Política

Les mancances del Consell deixen Osor sense secretari

L'ens selvatà deixa de prestar servei a l'Ajuntament d'Osor per falta de personal

El consistori no ha pogut pagar factures durant tres mesos, i ara recorre a la Diputació per a l'assessorament legal

L'Ajuntament d'Osor i el Consell Comarcal de la Selva han tingut problemes en l'àrea de secretaria que els han dificultat la gestió diària. El Consell admet que té dificultats per trobar professionals acreditats per cobrir la plaça de secretaria de manera fixa. Això ha perjudicat de retruc el consistori osorenc i el Consorci Ter-Brugent. A Osor han estat tres mesos sense secretari i han hagut de recórrer a la Diputació de Girona.

Des del 2014 el Consell Comarcal prestava el servei de secretaria a l'Ajuntament d'Osor. L'ens supramunicipal ho feia mitjançant la figura del servei d'assistència tècnica (SAT). Però des del setembre del 2016 una baixa de llarga malaltia ha trastocat els plans a Osor i al Consell. “Ens vam haver de buscar la vida a través del Xaloc”, admet l'alcalde d'Osor, Joan Pla (Unió i Força Osorenca, UFO). El Xaloc és la Xarxa Local de Municipis, un organisme autònom de la Diputació.

Funcions de tresorer

Des del setembre i fins al 30 de novembre, l'Ajuntament d'Osor no va tenir secretari, cosa que li va impedir pagar factures. “Hi va haver un canvi legal que impedeix que un regidor faci les funcions de tresorer. El secretari del Consell també feia les funcions de tresorer i, quan ens en vam quedar sense, no podíem pagar factures”, explica Joan Pla. Amb la firma de l'alcalde en les factures no en feien prou, hi afegeixen fonts de l'Ajuntament.

La falta del funcionari a Osor va fer que “incomplíssim el període de pagament de factures. Pagàvem a tretze dies i vam passar a fer-ho a 60. Ara ja ho hem pogut regularitzar”, explica Pla. La nova secretària interventora d'Osor ofereix assessorament legal al consistori i acudeix als plens municipals, que es van reduir a la meitat per falta de secretari (de catorze el 2015 a set el 2016). L'alcalde va convocar un ple extraordinari dimecres a les vuit del matí, i la funcionària que ha arribat a Osor a través de la Diputació hi va anar per aixecar-ne acta.

Fa uns mesos, quan van quedar sense secretari, l'Ajuntament d'Osor va demanar a la Diputació disposar de la figura de secretari interventor tres hores a la setmana (dotze hores al mes), però la petició va ser desestimada. El Consell Comarcal té la intenció de tornar a prestar el servei a Osor, però mentre això no sigui possible és la Diputació qui assessora el consistori. Al Consorci Ter-Brugent també van quedar sense el servei d'assistència tècnica (SAT) del Consell Comarcal al mes de setembre (i pel mateix motiu que Osor), però van moure's amb celeritat.

D'Amer i del Consorci

Els estatuts de l'ens ja preveien la possibilitat que personal d'un ajuntament de l'ens pogués assumir la secretaria. Com que al setembre la presidència corresponia al regidor d'Amer Salvador Clarà (ERC), ha estat la secretària d'Amer la que ha fet les funcions de secretària accidental de l'ens del Ter-Brugent, que aplega sis pobles de la Selva i dos de la Garrotxa. El president del Consorci és ara Eduard Llorà, l'alcalde de les Planes d'Hostoles (CiU).

LA FRASE

Quan el secretari del Consell va agafar la baixa, ens vam haver de buscar la vida amb el Xaloc [Diputació]
Joan Pla
alcalde d'osor (UFO)

LA XIFRA

7
plens
va fer l'Ajuntament d'Osor l'any passat. El 2015, amb el secretari del Consell, n'havia pogut convocar 14.

La substituta no ha pres possessió del càrrec

Des del 30 de novembre del 2016, Osor té una persona substituta de l'anterior secretari del Consell Comarcal de la Selva. De tota manera, com que només treballa unes hores per al consistori, no assumeix “les funcions íntegres de secretària” ni ha pres possessió del càrrec, admeten fonts de l'Ajuntament del municipi de les Guilleries.

La secretària té reducció de jornada per motius personals i no és, a tots els efectes, l'assessora legal municipal. Això fa –admet el batlle– que la gestió diària “no sigui del tot àgil. A l'hora de buscar les subvencions, ho anem fent, però s'ha allargat molt més. Tot i les limitacions, però, el servei és bo i en tot el que ha convingut ens ha ajudat”.

Pla, alcalde des del 2015, ha pogut comprovar des de fa gairebé dos anys la lentitud del funcionament de l'administració. “De vegades, quan parlem amb el grup [d'UFO], diem: «Això ho tirarem endavant», però després veus que costa molt”, diu Pla, que treballa en una empresa d'enginyeria i noves instal·lacions. UFO té quatre regidors i CiU, tres. Osor (434 habitants) és un dels municipis més petits de la comarca. El poble té un alt índex d'envelliment –hi ha 107 veïns que tenen més de 65 anys–, tot i que manté l'escola (27 alumnes), i una quinzena de persones treballen al taller de l'empresa de joies Joid'art. L'Ajuntament té el pressupost prorrogat del 2016 i ha de decidir com fa repercutir als veïns la regularització cadastral. El consistori té tres empleats: un administratiu i un agutzil a jornada completa i una empleada de neteja (dedicació parcial).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia