar les característiques geomètriques de la carretera que porta a Palau-saverdera, adaptant-la a allò que indica el vigent pla de carreteres de Catalunya, així com la seguretat viària, l’accessibilitat i la comoditat dels usuaris.
Els treballs de millora abastaran els gairebé tres quilòmetres i mig de llargària i es calcula que estaran en obres al voltant de nou mesos, termini que començarà a córrer els dia que s’executi el replanteig. El traçat de la carretera GIV-6102 discorre per terrenys que pertanyen al parc natural dels Aiguamolls de l’Empordà, entre l’inici del projecte –en el quilòmetre 0,102– i aproximadament el quilòmetre 2,6. En els primers 800 metres, a més, se situa a tocar d’un espai protegit.
Aquest és un projecte que va iniciar el seu recorregut administratiu el febrer de l’any 2009 i, entre altres retocs, es va haver d’encaixar amb les determinacions mediambientals exposades pel Departament de Medi Ambient i Habitatge del setembre del 2016.
El Departament de Medi Ambient va obligar, entre d’altres coses, a desplaçar la intenció inicial per evitar trepitjar la reserva natural integral. També es va plantejar executar el ferm dels vorals de 50 centímetres amb una textura i un color diferents que afavoreixin percebre la secció de la carretera limitada a la calçada i es dificulti l’increment de velocitat inherent a un augment d’amplada i, a més a més, prendre mesures de senyalització per atenuar la velocitat i fer una restauració ambiental del tram de vial en desús que connecta l’anomenada Caseta de l’Estany fins al terraplè actual de la C-68.
Aquesta carretera és estreta, amb una amplada mitjana de 4,88 metres. A més, es considera que la parametrització de zigzagueig és millorable i, així mateix, que hi ha falta d’homogeneïtzació de radis i que les dimensions dels tubs que creuen la carretera són petites i no permeten que siguin utilitzats com a passos de fauna. El condicionament de la carretera s’ha projectat procurant aprofitar al màxim el ferm existent i reduir així, tant com ha estat possible, les ocupacions en terrenys adjacents.
A l’inici del projecte, entre els punts quilomètrics 0,103 PK i 0,810, tram en què la carretera GIV-6102 discorre a tocar de la reserva integral del parc natural dels Aiguamolls de l’Empordà, les obres s’han previst ocupant terrenys al marge dret de l’actual carretera, per tal de garantir-ne la no afecció. Se suavitzen els revolts actuals, mitjançant l’ampliació dels radis corresponents i la definició de revolts de transició, per tal de fer possible la transició del peralt al llarg d’aquests.
En diversos trams, com per exemple el situat just més enllà del punt quilomètric 0,640 de la carretera, el projecte preveu eliminar alineacions, per tal de donar regularitat als trams i deixar de banda el zigzagueig en aquests trams de curta llargada. El perfil longitudinal definit intenta adaptar-se a la rasant actual de la carretera GIV-6102.