Política

POLÍTICA

Trànsit augmentarà els trams de velocitat variable per reduir accidents

En els tres primers mesos, hi ha hagut un increment del 46,6% de víctimes mortals respecte aquest període del 2024

L’AP-7 és on hi haurà més controls, com ara majors restriccions als camions

En els tres pri­mers mesos de l’any, hi ha hagut 41 vícti­mes mor­tals a la xarxa via­ria interur­bana, el 46,6% més que el mateix període de l’any pas­sat. Per aquest motiu, la con­se­llera d’Inte­rior, Núria Par­lon, ha avançat avui al Par­la­ment l’estratègia de Trànsit per reduir la sinis­tra­li­tat. Trànsit posa el focus a l’AP-7 i tre­ba­lla per imple­men­tar noves mesu­res en aquesta i altres vies, com sis­te­mes de velo­ci­tat vari­a­ble per reor­de­nar la cir­cu­lació i plan­teja reforçar les pro­hi­bi­ci­ons als cami­ons d’avançar en alguns trams. També ins­tal·laran panells infor­ma­tius que usin la intel·ligència arti­fi­cial (IA) per aler­tar de con­ges­ti­ons. Final­ment, es pre­ve­uen acci­ons per reduir els xocs fron­tals i pro­te­gir ciclis­tes i moto­ris­tes, segons recull l’agència ACN.

El direc­tor de Trànsit, Ramon Lamiel, ha recor­dat que tot i que el nom­bre de sinis­tres i de ferits greus ha bai­xat en relació amb l’ante­rior exer­cici, la xifra de per­so­nes mor­tes a les car­re­te­res s’ha incre­men­tat sig­ni­fi­ca­ti­va­ment. Si bé és cert que la sinis­tra­li­tat ha man­tin­gut el seu caràcter dis­pers, Lamiel ha remar­cat que les set vícti­mes mor­tals de la nit de car­nes­tol­tes han mar­cat la diferència: La causa de la majo­ria d’acci­dents dels dar­rers mesos és el con­sum d’alco­hol i dro­gues, a més de l’excés de velo­ci­tat. Així mateix, ha asse­gu­rat que el com­promís que l’any 2030 s’hagin reduït a la mei­tat les 175 vícti­mes mor­tals regis­tra­des l’any 2019.

Un dels prin­ci­pals punts sobre els quals es pre­veu actuar és l’AP-7, sobre­tot en el tram cor­res­po­nent a la demar­cació de Bar­ce­lona, on es con­cen­tren el 70% dels acci­dents i ava­ries. El direc­tor de l’SCT ha indi­cat que el tram cen­tral, entre Mollet i el Papiol, és un espai “com­promès” des del punt de vista de les reten­ci­ons.

Alhora, s’ha refe­rit al punt qui­lomètric 145, on l’auto­pista s’enllaça amb la C-58 a l’altura del Bari­cen­tro, que segons Lamiel és espe­ci­al­ment con­flic­tiu. De fet, ha apun­tat que durant el 2024 i en només nou mesos, aquesta zona de l’auto­pista va acu­mu­lar 800 hores de reten­ci­ons en sen­tit nord i 400 en sen­tit sud. També ha asse­nya­lat com a àrees com­ple­xes la zona en què l’AP-7 es troba amb la C-33, o el punt on s’ajunta amb l’A-2 a Mar­to­rell.

Par­lon indica que s’estan ulti­mant els detalls del pro­jecte que per­metrà implan­tar la velo­ci­tat vari­a­ble a 150 quilòmetres d’aquesta via, des de Maçanet de la Selva fins al Ven­drell. S’ins­tal·laran panells en tot aquest recor­re­gut, on es reforçaran radars de tram i s’usa­ran els nous car­ros-radars, per regu­lar la velo­ci­tat en funció de les con­di­ci­ons viàries i mete­o­rològiques. A més, ha dit que també es posarà en fun­ci­o­na­ment un sis­tema d’ava­lu­ació de risc de sinis­tre.

La velo­ci­tat en aquesta via podria arri­bar-se a reduir fins als 60 quilòmetres per hora en alguns punts, amb l’ajuda d’algo­ris­mes i d’IA per valo­rar, per exem­ple, quins tipus de vehi­cles estan cir­cu­lant, i fent ser­vir més càmeres per detec­tar si algun con­duc­tor està uti­lit­zant el telèfon mòbil o no porta el cin­turó de segu­re­tat cor­dat.

