El PSC insta a actuar en sostenibilitat pactant-ho com a àrea urbana de Girona
Els socialistes de Girona, Salt, Sarrià, Celrà, Vilablareix i Sant Julià reclamen que s’institucionalitzi l’àrea per decidir sobre mobilitat, renovables i qualitat de l’aire
Els grups socialistes de sis municipis de l’àrea urbana de Girona –Girona, Salt, Sarrià de Ter, Celrà, Vilablareix i Sant Julià de Ramis– plantegen que els temes de sostenibilitat es debatin i decideixin com a àrea urbana i no cada municipi per separat, segons van exposar ahir la majoria de portaveus en una roda de premsa (alguns no van poder ser-hi).
La líder del PSC a Girona i diputada al Parlament, Sílvia Paneque, va explicar que presentaran mocions i resolucions tant als ajuntaments com al Parlament perquè s’iniciïn els tràmits “per a la creació institucional de l’àrea urbana” i que des d’aquest nou òrgan de governança es decideixi sobre temes com energies renovables, qualitat de l’aire, infraestructures verdes i transport públic, a més de temes de promoció econòmica. “Apostem per un treball conjunt de solidaritat i descentralització que ens ajudarà a ser més forts i competitius”, va dir Paneque, que va parlar del concepte de “ciutat de 15 minuts”; és a dir, un model urbà seguint l’exemple de París en què els ciutadans de tota l’àrea tinguin els serveis essencials a un màxim de 15 minuts. També va remarcar la importància de potenciar el retorn a la natura a la ciutat.
Temes en concret
El portaveu del PSC a Salt, Joan Martín, va tractar de la mobilitat i va subratllar la necessitat d’augmentar i replantejar les vies pedalables creant una xarxa d’interconnexió entre municipis i també de planificar els grans canvis com a àrea urbana, posant com exemple la readequació que caldrà a la zona sud-oest amb el nou Trueta.
Joaquim Rodríguez, de Sarrià, va centrar-se en la millora del sistema de mesurament de la qualitat de l’aire, reivindicant la creació d’una segona estació al nord de l’àrea i que el control no sigui només de contaminants de trànsits sinó també d’indústria, amb la qual caldria insistir perquè actués més.
Per la seva banda, Alícia Hernández, de Celrà, va parlar d’energies renovables, destacant el paper que hi poden jugar els fonts europeus Next Generation i que si hi ha “una bona coordinació” a nivell d’àrea urbana “serà possible ser més ambiciós”.
Establir quins municipis la formen
Un dels primers punts seria establir quins municipis formen part d’aquest nou òrgan de l’àrea urbana. El pla director urbanístic del sistema urbà de Girona (PDUSUG), del 2010, inclou 14 municipis (Aiguaviva, Bescanó, Celrà, Fornells, Girona, Llambilles, Quart, Riudellots, Salt, Sant Gregori, Sant Julià, Sarrià, Vilablareix i Vilobí), però el 2014 els cinc més centrals (Girona, Salt, Sarrià, Vilablareix i Fornells) van signar un acord per l’àrea comercial, i en la taula actual pel nou pla de mobilitat hi ha 11 municipis (els del PDUSUG menys Celrà, Riudellots i Vilobí).