Política

La Cambra sosté que la inversió en obres serà baixa

L’entitat empresarial reconeix que la despesa pública en infraestructures no recuperarà mai els nivells de fa deu anys

Reconeix que el dèficit a Catalunya és més gran que en altres zones de l’Estat

La Cambra de Comerç de Barcelona té coll avall que la inversió pública en infraestructures no es recuperarà i que continuarà per la banda baixa. El president de l’entitat empresarial, Miquel Valls, va lamentar ahir en una roda de premsa que l’execució d’obres del 2017 “confirma la tendència dels últims anys i augura la del futur a mitjà i llarg termini”, és a dir, que “la inversió pública en infraestructures és i serà a la banda baixa”. Per Valls, la inversió mai tornarà a assolir el nivell de fa deu anys i, malgrat que el tradicional dèficit de dotació en infraestructures de transport a Catalunya dins el conjunt de l’Estat espanyol s’ha reduït, no s’ha aconseguit eliminar. Segons el document 30 anys d’inversions en infraestructures de mobilitat a Catalunya: balanç i perspectives de futur, elaborat per la Cambra de Comerç amb motiu del III Congrés d’Economia i Empresa del Col·legi d’Economistes, el percentatge de la inversió realitzada a Catalunya durant les tres últimes dècades continua sent inferior al pes de l’economia catalana en el PIB espanyol (19%) però se situa al nivell del seu pes en termes de població (16%).

Segons el treball, ha augmentat la participació relativa en la dotació de capital d’aeroports i ferrocarrils, fins a superar el 20%, però s’observa un excessiu pes del transport de passatgers en alta velocitat (AVE) en detriment de la xarxa de rodalies o el transport de mercaderies.

De fet, entre els “grans projectes pendents” d’infraestructures a Catalunya, Miquel Valls es va referir a l’impuls de rodalies, l’estació de la Sagrera o el nou accés ferroviari de la T1, del qual va dir que, a més de l’obra, és preocupant que no s’estigui afrontant el debat sobre el model d’explotació, que té la dificultat que la Generalitat és el titular del servei però que les vies són d’Adif.

També els nusos ferroviaris de Montcada i Reixac i de l’Hospitalet de Llobregat i la necessitat d’impulsar les inversions a la xarxa viària haurien de ser una prioritat, segons els empresaris. Amb tot, reconeix que “la xarxa viària ha estat la gran penalitzada de la política d’inversions durant la darrera dècada”.

La Cambra destaca també en el seu document que la tònica habitual és que el grau d’execució de la inversió a Catalunya sigui inferior al conjunt de la inversió regionalitzada a l’Estat, malgrat que el 2017 va ser un any “excepcional”, amb el 77% executat a Catalunya, que supera el 73,8% de la mitjana espanyola.

Per Valls, el dèficit d’infraestructures a Catalunya és un dels més grans que hi ha a l’Estat espanyol i una petició del món empresarial des de fa anys. La “pluja” de milions que Mariano Rajoy va prometre fa un any per a Catalunya “es fa esperar perquè els pressupostos d’inversió en infraestructures són i seran limitats i perquè els terminis d’execució no són realistes”.

De cara al futur i tenint en compte la limitació dels recursos públics, la Cambra considera que cal replantejar les polítiques d’inversió per prioritzar els criteris d’eficiència i rendiment social, econòmic i ambiental, la gestió de la demanda, la coordinació de les institucions i la col·laboració publicoprivada. “El gratis total de les autopistes no és adequat per a un manteniment de les vies en una etapa de limitació pressupostària”, explicava Valls. “Cal que la societat assumeixi que el gratis total no és possible”, hi afegia.

Sobre el fet que el nou president del govern espanyol, Pedro Sánchez, mantingui els pressupostos aprovats al Congrés dels Diputats, Valls va afirmar que era una “bona notícia” però va assegurar que espera que augmenti al màxim possible el grau d’execució de la inversió pressupostada per a Catalunya, 1.349 milions d’euros.

Cal que la societat assumeixi que el gratis total no és possible en una etapa de limitació pressupostària
Miquel Valls
President de la Cambra de Comerç de Barcelona

Valls demana un ministre de Foment català

La roda de premsa que ahir el president de la Cambra de Comerç de Barcelona va fer sobre infraestructures va començar amb una petició ben clara: “Senyor president Pedro Sánchez, des del món empresarial català li faig una petició. Si vol començar bé el seu mandat, ordeni un ministre de Foment català. Seria una decisió molt ben vista des del món empresarial català.” Per Valls, el nomenament d’un ministre català sensibilitzat amb els dèficits del territori seria un gest clar a favor de la restitució.

Per la seva banda, la patronal Pimec, que també va felicitar el nou president del govern espanyol, Pedro Sánchez, considerava ahir en un comunicat que el nou escenari polític és “una gran oportunitat per desencallar el conflicte entre Catalunya i Espanya”.

Pimec estableix com a prioritat “acordar un nou sistema de finançament per a Catalunya i potenciar les inversions en infraestructures, com el corredor mediterrani o la millora del sistema de rodalies, ja que sempre reverteixen en millores competitives i són un atractiu per a les inversions”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia