El govern rebutja afectar la Ricarda per ampliar el Prat
La portaveu afirma que protegir la llacuna és una “línia vermella” compartida per president i vicepresident
El pronunciament aclaridor vol esvair dubtes sobre discrepàncies internes en l’afer
El govern català rebutja qualsevol projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat que suposi afectar la llacuna de la Ricarda, zona ambiental protegida per la legislació europea. Ho va fer divendres explícitament el president Pere Aragonès en resposta al document entre governs fet públic divendres mateix, i ahir l’executiu català va esvair dubtes i ambigüitats en la seva reunió de treball a la garrotxina Vall d’en Bas.
Divendres, el gestor aeroportuari espanyol Aena va enviar als mitjans de comunicació una nota de premsa sobre el Document de Regulació Aeroportuària (Dora) per al període 2022-2026 que havia analitzat el mateix dia el Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, en què hi era present en representació de la Generalitat Isidre Gavín, secretari de Territori i Mobilitat del Departament encapçalat pel vicepresident Jordi Puigneró (JxCat).
La nota de premsa d’Aena va confirmar que el Dora preveu ampliar la pista d’aterratge litoral cap a l’est, és a dir, cap a l’espai protegit per la xarxa Natura 2000. Però, a més, també es va acabar coneixent que el document, sense citar el nom de la Ricarda, afirma textualment que “l’ampliació del camp de vols, i concretament de la pista 07R/25L i els seus rodaments associats cap a l’est, mantenint el llindar per a aterratges en la ubicació actual, afectaria zones de la Xarxa Natura 2000”, raó per la qual es planteja que caldrà compensar aquesta ocupació protegint altres espais adjacents.
Enmig de les crítiques de l’alcalde del Prat i part del govern de Barcelona acusant l’executiu català de “mentir” quan deia a l’agost que es protegiria la Ricarda, el president de la Generalitat, el republicà Pere Aragonès, va reaccionar exigint explicacions i la rectificació d’Aena per un plantejament “que danya la zona protegida de la Ricarda”. I també va advertir en clau interna que el Dora no reflectia “el consens establert en el si del govern català”. Els dubtes sobre la posició en el govern es basaven en el fet que tant Aena com el Departament de la Vicepresidència afirmaven que no hi havia canvis sobre l’acord de l’agost i des de vicepresidència es mantenia que la manera d’ampliar la tercera pista no es definirà fins al futur pla director.
Destrossar o afectar
Ahir, però, la jornada de treball de la Vall d’en Bas en què van assistir tots els membres del govern va servir per fer explícit un rebuig consensuat a l’afectació de la Ricarda. En la compareixença posterior de la portaveu de l’executiu, Patrícia Plaja va llançar el missatge que haurien “compartit” Aragonès i Puigneró durant la reunió que l’executiu “no avalarà cap reforma que destrossi la llacuna de la Ricarda”. Al terme “destrossar”, s’hi va referir també la portaveu en ocasió de les preguntes posteriors de periodistes però també hi va afegir que l’executiu tampoc acceptarà un allargament de la tercera pista que “afecti” l’espai protegit, una condició que es reafirmava en la nota de premsa oficial posterior a la reunió.
La portaveu hi va afegir que la protecció mediambiental és la “línia vermella” de l’ampliació de l’aeroport. El disseny de la reforma, va reafirmar, s’haurà de definir en el pla director i amb el “màxim consens”, tal com va advertir el president la vigília. Consens que avui no existeix entre governs: en el si dels governs espanyol i de Barcelona discrepen socialistes i comuns. Ahir, el català va escenificar el seu consens.
La CUP insta Aragonès i Puigneró a explicar-se
La CUP es va agafar a la manca de claredat fins ara de l’executiu català sobre la Ricarda per exigir ahir la compareixença del president Aragonès i del vicepresident Puigneró perquè expliquessin quina és la posició comuna. Aprofitant l’escola d’estiu que els cupaires fan a Granollers i abans que el govern català fixés des de la Garrotxa la seva posició, la CUP va comparèixer davant dels mitjans per pronunciar-se sobre l’aeroport. La diputada Eulàlia Reguant va demanar la compareixença “urgent” d’ambdós dirigents al Parlament perquè expliquessin “a quin acord han arribat amb l’Estat per l’ampliació del Prat i si afecta la Ricarda”, segons informaven les agències. Reguant va denunciar que les declaracions del govern fins ara sobre l’ampliació “no han estat gens clares” i va advertir que “amb accions com les de l’aeroport, el Circuit de Catalunya i els Jocs Olímpics d’hivern” l’executiu s’acomoda en la “sociovergència” i s’allunya de l’acord d’investidura amb la CUP –acord d’ERC– i de la possibilitat que la formació doni suport al pressupost. La CUP va cridar a manifestar-se contra l’ampliació el dia 19.