ICV denuncia que l'acord sobre mobilitat perpetua el peatge de la C-32
Milà exigeix que s'eliminin les barreres perquè l'autopista sigui de franc per als maresmencs
Milà no va estalviar ahir crítiques cap a CiU, perquè ha aconseguit «rentar-se la cara» i presentar-se com el gran artífex d'un l'acord quan, segons el diputat, és el màxim culpable que els maresmencs encara paguin per fer servir la C-32, perquè van ser ells qui van prorrogar-ne la concessió. «El més greu de tot és que el PSC i ERC els hagin seguit el joc per un 5% més de descompte», va lamentar. Salvador Milà creu que la proposta comarcal no aborda el canvi modal imprescindible cap al transport públic en un territori en què la mobilitat interna és cada cop més important que la connexió amb Barcelona. A més, s'aposta decididament per la construcció d'una carretera nova de quatre carrils quan el que s'hauria de fer, segons el parer dels ecosocialistes, és una millor gestió del trànsit i condicionar adequadament les infraestructures actuals, incloent-hi l'N-II, perquè el problema de congestió no és al Maresme sinó a l'entrada de Barcelona. «El que es farà és gastar 400 milions d'euros per fer una nova via que per a la única cosa que servirà és per arribar més aviat a la cua», va afegir-hi Milà.
Però, per sobre de tot, ICV-EUiA denuncia que el document, al qual van votar en contra, és «injust» per a la gent del Maresme. «No acceptarem mai que es digui que es mantindrà ara i en el futur el peatge de la C-32», va afirmar el diputat, que també lamenta que les formacions hagin abandonat la posició de reivindicar la gratuïtat per als maresmencs. En aquest sentit, la proposta d'Iniciativa implica eliminar les barreres dins de la comarca i instal·lar peatges troncals dissuasius a l'accés nord de l'autopista –a l'altura de Maçanet–, per evitar que els vehicles que van per l'AP-7 circulin ara per la C-32. «I, si cal, peatges selectius que serveixin per descongestionar l'entrada a Barcelona», va puntualitzar.
Malgrat que el Departament de Política Territorial digui tot el contrari, el diputat es manté ferm i afirma que amb aquestes mesures no es col·lapsaria l'autopista.
Nadal titlla Milà «d'incoherent»
El secretari de Mobilitat, que ahir va visitar Malgrat de Mar, va admetre que el sorprenia la posició de Salvador Milà, que va qualificar «d'incoherent». «Mai he sentit del grup parlamentari d'ICV cap proposta de gratuïtat de la C-32 i sempre han plantejat que no s'havia d'afavorir l'ús del vehicle privat i, per tant, que no s'han de fer autopistes de franc», va afegir-hi. Nadal va destacar que el pacte per la mobilitat que ha acordat el Consell Comarcal del Maresme és «una excel·lent notícia» perquè planteja solucions globals a la mobilitat de la comarca, tant al transport públic com al vehicle privat. El secretari va assenyalar que «la peça fonamental» del pacte és la construcció d'una carretera nova que absorbeixi el trànsit de l'N-II i la política de peatges que hi va associada a la barrera de Vilassar de Dalt. Si bé a partir del segon semestre d'aquest any els descomptes poden arribar fins al 65%, Manel Nadal va dir que a mesura que avanci el projecte les bonificacions també aniran augmentant fins al 100%, quan hi hagi en marxa les obres.