Política

JORDI IBERN I TORTOSA

CAP DE L’OPOSICIÓ AL PRAT DE LLOBREGAT (ERC)

“Des d’ERC, estem convençuts que el Prat pot ser millor”

“El que hem de preparar, i sobretot ara que el govern de Catalunya està en mans d’ERC, és el model aeroportuari i de transport que volem”

“Voler preservar aquest territori s’ha de fer, i es pot, intentant mantenir tota l’activitat de la nostra pagesia”

Durant la pandèmia es va aconseguir que equip de govern i oposició fóssim un sol equip
El Prat és una ciutat que ha cedit molt durant molts anys i sempre en benefici de Catalunya

ERC va obtenir en les últimes municipals tres regidors al Prat de Llobregat. És el primer grup de l’oposició davant un equip de govern format per El Prat en Comú i el PSC. El cap de l’oposició i candidat dels republicans, Jordi Ibern, repassa el mandat.

Quin balanç fa del mandat?
Ha estat un mandat complicat per a tota la ciutadania i ens hem definit sempre a favor de tirar endavant les solucions perquè aquesta ciutadania patís el mínim possible. En aquests moments de pandèmia, a l’Ajuntament del Prat es va aconseguir que fóssim, tant equip de govern com oposició, un sol equip i vam treballar braç a braç, donant idees per sortir de la pandèmia, que fes el menor mal possible i oferint totes les solucions des de l’administració.
Hi ha hagut col·laboració entre el govern i l’oposició, doncs?
Sí, moltes vegades l’equip de govern prenia decisions, i és el que ha de fer, això ho entenem, però hem mantingut moltes reunions, moltes juntes de portaveus per compartir idees. De vegades potser, fins i tot, si veies alguna cosa que haurien pogut compartir abans, ho deies, però sempre amb el punt aquest de dir “Anem tots a l’una”. I amb la voluntat de construir millor i millorar les accions que es feien en aquell moment.
En la seva presentació com a candidat va dir que ERC vol ser l’altaveu de la gent; no és prou escoltada?
Quan diem que som l’altaveu de la gent és que som el primer partit de l’oposició, un partit que vivim, com aquell que diu, del carrer i al carrer, i això ens dona l’oportunitat d’escoltar molt més directament les persones, la ciutadania. Aquelles queixes o necessitats de la ciutadania per al seu barri o, en general, per a la ciutat..., som els que, molt sovint, les hem portat als plens municipals.
ERC ha donat suport al pressupost de l’equip de govern d’El Prat en Comú i el PSC, que també té el sí de Podemos. Com s’ha gestat aquesta entesa una mica inèdita al final de mandat?
Nosaltres vam estar revisant tots els pressupostos. És clar que no podem dir que els faríem completament diferents perquè som forces d’esquerres i, més o menys, tenim la mateixa voluntat de donar suport i que la gent pateixi el menys possible. Però vèiem que hi havia punts que podíem millorar. Atenent les peticions de diverses entitats, algunes ens deien que un servei que s’està oferint des del Consell Comarcal no s’està fent amb les necessitats reals dels col·lectius de mobilitat reduïda i hem aconseguit que s’aprovi una partida de 30.000 euros per donar el servei d’aquest taxi adaptat per a oci temporalment des de l’administració local.
Han introduït dues mesures més, quines són?
Una altra partida que és vital és la del suport per a la formació professional, és a dir, que tots els estudiants del Prat que vulguin fer aquesta formació tinguin prou suport per fer-la, ja que el que necessita ara la ciutat és professionals amb ofici perquè puguem donar resposta a les necessitats que tenen les empreses, tant locals com comarcals. I també vam lluitar per aconseguir un dinamitzador comercial, que era un punt programàtic quasi des del 2015, perquè sí que és cert que tenim un Consell Municipal del Comerç, però pensem que no hi estan tots els eixos comercials ben representats. Aquest dinamitzador el que ha de fer és estar en contacte diari amb els comerços, palpant les seves necessitats, i ser un interlocutor directe amb l’Ajuntament per garantir la dinamització durant tot l’any, perquè el comerç ara també necessita reactivar-se.
Els preocupa aquesta foto conjunta del pressupost a pocs mesos de les municipals?
El que pot fer ERC és millorar les coses que s’estan fent des de l’equip de govern. Amb aquesta voluntat ho vam fer. Estava més que assumit que tot l’equip de govern, amb el PSC i els comuns, i Podem, que podem dir que és equip de govern, votessin a favor. Nosaltres vam voler afegir aquests tres punts que eren importants i ajudaven a millorar. De fet, va ser la nostra voluntat d’afegir-los la que va provocar signar un acord per escrit perquè, com que ja estàvem al límit i aquell mateix dia discutíem i aprovàvem els pressupostos, volíem un compromís per escrit que durant els tres primers mesos de l’any vinent es faria realitat la incorporació d’aquestes partides.
Un dels grans temes del mandat és l’ampliació de l’aeroport... ERC hi està en contra.
A tots se’ns omple la boca de sostenibilitat, de cuidar el medi ambient... i el que hauríem de treballar inicialment ja no és pensar en ampliar més vols, aeroports o pistes, que a sobre aquestes ampliacions de pistes van ser proposades massa justes de temps i amb límits per obligar a dir un sí ràpid... El que hauríem de fer és proposar la interconnexió de totes les capitals catalanes i els seus aeroports, com Girona, Reus i fins i tot ens atrevim a dir Alguaire..., que tots estiguin connectats per un transport d’alta velocitat. Això seria equiparable a les capitals europees. Pensem que hem de preservar el medi ambient i la salut de la ciutadania, també. A la ciutadania li estem demanant que vagi fent la conversió de vehicles de benzina o de gasoil cap a vehicles elèctrics, i el que hem de fer és esperar el temps adequat, perquè els avions ja hi arribaran, els vaixells ja ho estan treballant... Han d’anar treballant per utilitzar energies més netes i que llavors tampoc necessitin pistes més llargues per enlairar-se.
Pensen que és un tema tancat? Tot i la paralització del projecte per part del govern espanyol, és un debat que va apareixent; el PSC, per exemple, l’ha posat damunt de la taula en la negociació del pressupost català.
Tant de bo poguéssim afirmar que és un tema tancat, però sabem que està en pausa, com a mínim, durant cinc anys més. El que hem de preparar, i sobretot ara que el govern de Catalunya està en mans d’ERC, és el model aeroportuari i el model de transport que volem, i fer-ho de manera proactiva. És a dir, no esperar que l’Estat faci un oferiment amb dates límit, i ser nosaltres els que diguem que cedeixin la gestió i des de la Generalitat ja farem el nostre model aeroportuari. Cal recordar que dels 1.700 milions per fer l’ampliació de pista, només eren 200 milions. Era una manera de colar aquella ampliació i aquell malbaratament del medi natural dins d’altres coses. Nosaltres a això sempre hi direm no.
Hi ha molta pressió: municipis veïns com Viladecans la volen, Foment la vol, el PSC la vol...
Per això, hem d’aprofitar que estem al govern per definir aquest model aeroportuari que volem els que volem preservar el medi natural i, sobretot, fer transport sostenible per a una vida més sostenible per a tota la ciutadania. I sí, pot ser que la patronal estigui dient que és necessària, però també hem de dir que associacions empresarials del Prat han dit obertament que no cal aquesta ampliació. En això, nosaltres farem pinya sempre. Que ens podem trobar en moments sols? Possiblement, però hem de continuar cuidant i mantenint el nostre territori. El Prat és una ciutat que ha cedit molt durant molts anys i sempre en benefici de Catalunya. Ara hem de preservar el poc que ens queda i no ho podem regalar així com així.
La Generalitat ha fet una proposta d’ampliació de les zones d’especial protecció de les aus, les ZEPA, al Delta del Llobregat que ha aixecat alguns recels entre municipis veïns i pagesia.
Aquestes petites discrepàncies les hem palpat directament amb la pagesia. També és cert que la proposta de ZEPA que ha fet la Generalitat és menor que la proposta que pot arribar d’Europa. Voler preservar aquest territori s’ha de fer, i es pot fer tranquil·lament, intentant mantenir tota l’activitat de la nostra pagesia. És a dir, pagesos locals ens han dit que aquestes declaracions de ZEPA si es fessin realitat a la zona del Prat no afectaria massa, però sí a altres llocs. Aquí és on hem de treballar, perquè si cal arreglar qualsevol reglament o protocol d’actuació de cara a mantenir aquesta pagesia i aquest sector d’activitat comercial activa, estem obligats a fer-ho. Estic convençut que arribarem a una solució perquè tota aquesta activitat de pagesia i la protecció d’aquestes zones siguin viables i compatibles.
En la seva presentació com a candidat comptava els anys, mesos i dies que fa que Iniciativa, ara els comuns, governen al Prat, per què?
Si no ho recordo malament, el dia 26 de novembre portaven 43 anys, 7 mesos i 23 dies i el que volíem simbolitzar és que portem massa anys amb la mateixa manera de fer política. Per a nosaltres, és important millorar-la, hi ha vegades que no es treballa prou al carrer, que no es fa política participada... Estem convençuts que el Prat pot ser millor i que només amb ERC ho aconseguirem. El que volíem dir és: “Escolteu, no podem dir que és un desastre, però es pot fer millor.” La voluntat era dir que porten molts anys, que és com si estiguessin mancats d’idees i d’innovar i cansats. I estem convençuts que podem aportar aquestes millores que li fan falta a la ciutat del Prat.
Són l’única oposició d’esquerres, els comuns tenen un pacte de govern amb el PSC, i els comuns ara es presenten als comicis amb Podemos. Això els pot complicar les expectatives?
Sempre diem que el que facin els altres, entre cometes, no ens importa gaire. La nostra voluntat és anar a buscar l’alcaldia. Tots som conscients que és complicat, però la nostra voluntat és governar, perquè només ens hem marcat un objectiu: millorar la vida de la ciutadania del Prat, perquè estem convençuts que el Prat pot ser molt millor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.