FERMÍ PI

ALCALDE DE VILOPRIU (ERC-AM)

«La crisi ha posat coses al seu lloc, però tots ho passem malament»

Fermí Pi pensa que els ajuntaments vivien per sobre de les seves possibilitats abans de la crisi i critica que la pujada dels preus va fer que pobles com Vilopriu quedessin buits de gent jove

Fermí Pi farà vuit anys que és alcalde. Ho va ser accidentalment perquè el company de partit, el primer de la llista, va morir. És pagès. No sap si es tornarà a presentar.

–Com es troba el castell?
–«Des del 2003 que hi anem al darrere. S'ha endarrerit molt perquè ens van obligar a fer un estudi arqueològic al pati, cosa que va encarir el projecte. També vam necessitar permís del Bisbat per modificar el primer pis, que afecta part de la sagristia. Costa 800.000 euros i es farà en dues fases. Primer, el pati; després, el castell. Hi aniran oficines i un local social. Forma part del pla d'obres i serveis.
–Teniu molta segona residència, oi?
–Prop d'un 70%. Té coses dolentes, perquè això a l'hivern és un desert; però també té coses bones, perquè la gent col·labora molt. Som pocs. L'autobús passa per no pujar ni baixar ningú. Així que s'ha concertat un servei de taxi a Camallera per a la gent gran. Els en subvencionem un 95% i és més econòmic i efectiu.
–Què representa, tanta segona residència?
–«Hi ha mancança d'aigua. El problema és l'ús que se'n fa. A moltes cases l'hortet s'ha convertit en herba i es gasta l'aigua sense filar prim. Fins i tot s'ha cremat alguna bomba d'aigua de tant en tant perquè funciona les vint-i-quatre hores del dia. Tenim 5 dipòsits i 5 o 6 pous, per a quatre nuclis. Els problemes són a l'agost, per la gran estirada d'aigua. Jo penso que si consumíssim tanta aigua durant tot l'any, eixugaríem el Ter. Però sense les segones residències, moltes cases serien només un piló de pedres.»
–I quines mesures preneu?
–«Demanem que s'emplenin les piscines aviat. Moltes cases no tenen pou, ni cisterna, ni res. Per a futures construccions s'hauria de pensar en l'emmagatzematge d'aigua.»
–Estàveu molt empipats per la nevada.
–«Amb 52 quilòmetres de camí públic que ha de mantenir l'Ajuntament, ho vam passar malament. Ens toquen 4.300 euros de subvenció per la nevada, ja que això segueix criteris poblacionals. Però calculem que haurem tingut 20.000 euros de despesa; per tant, no queda gens cobert. A més, de cara a l'estiu, ha quedat molta llenya seca als boscos. Això ja és sec, però si aquest any hi ha foc en un costat, ja el podem esperar a l'altre. Aquella setmana vam fer de tot sense aigua, ni telèfon, ni llum i no sabíem què passava als altres nuclis. Ni el Neucat ni el Cecat no sabien res. Crec que aquests plans no es poden fer des d'un despatx.»
–Hi ha hagut iniciatives de voluntariat per netejar boscos.
–«Aquí no hi ha gent per fer-ho. El terme municipal no és petit i un percentatge molt elevat és bosc, del qual un 95% és privat i és el propietari qui ha de passar al davant.»
–Quins projectes teniu engegats?
–«Amb el pla d'obres i serveis volem arreglar el camí dels Masos, que uneix els quatre nuclis, Gaüses, Pins, Valldevià i Vilopriu. Hi ha un tram entre Gaüses i Vilopriu on no pot passar ni el correu, i les comunicacions són importants.»
–I amb el FEIL?
–«Amb el primer vam canviar part de la canalització d'aigua potable i amb el segon pla ho acabarem.»
–Com us afecta la crisi?
–«No hi ha ingressos per permisos d'obres. Un 60% de les actuacions les fem amb subvencions. I les subvencions també han baixat força. Però no ens hem endeutat. La crisi ha posat coses al seu lloc, l'especulació havia apujat els preus, però no vull dir que sigui bona, perquè tots ho passem malament. Els ajuntaments ens havíem acostumat a viure per sobre de les possibilitats. També és cert que cada cop tenim més feina: al secretari se li ha multiplicat la feina per tres i tenim els mateixos diners.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.