Una altra mesura que estu­dia Trànsit és apli­car al tram cen­tral de la via un sis­tema per orde­nar i sepa­rar els flu­xos amb car­rils de sor­tida més llargs. Així, a par­tir de Santa Perpètua es divi­di­ran els car­rils de l’auto­pista que hi ha fins a Bar­berà del Vallès en dos blocs: els con­duc­tors dels dos car­rils de l’esquerra serien els que segui­rien per l’auto­pista en direcció Tar­ra­gona i els de la dreta sor­ti­rien per la C-58 cap al Vallès. “Aquest pro­jecte està molt avançat, hem d’expli­car-lo bé al titu­lar de la via i la idea és que a finals de pri­ma­vera o prin­ci­pis d’estiu pugui implan­tar-se”, indica Lamiel.

A banda, l’SCT està estu­di­ant inter­ve­nir sobre les vies que con­nec­ten amb aquesta auto­pista. Així, ha plan­te­jat usar la intel·ligència arti­fi­cial per, a través de panells infor­ma­tius ins­tal·lats a la C35, C32, C60, C17, C59, C58, C16, A2, C15, AP2, aler­tar els con­duc­tors en cas d’acci­dents o reten­ci­ons. En aquesta línia, es difon­dran mis­sat­ges “inci­sius” que cap­tin la seva atenció i se’ls reco­ma­na­ran rutes alter­na­ti­ves per “mini­mit­zar les reten­ci­ons”.

En el tram de Tar­ra­gona de l’AP-7, l’SCT vol usar la IA per intro­duir sis­te­mes de vigilància per san­ci­o­nar els cami­ons que incom­plei­xen la pro­hi­bició d’avançar vigent entre Cala­fat i Camar­les i que s’ampliarà fins a Ull­de­cona. La con­se­llera Par­lon ha expli­cat que aquest sis­tema està en fase de pro­ves i que en els dar­rers dos mesos s’han detec­tat 400 incom­pli­ments dia­ris de la norma. Per això, s’inten­si­fi­ca­ran els con­trols dels Mos­sos a l’auto­pista després que les san­ci­ons inter­po­sa­des hagin regis­trat un aug­ment del 12%.

Par­lon també ha recor­dat que s’està tre­ba­llant a la C-58 per imple­men­tar velo­ci­tat vari­a­ble des de Sant Quirze del Vallès fins a l’entrada de Bar­ce­lona i ha asse­gu­rat que la pre­visió és que l’any vinent entri en fun­ci­o­na­ment. Els res­pon­sa­bles de Trànsit deta­llen que s’estan fent els tre­balls per ins­tal·lar els pòrtics i espe­ren que aquesta inter­venció per­meti “tran­quil·lit­zar l’entrada a l’AP-7” alhora que ajudi a con­tro­lar la C-58, una via que de gener a abril d’enguany ha regis­trat 5 vícti­mes mor­tals.

La con­se­llera ha recor­dat que aquest any hi haurà sis nous car­ros de radar que ja s’han lici­tat. Els qua­tre que exis­tei­xen fins ara han mul­tat 110.000 con­duc­tors al llarg de 2024, el que repre­senta que el 7% dels 2.500.000 vehi­cles ana­lit­zats cir­cu­la­ven a més velo­ci­tat de la per­mesa. Ha des­ta­cat aquesta xifra perquè abans de començar a usar aquests sis­te­mes de con­trol de la velo­ci­tat hi havia un 20% d’automòbils que no res­pec­ta­ven les limi­ta­ci­ons de velo­ci­tat. Així mateix, ha dit que se seguirà usant l’helicòpter com a ele­ment dis­su­a­siu i que s’incor­po­rarà una nova aero­nau per poder ampliar aques­tes tas­ques.

Par­lon ha recor­dat que Trànsit té traçats 1.100 quilòmetres, del total de 12.000 de la xarxa viària interur­bana, amb més con­cen­tració d’acci­dents en gene­ral, i on alhora s’han regis­trat vícti­mes mor­tals o greus. Ha dit que en aquests punts els Mos­sos estan este­nent les cai­xes taron­ges de radars i els seus radars mòbils.

La con­se­llera també ha expli­cat que s’han acor­dat diver­ses actu­a­ci­ons de millora per inci­dir sobre la xarxa secundària i que es des­ple­ga­ran de forma con­junta amb el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori. Així, en punts en què hi hagi trams de car­rils 2+1 es farà pin­tat rugós per avi­sar que s’està entrant en l’altre car­ril i reduir els xocs fron­tals, que ara per ara són els majo­ri­ta­ris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia