Política

conflicte bèl·lic a l’est d’europa

Dos diputats obliguen a posposar la votació sobre l’ingrés de Finlàndia a l’OTAN

Els dos parlamentaris volen que s’especifiqui que no hi haurà bases ni armament nuclear al país

L’Eduskunta (Par­la­ment fin­landès) s’ha vist obli­gat aquest dimarts a pos­po­sar fins al dime­cres la votació deci­siva sobre l’ingrés del país nòrdic en l’OTAN, després que dos dipu­tats del mateix govern pre­sen­tes­sin una moció per a rebut­jar el pro­jecte de llei d’adhesió.

Els dos dipu­tats, mem­bres de l’Aliança d’Esquer­res (un dels cinc par­tits de la coa­lició gover­na­men­tal), han dema­nat que s’inclo­gui en la llei una dis­po­sició que pro­hi­beixi l’esta­ci­o­na­ment d’armes nucle­ars i l’esta­bli­ment de bases per­ma­nents de l’OTAN a Finlàndia.

Aquesta ini­ci­a­tiva con­travé la línia ofi­cial del govern lide­rat per la pri­mera minis­tra, Sanna Marin, qui en diver­ses oca­si­ons ha decla­rat que no és par­tidària d’incloure con­di­ci­ons prèvies en el pro­to­col d’adhesió per a no limi­tar el marge de mani­o­bra en un futur.

El pre­si­dent fin­landès, Sauli Nii­nistö, màxim res­pon­sa­ble de la política exte­rior i de segu­re­tat del país nòrdic jun­ta­ment amb el govern, també és con­trari a posar limi­ta­ci­ons legals. “Diguem-ho amb clare­dat: encara que no impo­sem cap res­tricció prèvia a la nos­tra per­ti­nença a l’OTAN, Finlàndia no té cap intenció d’intro­duir armes nucle­ars en el seu ter­ri­tori”, va afir­mar Nii­nistö el novem­bre pas­sat.

El govern fin­landès vol que l’Eduskunta aprovi l’ingrés del país en l’OTAN abans del final de la legis­la­tura, mal­grat que dos dels trenta països ali­ats –Tur­quia i Hon­gria– encara no han rati­fi­cat l’adhesió de Finlàndia i la veïna Suècia.

El propòsit de l’Exe­cu­tiu és dei­xar legal­ment tan­cat el tema abans de les elec­ci­ons del pròxim 2 d’abril per a gua­nyar temps i cul­mi­nar l’ingrés en l’Aliança al més aviat pos­si­ble, per la qual cosa així només res­ta­ria acon­se­guir el vis­ti­plau d’Ankara i Buda­pest.

Tot indica que la votació del dime­cres serà un mer tràmit, ja que l’Eduskunta va apro­var el maig pas­sat sol·lici­tar l’ingrés en l’OTAN per una acla­pa­ra­dora majo­ria: 188 vots a favor i tan sols 8 en con­tra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia