Política

MARTA FARRÉS FALGUERAS

ALCALDESSA DE SABADELL (PSC)

“Si hi hagués impacte ambiental no deixaríem fer la ronda nord”

“No és el quart cinturó, és un projecte de sistema de rondes aprovat en el pla de mobilitat del Vallès

“Sempre hem parlat que el pas per Sabadell fos cobert”

“És possible fer un projecte en què tothom se senti còmode”

L’alcaldessa de Sabadell, la socialista Marta Farrés, defensa que la ronda nord, inclosa en l’acord d’infraestructures entre ERC i el PSC, no és el quart cinturó. En parla, junt amb altres temes de mandat i de les municipals, en aquesta entrevista.

Quin balanç fa del mandat?
Mai hi ha mandats fàcils, tots sempre tenen coses. Aquest ha sigut especialment difícil perquè amb la pandèmia tota la planificació que fas en un inici se’n va en orris i t’obliga a redefinir-ho tot. Malgrat tot, em quedo amb dues coses: una, que no hem parat, hem estat capaços de, malgrat la pandèmia, executar bona part del que volíem fer; i dues, que ha estat un mandat en què també hem pogut posar la ciutat en marxa, que era el nostre objectiu. Malgrat la duresa n’estic contenta, de com hem sigut capaços de sortir-nos-en i de poder redefinir objectius i tirar endavant.
Quins projectes destacaria?
A mi m’agrada molt parlar en tres nivells. Primer, els projectes estratègics, aquells que duren en el temps i que segur que em sobrepassen a mi com a alcaldessa, que són el projecte del Parc Taulí, que s’ha aconseguit multiplicar per 10 la inversió, apostar per l’aeroport, el riu Ripoll... Els segons, són projectes més a mitjà termini: Portal Sud, tot el tema d’infraestructures... I després hi ha els més de dia a dia, la plaça més petita del racó més petit de Sabadell, també és important. Em quedaria amb aquests tres elements: projectes estratègics, projectes a mitjà termini i el dia a dia que funcioni.
Sabadell ha estat en el focus per l’acord de pressupost signat entre ERC i el PSC. Esquerra ha virat en l’oposició que mantenia a la B-40 i ha acceptat incloure-la en l’entesa sobre grans infraestructures. Com ho han rebut?
A nosaltres ens agrada exercir de capital i que hàgim sigut capaços d’introduir un tema tan important per al país com és el de les infraestructures, també. Estic contenta que hi hagi hagut acord i que tant el president Aragonès com el conseller finalment ajudin en aquest projecte i que, a més, hagin dit molt clar que no és el quart cinturó, sinó que és un projecte de sistema de rondes aprovat en el pla de mobilitat del Vallès. És un èxit més aconseguit per la ciutat.
Es parla de ronda nord, de B-40... Vostè diu que no és el quart cinturó, però Salvador Illa ja ha dit que vol que arribi fins a Granollers...
Jo aquí com a Sabadell no hi entro, el tram de Granollers a mi com a alcaldessa no em competeix. El que sí que tinc molt clar és que necessitem un sistema de rondes que és el que diu el pla de mobilitat del Vallès. No estem fent res que no hagi aprovat el mateix govern de la Generalitat, al final el president Aragonès era el mateix. És un sistema de rondes que necessitem en una ciutat com Sabadell amb més de 200.000 habitants, ja que no podem tenir el trànsit que ens passi pel mig de la ciutat i més amb tot el tema del canvi climàtic, de les zones de baixes emissions, de contaminació... hem de fer-lo circumval·lar. Nosaltres sempre hem estat parlant d’aquest sistema de rondes, que és el que defensem.
Tenen alguna dada de quant es podria reduir el trànsit al centre de la ciutat?
Sí, són 40.000 vehicles que ens passen cada dia per la Gran Via i una part important d’aquests que hauria de circumval·lar, sempre cobert, de fet, l’acord era aquest. És un element estratègic per poder pacificar la ciutat. Ara ens hem de posar a treballar-hi seriosament i no partir sempre del “no” i de buscar polèmica a tot. És un projecte que no és tan difícil perquè hi hagi una oposició molt radical. És possible fer un projecte en què tothom se senti molt còmode i ningú tingui la sensació de perdre res. Com a alcaldessa és una part molt important de la meva feina, escoltar a tothom, intentar entendre totes les sensibilitats i fer possible que es vegin recollides en el projecte i crec que és possible fer-ho.
El cobriment de la ronda nord està previst?
No hi ha cap projecte encara, el Ministeri, que era qui havia avançat més, no va arribar mai a presentar l’estudi informatiu, però sí que ja s’hi preveia el cobriment. De fet, amb la Generalitat de Catalunya quan vam estar fent l’acord del mes de juny sempre havíem estat parlant que fos cobert. Com a ciutat ho tenim molt clar.
L’acord del pressupost ha reactivat la Campanya contra el Quart Cinturó, que promou mobilitzacions com ara la de diumenge a Sabadell. Temen l’impacte en la campanya del 28-M?
Fa molts anys que es fan aquestes campanyes. Jo m’ho intento mirar cap a l’altre cantó i demano que ens donin l’oportunitat de treballar-hi per demostrar, i no ho dic jo, que pot semblar que soc alcaldessa i tinc més interessos, sinó que ho ha dit el mateix president Aragonès, el mateix conseller de Territori, que no és el quart cinturó. Abans de dir que no a les coses hem de poder seure i dir exactament de què estem parlant, com impacta i què significa. Ja entenc que perquè estem en campanya tot es polititza, però hauríem de tenir tots plegats prou altura política en un moment en què les infraestructures del país són estratègiques per poder treballar-ho amb calma i deixar un moment la pancarta al marge. El projecte de rondes és molt de sentit comú i tothom s’hi pot sentir còmode.
Els detractors denuncien l’impacte ambiental de la ronda nord.
Si hi hagués impacte ambiental no ho deixaríem fer. Com a alcaldessa, soc la primera interessada a protegir el nostre territori i per això estem dient que ha d’anar cobert i estem mirant un traçat que no tingui impacte, i és possible. Des d’aquest punt de vista, no entenc gaire la polèmica. Per això demano l’oportunitat de poder seure i explicar el projecte, perquè no és veritat que en el traçat en què estem treballant hi sigui aquest impacte. De fet, passa per trama urbana.
Un dels projectes en marxa a la ciutat és el Surfcity, una piscina d’onades per fer surf. Han demanat una avaluació ambiental de la Generalitat i n’estan pendents.
Hauríem pogut tirar endavant, de fet, l’informe de la Generalitat no és vinculant. Però, com comentava, intento escoltar molt i entendre les sensibilitats de tothom. Soc de les que creu que s’ha de partir del sí. Quan la gent té ganes d’invertir a la nostra ciutat, sempre m’assec i pregunto què volen fer i com, això és el que vaig fer amb el grup inversor del Surfcity. Arran d’això surt una sèrie de gent a la qual li preocupa que pugui tenir impacte ambiental pel lloc on està situat, en una pastilla a sobre del riu Ripoll. Treballem amb ells i hem demanat un tercer, que en aquest cas és la Generalitat, perquè sigui qui ens ho digui. Si ens diu que té impacte ambiental no es farà i si ens diu que no en té ho farem. Hi ha una clara voluntat política de deixar tothom tranquil i de posar objectivitat a les coses.
Sabadell acollirà la primera empresa de tot Europa que fabricarà i enviarà nanosatèl·lits a l’espai des d’un avió, n’estan satisfets?
Estem molt contents perquè sempre havíem estat d’esquena a l’aeroport. Tenia molt clar que era una peça estratègica per a la ciutat, ho vaig dir des del primer dia, i també que com a govern i jo com a alcaldessa defensaríem l’aeroport. A l’aeroport ha vingut la primera escola de controladors aeris de Catalunya, som en aquests moments una de les escoles de formació més importants en pilots de vol de tot Europa... i això fa que la gent es vagi animant. Vam fer un hub aeronàutic perquè vam veure que estratègicament tenia molta potència entre la Politècnica, la Zona Franca, Aena i nosaltres i un dels primers èxits és la instal·lació de Celestia Aerospace, que és una empresa que llança nanosatèl·lits a l’espai. Per què venen a Sabadell? Per dos motius: un, perquè hi ha una voluntat que les coses passin, vam dir que volíem que vinguessin i amb un any hem tancat l’acord; i, després, perquè hi ha un aeroport. Venen aquí a fabricar totes les peces que es llançaran a l’espai i el que fan és llançar-ho des de l’aeroport de Lleida, a Alguaire. El transport el fan via aèria, des de l’aeroport de Sabadell fins al de Lleida. Què és el que fan diferent? Fins ara els nanosatèl·lits es llançaven amb coets i ells el que fan és fer-ho des d’un avió desmilitaritzat. Que Sabadell tingui una empresa d’aquest impacte situada en un lloc on, a més, tenim un polígon industrial que pot créixer encara més i que pot fer d’element d’atracció d’altres empreses del sector aeronàutic, em sembla que és un èxit rotund com a ciutat.
Formen part de l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, vostè n’és la presidenta, un dels temes que han abordat són les ocupacions, per què?
El nostre objectiu com a Arc és fer de lobby i situar temes estratègics que ens preocupen al món municipal que moltes vegades ningú tracta. Un dels temes és el d’ocupacions conflictives, a mi sí que m’agrada molt remarcar la paraula conflictives. I és dir què ens passa quan tenim habitatges ocupats que generen molts problemes de convivència als nostres barris i que la justícia no és suficientment ràpida per donar-hi resposta. Vam situar molt el tema en l’agenda del Parlament de Catalunya i de Madrid i vam generar una onada de debat públic. El que demanem són instruments per actuar en aquests casos, que quan tenim ocupacions conflictives puguem, evidentment amb Policia Municipal, amb informes municipals... justificar que hi ha un problema i que es pugui fer un desallotjament exprés. Estem contents d’haver-ho situat en l’agenda, sobretot les ocupacions conflictives, la resta tenen el seu procés.
L’accés a l’habitatge és un dels grans temes que tenen damunt de la taula els municipis d’aquest entorn metropolità extens que rep moltes persones que no poden pagar el preu de Barcelona, com es resol?
L’habitatge és l’element de desigualtat més important que tenim al nostre país. No hi ha una política pública d’habitatge, n’hi ha moltes, hem de fer moltes coses en aquest tema. Això vol dir, per exemple, dret de tempteig i retracte, aquí a Sabadell ho hem fet molt, hem aconseguit més de cent habitatges amb aquesta idea. Vol dir fer polítiques de lloguer, vol dir que els ajuntaments tinguem recursos... A Sabadell hem iniciat una promoció de lloguer de més de 500 habitatges públics, això vol dir augmentar un 34% el parc d’habitatge públic a la ciutat. També vol dir treballar amb cooperatives privades o públiques que vulguin fer habitatge de lloguer, donar-los facilitats, terrenys d’equipaments perquè també puguin fer aquest habitatge, vol dir donar ajudes al lloguer... Són molts elements perquè es continguin els preus del lloguer, que és un dels problemes principals que tenim. Des de l’Arc també ho hem situat en l’agenda i, de fet, vam aconseguir un acord amb el Ministeri per finançar aquestes polítiques d’habitatge.
Tornant a Sabadell, han passat 11 anys des que va esclatar el cas Mercuri, la ciutat ha girat full?
Crec que ja fa temps, ja va girar full en les anteriors eleccions i una prova d’això és que estem governant amb total normalitat. La ciutat ha continuat, per sort, i és el que hem de fer: seguir.
Ja ha estat proclamada com a candidata del PSC en les municipals, va ser l’única candidata en les primàries del partit. Com afronta els comicis?
La veritat és que amb moltes ganes. Crec que la ciutat s’ha posat en marxa i hem aconseguit tornar a posar Sabadell en l’agenda interna, que passin coses, però també externament hem guanyat capitalitat. Sabadell es té en compte, que és un dels objectius que teníem, que s’escoltés la nostra veu. Ho afronto amb moltes ganes de seguir fent funcionar la ciutat i de continuar treballant projectes. També hem sigut capaços durant aquests quatre anys de contagiar aquest optimisme a la resta de la ciutat. Fa quatre anys era una ciutat on tothom estava com desanimat i ara és al contrari, la gent té moltes ganes de fer coses i hem d’aprofitar aquesta onada i seguir.
Han tingut el suport d’una regidora que era de Podem i fora de l’executiu de Junts. Quina és l’expectativa?
Guanyar amb la majoria més àmplia. Però a mi m’agrada governar amb gent que té ganes de treballar per la ciutat. Més enllà del resultat que tinguem, que intentarem que sigui el millor possible, tothom que tingui ganes de treballar per aquesta ciutat optimista i perquè funcioni ens hi trobarà. De la mateixa manera que hem estat capaços de crear acords aquesta legislatura, ho continuarem fent en la següent perquè no volem deixar anar el talent de ningú i tothom des de les seves opcions polítiques legítimes té molt a aportar per la ciutat. És la idea amb la qual sempre treballem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.