Política

CARLES RUIZ

ALCALDE DE VILADECANS (PSC) VILADECANS

“Ara ens toca pensar en la ciutat del futur”

junts

“L’Àrea Metropolitana ha estat eficaç per fer política de transport i residus i ho ha de ser pel tema d’habitatge i medi ambient”

“Volem diversitat econòmica: serveis, indústria, agricultura, logística i també turisme”

Hem tingut un suport majoritari dels ciutadans a la feina feta, també a la dinàmica que estem portant el PSC
La transició energètica és un tema que cal plantejar. A Viladecans ja treballem en una companyia elèctrica comunitària
La política metropolitana és clau, però ha de passar perquè Barcelona sigui capaç de resoldre els seus problemes

Viladecans (66.000 habitants) és la localitat més gran entre l’Hospitalet i Tarragona i, tot i això, fins al 1992 el tren ni hi parava. Des d’aleshores hi ha un baixador, però encara no hi paren tots els trens, una anomalia històrica que l’Ajuntament vol corregir. És un municipi allargat travessat per dues autopistes. Al nord hi ha la zona de muntanya i diversos turons (en un dels quals, a la muntanya de Sant Ramon, diuen que és on va pujar el magnat americà Sheldon Adelson per veure on crearia l’Eurovegas, finalment un projecte fallit). Al sud hi ha el delta del Llobregat i quatre platges verges des d’on es pot veure com giren els avions del Prat. Enmig, un nucli urbà on pràcticament tothom es coneix, una gran zona d’empreses, moltes tecnològiques, un hospital que diuen que és excel·lent i un parc agrari de més de 700 hectàrees. El PSC, que hi governa des de l’any 1983 i en les darreres eleccions va treure majoria absoluta (13 regidors), dissabte, finalment, va rebre el suport del regidor dels Comuns, que ha entrat al govern.

