Política
CiU engega una campanya per denunciar el "traspàs amputat" de Rodalies a la Generalitat
El PSC contraataca acusant la federació de "falsejar dades"
Convergència i Unió (CiU) ha engegat aquest dilluns una campanya que, sota el títol Catalunya perd el tren, pretén denunciar que el traspàs de Rodalies a la Generalitat ha estat "amputat". Així ho ha explicat el diputat de CiU Josep Rull, que ha denunciat que aquesta transferència "serveix perquè la Generalitat es quedi els problemes sense tenir els instruments per millorar el servei". La federació considera que per millorar el servei cal millorar la infraestructura, que considera "obsoleta", i ha lamentat que no s'hagin traspassat ni vies ni estacions. Rull ha qualificat "d'insuficient" el pla d'inversions previst per a les Rodalies de Barcelona, de 4.000 milions d'euros, mil menys dels que es dedicaran a la xarxa de Madrid.
La federació ha editat uns fulletons que es repartiran per la xarxa de Rodalies i Regionals. "Hi expliquem les diferències d'inversió que hi ha entre Madrid i Barcelona i què és el que necessita la xarxa ferroviària catalana, trens més ràpids, semidirectes, incrementar freqüències i millorar la fiabilitat", ha explicat Rull.
"Deixadesa" del govern amb Regionals
CiU també repartirà els fulletons en trens regionals perquè considera que "oblidar-se'n és fatal, perquè es condemna a la marginalitat els serveis que es presten a Girona, Tarragona i Lleida". "Sense la transferència de Regionals, no és viable crear un sistema de Rodalies propi en aquests territoris", ha afegit.
La federació ha assegurat que, en resposta als seus parlamentaris, el ministeri de Foment ha aclarit que no ha traspassat Regionals a la Generalitat perquè el govern català "no ho va demanar". Segons Rull, aquesta resposta significa "un episodi d'una deixadesa de responsabilitat per part de la Generalitat de primer ordre".
Desmentiment del PSC
Les declaracions de Rull han provocat l'ira del PSC. El diputat Roberto Labandera manté que CiU "falseja dades" i "menteix" amb la finalitat de "crear confusió entre els usuaris". Segons els socialistes catalans, CiU té la voluntat "d'amagar un dels millors resultats polítics que ha tingut el govern, el traspàs més important en matèria de transport públic que ha fet mai cap govern de Catalunya". A més, els ha acusat de "no tenir com a prioritat la bona marxa del servei de Rodalies".
En un comunicat, Labandera ha assegurat que CiU "no va prestar atenció a les Rodalies" durant els seus 23 anys de govern i que "han estat els governs liderats pel PSC els que, des del 2004, han canviat l'orientació política i han treballat per obtenir aquesta competència".
Respecte de la denúncia de CiU sobre el fet que Madrid rebrà 5.000 milions per a Rodalies, 1.000 més que Catalunya, Labandera ha dit que la federació nacionalista "no té o no vol tenir present que la Comunitat de Madrid treballa des de fa 30 anys en el tema", mentre que "a Catalunya s'ha començat a treballar de forma rigorosa des de fa 6 anys". Labandera ha atribuït la situació actual de Rodalies a la "deixadesa dels anteriors governs, que no van saber gestionar el tema tot i que hi havia competències per fer-ho amb l'Estatut del 1979".
El PSC insisteix que el traspàs "s'ajusta totalment a l'Estatut" i que CiU "menteix" quan ho nega. "És fals que amb el traspàs no es puguin construir noves vies, ja que el pla de Rodalies de Barcelona inclou la construcció de noves vies del servei de Rodalies com el desdoblament Vic-Ripoll, el desdoblament fins a Blanes o la construcció de la nova via entre Cornellà i Castelldefels", ha conclòs.
La federació ha editat uns fulletons que es repartiran per la xarxa de Rodalies i Regionals. "Hi expliquem les diferències d'inversió que hi ha entre Madrid i Barcelona i què és el que necessita la xarxa ferroviària catalana, trens més ràpids, semidirectes, incrementar freqüències i millorar la fiabilitat", ha explicat Rull.
"Deixadesa" del govern amb Regionals
CiU també repartirà els fulletons en trens regionals perquè considera que "oblidar-se'n és fatal, perquè es condemna a la marginalitat els serveis que es presten a Girona, Tarragona i Lleida". "Sense la transferència de Regionals, no és viable crear un sistema de Rodalies propi en aquests territoris", ha afegit.
La federació ha assegurat que, en resposta als seus parlamentaris, el ministeri de Foment ha aclarit que no ha traspassat Regionals a la Generalitat perquè el govern català "no ho va demanar". Segons Rull, aquesta resposta significa "un episodi d'una deixadesa de responsabilitat per part de la Generalitat de primer ordre".
Desmentiment del PSC
Les declaracions de Rull han provocat l'ira del PSC. El diputat Roberto Labandera manté que CiU "falseja dades" i "menteix" amb la finalitat de "crear confusió entre els usuaris". Segons els socialistes catalans, CiU té la voluntat "d'amagar un dels millors resultats polítics que ha tingut el govern, el traspàs més important en matèria de transport públic que ha fet mai cap govern de Catalunya". A més, els ha acusat de "no tenir com a prioritat la bona marxa del servei de Rodalies".
En un comunicat, Labandera ha assegurat que CiU "no va prestar atenció a les Rodalies" durant els seus 23 anys de govern i que "han estat els governs liderats pel PSC els que, des del 2004, han canviat l'orientació política i han treballat per obtenir aquesta competència".
Respecte de la denúncia de CiU sobre el fet que Madrid rebrà 5.000 milions per a Rodalies, 1.000 més que Catalunya, Labandera ha dit que la federació nacionalista "no té o no vol tenir present que la Comunitat de Madrid treballa des de fa 30 anys en el tema", mentre que "a Catalunya s'ha començat a treballar de forma rigorosa des de fa 6 anys". Labandera ha atribuït la situació actual de Rodalies a la "deixadesa dels anteriors governs, que no van saber gestionar el tema tot i que hi havia competències per fer-ho amb l'Estatut del 1979".
El PSC insisteix que el traspàs "s'ajusta totalment a l'Estatut" i que CiU "menteix" quan ho nega. "És fals que amb el traspàs no es puguin construir noves vies, ja que el pla de Rodalies de Barcelona inclou la construcció de noves vies del servei de Rodalies com el desdoblament Vic-Ripoll, el desdoblament fins a Blanes o la construcció de la nova via entre Cornellà i Castelldefels", ha conclòs.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.