Daniel Pamplona és la nova cara de Ciutadans a Girona. L’actual portaveu, Míriam Pujola, va de número 2.
Com ha decidit afrontar el repte de ser el cap de llista de Cs a Girona?
Vaig néixer i créixer a Girona. Conec la realitat de la ciutat. Vaig decidir fer un pas, que implica molta responsabilitat, per vocació de servei públic. La idea és que hi hagi un benestar per al ciutadà, no pas veure-me’n beneficiat jo. Ho vaig decidir arran d’una situació d’anormalitat, que jo mateix he viscut amb els amics i la família: una ruptura de la convivència. He decidit aportar el que pugui per revertir aquesta situació i tornar a la normalitat.
Quan va iniciar la seva vinculació amb la política i concretament amb Cs?
He seguit sempre la política. Quan estudiava ciències polítiques, em deien si volia ser polític, però llavors no m’ho plantejava així. El salt a la política em va arribar més tard, quan vaig veure tota aquesta situació de fragmentació de la convivència ciutadana. És un honor per a mi defensar el projecte de Ciutadans. La meva ideologia política de sempre és el liberalisme, i Ciutadans ho reflecteix clarament: un partit liberal, constitucionalista i progressista. És on encaixava perfectament.
Com valora la llista que ha confeccionat Ciutadans a Girona?
N’estic molt content. Som una llista que té l’empenta de la joventut, però en la qual també hi ha històrics del partit. La Míriam va darrere meu, amb tota la seva experiència d’aquests quatre anys. Crec que som gent molt preparada, responsable i capaç de complir el que diem.
Entrem en temes de ciutat. Des de Ciutadans, què proposen per a la Devesa?
La Devesa és una zona enfosquida. Jo no hi aniria a córrer a la nit. S’ha de canviar, s’hi ha de donar vida, s’ha de redefinir i fer que sigui una zona verda amb altres usos. Es pot obrir un procés participatiu i que la gent opini què hi vol fer.
Quins grans projectes proposen?
La redefinició de la carretera Barcelona n’és un, ja que és el carrer on més accidents tenim. És una via ràpida, però està al mig de la ciutat. Volem convertir-la en la gran rambla de Girona, en un eix comercial on s’aixequin persianes, en zona de passeig. La vocació que tenim des de Ciutadans és la d’una ciutat de vianants, d’acord amb la línia de les ciutats del segle XXI. Volem que a la carretera Barcelona hi hagi cotxes, però que sigui una línia més lenta. Ens ho podem permetre perquè tenim sortides de ciutat. Podria ser, per exemple, anada pel carrer Barcelona i una sortida pel carrer Oviedo, i així incentivaríem la part comercialment abandonada de darrere de l’estació. I un altre projecte és l’enjardinament de la llera del riu Onyar des de la plaça Catalunya, tot passant el carrer Carme. Un carrer al qual cal donar vida, cosa que també implica reactivació econòmica. Obrir-hi persianes, posar-hi terrasses, fer-hi un carril bici... Aquí entra de nou un procés participatiu que sigui útil. Apostem sobretot per una ciutat del segle XXI, moderna i cosmopolita.
Parla d’una ciutat de vianants. En mobilitat, tenint en compte la seva visió europea, quines mesures proposa?
A part de la part personal, Ciutadans som un partit que té molt aquest sentiment europeu. Hem d’anar en aquesta línia. La ciutat de vianants és el que veiem a escala internacional a les ciutats grans: al centre de les ciutats, cada vegada es redueix més el trànsit, hi ha més zones de vianants i es dona més importància al transport públic, i així ho hem de fer a Girona. Cal revisar les línies i rutes dels autobusos; necessitem més freqüència, més campanyes per potenciar-lo i també abaixar el preu del bitllet. L’altre dia llegia que l’abonament mensual és el tercer més car de l’Estat, després de Madrid i Barcelona. Això és poc incentivador. També hem d’incentivar que la mobilitat sigui tan sostenible com es pugui. Des de l’Ajuntament, hem de donar exemple. Hem de fer el pas gradualment cap a una flota de vehicles elèctrics i incentivar que la gent de la ciutat i les empreses passin a tenir un model sostenible, elèctric. Crec que els gironins són persones modernes i cosmopolites, perquè estem situats en l’eix amb França, i Girona s’ha d’acomodar a aquesta idea de la Girona del segle XXI, que implica mobilitat sostenible: vehicles elèctrics, ús del transport públic i zones de vianants.
Un altre tema central en aquesta campanya serà sens dubte l’habitatge. Quines mesures creu que cal emprendre?
Volem potenciar un lloguer assequible, afavorint la gestió dels arrendaments. Hem de facilitar l’accés a l’habitatge a tots els veïns.
I pel que fa als pisos turístics? Creu que Girona té un problema amb això?
Nosaltres som partidaris dels pisos turístics, però amb regulació. El que no volem són pisos turístics sense regular, un caos, com ha passat a Barcelona. Hem d’establir un equilibri entre fer barri i el turisme, però també hem de ser conscients que el Barri Vell ens proporciona molts ingressos i no podem rebutjar el turisme. El turisme és molt important i no el podem limitar. Per exemple, la decisió de l’alcaldessa d’allunyar els busos turístics ha repercutit clarament en el turisme, així ho han mencionat les associacions més grans, d’hostaleria i de transports, i això no interessa. Nosaltres hem de potenciar el turisme.
Vostè que ha viscut fora, quins canvis faria en el model turístic de la ciutat?
El turisme és una font d’ingressos que reverteix directament en el ciutadà, i Ciutadans el vol potenciar, però que no sigui el turisme Kleenex, que ve al matí i se’n va a la tarda. Girona és una ciutat increïble. Tenim un call jueu que hem de potenciar i internacionalitzar molt més. Li avanço una proposta: recuperarem el nostre associacionisme amb la Red de Juderías, que és l’associació més gran d’Espanya. Girona, per una decisió política, en va sortir. També hem de recuperar patrimoni històric. Una ciutat que creix ha d’ampliar la seva oferta turística. Tenim la zona dels polvorins, del Calvari, la torre d’Alfons XII i aquesta zona de les Pedreres, que està bastant perduda. Tenim el castell de Montjuïc, del qual ningú fa gaire cas. Als barris, el mateix: tenim la plaça Assumpció a Sant Narcís, on s’està fent el mercat d’artistes emergents de la Volta, que volem potenciar també.
El ple passarà de 25 a 27 regidors i això vol dir més marge de creixement en els grups. Quines expectatives electorals tenen?
Molt bones. El 21-D vam ser segona força, amb 10.500 vots. És clar que creixerem. Ara tenim dos regidors que són de l’any 2015 i des de llavors hi ha hagut un món, el nostre partit ha reeixit molt. Som clarament el vot constitucionalista útil. Sortim a guanyar, a liderar aquest projecte, a ser força decisiva.
En tot cas, sembla clar que no hi haurà majories absolutes. Tenen clara una possible política de pactes postelectorals?
Ja veurem el que passa. El que puc anticipar és que no concedirem poder territorial al separatisme. Així de clar.
Parlava de recuperar la normalitat.
Som un partit que advoca per la neutralitat institucional. Li puc anticipar tres mesures del programa electoral en aquesta línia: recuperarem el nom de la plaça Constitució, perquè creiem que ja ens representava, tenint en compte que la Constitució del 78 continua plenament vigent; recuperarem les relacions institucionals amb l’administració nacional [estatal], i encarregarem una auditoria a la gestió que ha fet el govern en els últims quatre anys, perquè ha estat molt lleial a un grup de ciutadans pel tema del procés i s’ha abandonat per complet la Girona de tots.