El PSC ha recuperat la majoria absoluta.
Ha sigut un suport majoritari dels ciutadans a la feina feta, també a la dinàmica que estem portant els socialistes, de diàleg, d’intentar anar per feina i resoldre els problemes.
En l’anterior mandat al consistori hi havia set partits. Ara n’han quedat cinc.
En les passades eleccions es van presentar molts partits, sobretot petits, que va ser el que va fer que nosaltres tinguéssim menys regidors, perquè, de fet, el PSC vam pujar en percentatge de vots. Eren partits poc sòlids: tres van tenir escissions durant el mandat passat, que, per cert, va ser un mandat difícil: només per parlar al ple hi havia nou paraules, dels set partits i de dos regidors no adscrits. En les últimes eleccions han quedat els partits més sòlids, però l’estructura de vot s’ha repetit: vot majoritari d’esquerres i majoritari per al PSC.
Com enfoca vostè aquest nou mandat? Molt còmode, suposo.
Per a nosaltres és un mandat molt ambiciós perquè la ciutat –la nostra i, en general, totes– ha de començar a transformar-se pels nous reptes de futur que ja tenim a sobre, tenint en compte un factor clau com és la tecnologia. La transició energètica, per exemple, és un tema claríssim que hem d’abordar, però n’hi ha molts més. Per exemple, hem de pensar com serà la ciutat quan avancin els cotxes sense conductor, ja que segurament caldran menys pàrquings i menys carrers per als cotxes! També avui, tecnologies com les dels jardins verticals i sostres vegetals que fa deu anys eren un luxe, per la dificultat de mantenir-los i fer-los, avui estan més a l’abast gràcies a innovacions que s’estan investigant que ho fan més econòmic i fàcils d’integrar en l’edificació. Ara, doncs, ja podem pensar les ciutats d’una manera molt diferent que fa deu anys, i això és un element de canvi molt important que ens permet fer actuacions de renaturalització de la ciutat i fer actuacions per treballar amb l’energia. A Viladecans, per exemple, ja estem treballant en una companyia elèctrica comunitària. En l’aspecte educatiu, nosaltres, que ja fa molts anys que treballem braç a braç amb la Generalitat, les direccions dels centres i les famílies i hem tingut molt bons resultats, ara creiem que és el moment d’adaptar les escoles i l’entorn de les escoles –els edificis, els patis– perquè puguin estar a punt per a l’educació del segle XXI.
Viladecans ha sortit de la crisi i això dona impuls a noves iniciatives.
Viladecans surt de la crisi d’una manera molt diferent de com hi va entrar: tenim millors condicions per ocupar la gent, tenim una diversitat econòmica que quan va començar la crisi no teníem, el parc de negocis, per exemple, totes les oficines que han vingut... El model econòmic és molt diferent. Viladecans està en condicions de fer un salt veritablement qualitatiu d’acord amb el que requereix el segle XXI. Ja estem pensant com han de ser les ciutats del futur i com volem fer una ciutat que doni més oportunitats a la gent en l’aspecte econòmic, educatiu, social, de relacions... Nosaltres sempre expliquem que som una ciutat però també som un poble; és una localitat molt cohesionada, de seguida et trobes a tothom pel carrer, i aquest avantatge de ser ciutat i poble és un dels elements forts que segurament fa deu o dotze anys eren més difícil de tenir.
L’Àrea Metropolitana ha de fer polítiques d’habitatge i de medi ambient?
L’Àrea Metropolitana és l’instrument que ens ha servit molt eficaçment en tot el que ha estat i és la política de transport i la política de residus, i jo crec que és un bon marc de col·laboració amb reptes tan difícils com és el medi ambient o la transició energètica, que requereix molts esforços i molta imaginació. En matèria d’ocupació o habitatge, és evident que cal unir esforços. El tema de l’habitatge supera els municipis.
A Viladecans com està el tema?
Aquí estem tenint un problema, que és la manca d’acció de Barcelona durant molts anys. El nostre plantejament, com el d’altres ciutats de l’entorn, sempre havia estat destinar un percentatge molt elevat a habitatges protegits. Les necessitats d’habitatge del nostre entorn les teníem assegurades amb una contenció de preus, però l’efecte Barcelona i el col·lapse que ha tingut en habitatge ens està empaitant a tots, per això és important fer una política metropolitana. Ara bé, una política metropolitana ha de passar perquè Barcelona sigui capaç de resoldre els seus problemes; el que no pot ser és demanar que els municipis metropolitans reservin sòl i que Barcelona tingui aturats milers d’habitatges.
Les localitats de l’àrea metropolitana ja no sou la perifèria.
La gran virtut de l’Àrea Metropolitana i del treball que hem fet des dels ajuntaments ha estat canviar aquesta visió d’una Barcelona central i d’una perifèria per la d’un sistema més integrat. Avui, qualsevol veí d’una de les nostres ciutats pot fer qualsevol cosa i té cobertes les seves necessitats vitals: comprar, anar al teatre, al cinema (per cert, nosaltres hem recuperat les sales de cinema i ara les tornarem a posar en marxa), etcètera. Estem parlant de ciutats que tenen vida pròpia, lògica pròpia, que aprofiten per a bé o per a mal les inèrcies de Barcelona. Fa uns anys era impensable que la seu d’una empresa anés fora de la Diagonal o de la Via Augusta. Avui nosaltres tenim espais per implantar empreses i a Viladecans tenim seus d’empreses multinacionals. També ho estem veient en el tema dels hotels.
En turisme, Viladecans té possibilitats.
Volem mantenir aquesta platja salvatge i natural, l’orgull de la ciutat, però sí que volem endreçar el front litoral per introduir més elements turístics i generar economia a l’entorn, també, del turisme. Volem generar diversitat econòmica, des dels serveis, les oficines fins a la indústria, l’agricultura i el sector agroalimentari i agroindustrial, passant per la logística i el turisme. El sector agroalimentari, per exemple, és un dels més prioritaris, aprofitant que ja tenim el Centre de Recerca Agroalimentària de la UPC i treballem molt units amb els pagesos.
El The Style Outlets va ser polèmic al principi, ara fa tres anys.
L’outlet és un comerç que no competeix en el seu conjunt directament amb el comerç local. Està dirigit a un públic determinat i avui ja podem dir que és el tercer lloc més visitat pels turistes a la província de Barcelona, després de la Sagrada Família i La Roca Village. I el cinquè lloc més visitat són els espais naturals del Delta del Llobregat!, per tant tenim dos dels elements turístics més importants de la província. L’outlet ha generat 600 llocs de treball directes. Entre el comerç local de Viladecans, que està fort i ara estem fent illes de vianants per donar-li suport, i l’outlet, molt integrat en les dinàmiques locals de promoció del comerç i de promoció cultural, estem contents.
Deia abans que ja treballen en una companyia elèctrica comunitària?
La transició energètica és un element central i tots hem de fer passos i buscar solucions que ens permetin el més aviat possible treballar amb un model energètic diferent del que tenim ara: jerarquitzat, amb consums molt elevats i poca eficàcia. Nosaltres el que creem no és tant una companyia elèctrica, sinó que, a la vegada que donarà energia neta i a bon preu, serà un instrument de formació, de cultura, de capacitació per poder buscar més eficiència en el consum energètic. Ja estem treballant amb empreses i comerços perquè volem que sigui una xarxa amb capacitat de subministrar energia a tota la població. La idea és que sigui un consorci amb l’Àrea Metropolitana i que els socis puguin ser tots els ciutadans, les empreses i les institucions.
El reciclatge també és un tema clau.
Aquest serà un dels elements que canviaran més els propers anys perquè cada vegada més es penalitzarà qui no recicli bé i qui ho faci bé en resultarà beneficiat. La UE està traient directrius en aquest sentit i ens hi haurem d’adaptar.
En el seu programa electoral vostè proposa crear una app ciutadana.
Sí, perquè és un instrument de millora de la qualitat de vida de la gent. Per exemple, en matèria educativa per a nosaltres ha sigut clau poder donar internet d’alta velocitat a les escoles. Quan vèiem que els operadors de cable no venien a la ciutat, vam crear nosaltres l’operador de cable. Tant és així que vam ser de les primeres ciutats d’Espanya que van tenir fibra a casa amb 300 MB. Això ens ha donat molta capacitat d’innovació i de treball en xarxa. Ara, amb el 5G, que és el futur, el canvi serà espectacular perquè permetrà una connectivitat elevadíssima i ens generarà moltes oportunitats i serà una gran oportunitat per a les ciutats.
L’aeroport vol fer una terminal satèl·lit.
A veure, la terminal satèl·lit suposa incrementar l’arribada de passatgers, això no ha de ser un problema, si no és que s’incrementa la petjada sònica dels avions en tota aquesta zona. Però també és veritat que per a nosaltres l’aeroport és un element fonamental de desenvolupament del territori; per tant, els alcaldes de la zona estem a favor del desplegament de l’aeroport però assegurant la qualitat de vida dels ciutadans que vivim al seu voltant. La incògnita de la nova terminal, per l’increment de passatgers i d’avions que suposarà, sí que, com a mínim, ens fa encendre l’alarma.

Alcalde des del 2007 pel PSC, ha tret majoria absoluta

Carles Ruiz Novella (Barcelona, 1962) és l’alcalde de Viladecans des del 2007 tot i que des del 1987, quan va ser regidor, està relacionat amb el consistori. Coneix com ningú la seva localitat, que un mandat més dirigirà amb comoditat des del seu despatx de l’ajuntament, ubicat a l’antiga casa de la família Modolell, un edifici neogòtic del 1882 presidit per una xemeneia que va ser exhibida en l’Exposició Universal del 1888. Ruiz, un d’aquests socialistes de pedra picada, forma part de l’executiva federal del PSOE i té una immillorable relació amb Pedro Sánchez, de qui va portar les seves dues últimes campanyes de primàries a Catalunya. És el secretari d’indústria, turisme i comerç del PSOE i un veritable apassionat dels reptes tecnològics. La transformació energètica i el disseny de la ciutat del futur el tenen apassionat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia