Política
L'estratègia d'"aeroports singulars", com el Prat, es decidirà per majoria qualificada
El ministre de Foment, José Blanco, anuncia que es crearan unes societats filials que permetin la gestió individualitzada per als aeroports que tingui un alt volum de trànsit. La decisió pot xocar contra la demanda de la Generalitat de poder vetar algunes decisions
El ministre de Foment, José Blanco, ha dit aquest dimarts al Congrés que les decisions estratègiques dels "aeroports singulars", que seran controlats pel govern amb participació de les comunitats autònomes, els ajuntaments i Cambres de Comerç, es prendran per majoria qualificada. La decisió pot xocar amb la demanda de la Generalitat de poder vetar algunes decisions.
Durant la seva intervenció davant la comissió de Foment a la cambra baixa, Blanco ha explicat que aquests aeroports -amb un alt volum de trànsit i especial complexitat en la seva gestió-, entre els quals hi ha l'aeroport del Prat, seran controlats per societats filials que es crearan, en els consells d'administració de les quals tindrà majoria l'Estat i presència les comunitats autònomes, ajuntaments i cambres de comerç.
"Aquest mètode garanteix el consens", ha dit Blanco, si bé no ha precisat en quin percentatge participarà cada membre ni quina serà la majoria qualificada.
"Hi ha alguns aeroports que requereixen una gestió singularitzada pel seu alt volum de trànsit i per l'especial complexitat en la seva gestió, sempre que es garanteixi la seva viabilitat financera", ha explicat Blanco, que no ha precisat quins seran els aeroports anomenats singulars.
Les decisions que es prendran per majoria qualificada seran les que tractin sobre la promoció de noves rutes, el Pla Director de l'aeroport, els pressupostos d'explotació i capital, les estratègies de captació de nous clients, les normes i plecs de contractació, els preus privats i públics i propostes de taxes, i la intervenció en matèria de franges horàries.
Els aeroports singulars seran controlats per societats filials, de titularitat estatal, que dependran de la nova societat Aeroports SA.
Aquesta nova societat privada, que unirà la gestió aeroportuària d'AENA, serà controlada pel govern espanyol, si bé serà possible l'entrada del capital privat amb un 30 per cent de la participació.
AENA Aeroports es dedicarà a la prestació de tots els serveis aeroportuaris (llevat de la navegació aèria, que seguirà sent de competència estatal) i a la gestió, el projecte i l'execució de les noves infraestructures que els aeroports demandin.
"Pretenem que AENA tingui un paper protagonista a nivell mundial, i per això és necessari abordar reformes estructurals", ha dit el ministre de Foment.
La constitució d'aquesta societat mercantil estatal "garantirà l'eficiència econòmica i el valor estratègic dels aeroports a Espanya", ha dit Blanco, i "permetrà incorporar el sector privat d'una manera responsable", per aconseguir nous recursos financers.
A més d'això, el ministre de Foment ha anunciat que cada comunitat autònoma comptarà amb un comitè aeroportuari, que coordinarà i impulsarà les polítiques aeroportuàries, urbanístiques i d'ordenació territorial, així com un comitè de desenvolupament de rutes aèries, tots dos controlats a parts iguals entre govern i autonomia.
El ministre també ha indicat que d'ara endavant la denominació d'aeroports d'interès general es reservarà a aquells d'iniciativa pública estatal, si bé possibilita que els aeroports d'interès autonòmic puguin gestionar vols internacionals.
"Això ens portarà a una millor coordinació competencial", ha dit Blanco, mitjançant la recerca de la continuïtat del servei, l'eficiència i la productivitat i la solvència del sistema.
Ni reclamacions ni interessos particulars
Al final d'aquesta primera intervenció, el ministre Blanco ha alertat la resta de grups polítics que s'ha de mirar constructivament el futur i no s'han de despistar amb reclamacions i interessos que poden afectar a un model amb futur.
El passat 15 de desembre, Blanco va dir que crearia sobre el traspàs del Prat una societat mercantil que assumirà les competències de gestió d'aeroport, en la qual participaran càrrecs proposats per les administracions locals, en aquest cas, la Generalitat de Catalunya, els ajuntaments i les cambres de comerç, que tindran un "pes determinant" en la gestió de la infraestructura.
Durant la seva intervenció davant la comissió de Foment a la cambra baixa, Blanco ha explicat que aquests aeroports -amb un alt volum de trànsit i especial complexitat en la seva gestió-, entre els quals hi ha l'aeroport del Prat, seran controlats per societats filials que es crearan, en els consells d'administració de les quals tindrà majoria l'Estat i presència les comunitats autònomes, ajuntaments i cambres de comerç.
"Aquest mètode garanteix el consens", ha dit Blanco, si bé no ha precisat en quin percentatge participarà cada membre ni quina serà la majoria qualificada.
"Hi ha alguns aeroports que requereixen una gestió singularitzada pel seu alt volum de trànsit i per l'especial complexitat en la seva gestió, sempre que es garanteixi la seva viabilitat financera", ha explicat Blanco, que no ha precisat quins seran els aeroports anomenats singulars.
Les decisions que es prendran per majoria qualificada seran les que tractin sobre la promoció de noves rutes, el Pla Director de l'aeroport, els pressupostos d'explotació i capital, les estratègies de captació de nous clients, les normes i plecs de contractació, els preus privats i públics i propostes de taxes, i la intervenció en matèria de franges horàries.
Els aeroports singulars seran controlats per societats filials, de titularitat estatal, que dependran de la nova societat Aeroports SA.
Aquesta nova societat privada, que unirà la gestió aeroportuària d'AENA, serà controlada pel govern espanyol, si bé serà possible l'entrada del capital privat amb un 30 per cent de la participació.
AENA Aeroports es dedicarà a la prestació de tots els serveis aeroportuaris (llevat de la navegació aèria, que seguirà sent de competència estatal) i a la gestió, el projecte i l'execució de les noves infraestructures que els aeroports demandin.
"Pretenem que AENA tingui un paper protagonista a nivell mundial, i per això és necessari abordar reformes estructurals", ha dit el ministre de Foment.
La constitució d'aquesta societat mercantil estatal "garantirà l'eficiència econòmica i el valor estratègic dels aeroports a Espanya", ha dit Blanco, i "permetrà incorporar el sector privat d'una manera responsable", per aconseguir nous recursos financers.
A més d'això, el ministre de Foment ha anunciat que cada comunitat autònoma comptarà amb un comitè aeroportuari, que coordinarà i impulsarà les polítiques aeroportuàries, urbanístiques i d'ordenació territorial, així com un comitè de desenvolupament de rutes aèries, tots dos controlats a parts iguals entre govern i autonomia.
El ministre també ha indicat que d'ara endavant la denominació d'aeroports d'interès general es reservarà a aquells d'iniciativa pública estatal, si bé possibilita que els aeroports d'interès autonòmic puguin gestionar vols internacionals.
"Això ens portarà a una millor coordinació competencial", ha dit Blanco, mitjançant la recerca de la continuïtat del servei, l'eficiència i la productivitat i la solvència del sistema.
Ni reclamacions ni interessos particulars
Al final d'aquesta primera intervenció, el ministre Blanco ha alertat la resta de grups polítics que s'ha de mirar constructivament el futur i no s'han de despistar amb reclamacions i interessos que poden afectar a un model amb futur.
El passat 15 de desembre, Blanco va dir que crearia sobre el traspàs del Prat una societat mercantil que assumirà les competències de gestió d'aeroport, en la qual participaran càrrecs proposats per les administracions locals, en aquest cas, la Generalitat de Catalunya, els ajuntaments i les cambres de comerç, que tindran un "pes determinant" en la gestió de la infraestructura.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.