Crida de Colau a “concentrar” el vot de la “gent comuna”
L’alcaldessa de Barcelona encén la plaça Catalunya amb una intervenció abrandada i carregada d’emotivitat
Carrega contra les esquerres que “volen fer fora el govern més valent en 40 anys”
L’Ada Colau més mitinguera va encendre ahir al vespre la plaça de Catalunya de Barcelona amb una intervenció carregada de força i emotivitat en què va demanar als ciutadans d’esquerra i a la “gent comuna” que diumenge vinent “concentrin el vot” per continuar amb el govern que “ha demostrat que es pot construir un món millor”.
La candidatura de Barcelona en Comú va celebrar ahir el seu acte central de campanya concentrant fins a 3.000 persones, segons va proclamar l’organització, al centre de la plaça de Catalunya. L’espai no es va omplir, l’aparença no era la d’un acte de masses que impulsa una candidatura el cent per cent guanyadora, però el cert és que l’afluència de gent va anar creixent durant la celebració del míting, com una metàfora de l’evolució de la intenció de vot de la candidatura de Colau que ha anat remuntant posicions i expectatives de vot des de l’inici de la campanya electoral.
Conscient del frec a frec amb què s’arriba al final de la campanya i que les possibilitats de ser “la llista més votada”, segons va ressaltar Colau, es basen per la disputa dels vots dels partits d’esquerres, la candidata va centrar el seu atac cap a la gran adversària, la llista d’ERC, criticant el fet que “forces d’esqueres diguin que volen fer fora el govern més valent que ha tingut aquesta ciutat en quaranta anys”.
Davant d’un públic entregat que corejava el lema d’“alcaldessa, alcaldessa”, Colau va anar-se creixent i augmentant el to de la seva intervenció fins a arribar a emocionar-se i haver d’aturar per un moment el seu relat quan va recordar les seves dificultats personals en la seva trajectòria vital i les dificultats amb què es va trobar el seu govern quan va haver de fer front a “una minoria que creu que la ciutat és seva”.
Va contraposar els interessos d’aquesta minoria de poderosos a les necessitats de la “gent comuna” i necessitada, unes persones entre les quals es va posar ella mateixa, “com algú que sap què és no arribar a final de mes”, i aleshores, entre una pluja d’aplaudiments que anava creixent, va proclamar que se sentia “orgullosa de ser la cara visible” d’un procés col·lectiu que ahir va tornar a fer del “sí que es pot” un nou crit de guerra que va tornar a encendre el centre de Barcelona.
La candidata dels comuns va insistir en aquest relat de reclamar el vot de la gent treballadora tot recordant que quan va començar a governar “ens van dir de tot, verduleres, peixateres, i què passa, nosaltres estem molt satisfetes i ens encanta la gent treballadora!”. Colau va insistir que enfront d’altres candidatures més alineades amb els poders tradicionals, la seva “només té la força de la gent” i es va mostrar convençuda que, segons fa afirmar: “Diumenge tornarem a fer història i tornarem a demostrar que sí que es pot.”
Colau va reclamar el vot per continuar construint una ciutat que “és referència al món” de la lluita antifeixista. Es va comprometre a seguir avançant en les polítiques en contra de l’especulació, incrementant fins al 50% l’obligació de fer construir habitatge assequible als constructors, i a la promoció de vies verdes al mig de l’Eixample per lluitar contra la contaminació de la ciutat.
L’acte polític va plantejar-se com una gran festa, amb el to de positivitat amb què els comuns han volgut afrontar la seva campanya des del primer moment, amb actuacions musicals i de persones simpatitzants, com ara l’actriu Viky Penya o el taxista i líder del moviment de protesta groc i negre, Tito Álvarez. Aquest últim va posar el govern de Barcelona en Comú com a exemple de política propera al ciutadà i de valentia en contra dels grans interessos econòmics. “Cal activistes a les institucions”, va dir el taxista abans de vaticinar que en l’enquesta feta al seu sector “un 95% votarà Colau, perquè us ho heu guanyat”.
LA FRASE
Desplegament mediàtic a la recerca de l’últim vot
Una campanya electoral són diners. Amb els diners es poden fer coses, com per exemple difondre missatges polítics que arribin a la gent, i si a més a més es busca una formula original, el ressò que s’aconsegueix és doble. Això és el que va fer ahir la candidatura d’Ada Colau, que està afrontant la recta final de la campanya amb l’accelerador premut fins al fons a la recerca de l’últim vot, perquè tan ajustat serà el resultat de diumenge que un grapat de vots pot fer decantar la balança cap a un o altre costat.
En aquesta estratègia cal entendre la distribució ahir al matí, al centre de Barcelona, de centenars d’exemplars d’un diari de campanya editat expressament per a l’ocasió amb informació dels compromisos bàsics de la candidatura de Barcelona en Comú i també informació sobre la celebració, a la tarda, del míting central de campanya a la plaça Catalunya. Els exemplars de diari es repartien a les sortides del metro i altres llocs concorreguts, com es fa habitualment amb la premsa gratuïta.
El paper no és l’únic format que ahir van utilitzar els estrategues de comunicació de Colau. També van optar pel vídeo i, en aquest cas, per una producció original on apareix Ada Colau, en el paper d’alcaldessa, xerrant amb la mateixa Ada Colau, més jove, i amb una camiseta de la PAH, ONG en defensa de l’habitatge en la qual es va fer coneguda. La jove Colau pregunta a l’alcaldessa si tot plegat ha valgut la pena, i la segona respon que sí i que continuaran treballant per “tornar la ciutat als barcelonins”.