premià de mar
La construcció dels laterals, al centre del debat polític
El PSC s'hi ha mostrat clarament a favor i ICV-EUiA radicalment en contra
La resta de partits defensen uns postulats amb un més alt grau d'ambigüitat sobre la conveniència de les rondes
La mobilitat ha estat i continua sent un dels principals elements de debat en una comarca allargassada com el Maresme. En aquest context, la campanya que avui comença estarà clarament marcada pel projecte que preveu construir laterals a l'autopista C-32, entre Montgat i Mataró, les anomenades rondes de Mataró i Maresme. Els partits han encarat aquesta qüestió des de perspectives diverses. El PSC, creador de la proposta, el defensa a ultrança mentre que, a l'altre extrem, ICV-EUiA, és el més clar detractor d'un projecte que consideren que “trinxa el territori” i actua de manera complaent amb la concessionària de l'autopista. Una postura més neutra adopten la resta de partits amb presència política al Baix Maresme. Tant el PP, com ERC, com CiU refusen reduir el debat a un sí o un no. Els dos darrers van signar el pacte per la mobilitat del Maresme, on es contempla la construcció de les rondes, però han demostrat reticències amb el traçat proposat pel PSC. Tot i això, no presenten alternatives clares. Dins dels dos partits, però, hi ha diferents sensibilitats i, per exemple, l'alcalde de CiU a Premià de Dalt, Joan Baliarda, es mostra contrari a la infraestructura i aposta per l'ampliació d'una C-32 gratuïta. Molts regidors d'ERC, sobretot dels pobles de muntanya, tenen una visió semblant a la de Baliarda, una postura que dista notablement de la candidatura republicana de Mataró. De fet, el govern de Mataró té i tindrà una incidència cabdal, ja que la ronda de Mataró ha superat ja tots els tràmits administratius i les obres estan a punt de començar. “Si es fa la ronda de Mataró, s'acabarà construint la del Maresme”, explica el diputat d'ICV-EUiA, Salvador Milà. El PSC i CiU defensen que són projectes independents.
La sorra de les platges
Un altre dels elements que serà present a la campanya dels municipis del Baix Maresme serà el de la regeneració de les platges, un problema que ve de lluny i pel qual encara no s'ha trobat una solució definitiva. De fet, la competència del litoral és de l'Estat i la Generalitat controla els ports, que han de procurar el transvasament de sorra. Tot i això, els partits aporten diferents solucions per avançar en aquesta problemàtica, que es posa d'actualitat cada estiu. Quant a temes estrictament locals, la neteja viària tindrà importància a Premià de Mar, la creació de nous equipaments culturals i el parc Vallmora seran motiu de disputa al Masnou i la reconducció de les finances municipals tindrà un protagonisme especial en municipis com Teià i Vilassar de Dalt. El desenvolupament del model turístic serà fil conductor a Alella, mentre que Cabrils debatrà sobre les condicions de la brigada.
Infraestructures, equipaments, urbanisme i sanejar l'economia
ll.aEls partits de les poblacions que formen la corona a l'entorn de Mataró també desgranaran aquests dies les seves propostes electorals i aportaran els seus respectius arguments per convèncer els votants. És obvi que els municipis situats a la banda de Barcelona tindran en la construcció dels laterals un dels punts calents de la campanya. A Vilassar de Mar, per exemple, s'haurà de veure com la construcció d'aquesta infraestructura afecta l'accés al Mercat de la Flor i Planta Ornamental de Catalunya, ja que representants d'aquest important clúster de la comarca ja han expressat els seus temors per “no quedar aïllats”. A Argentona aquest tema també preocupa. En aquest cas, però, des d'aquest municipi algunes forces polítiques temen que la futura ronda Mataró els deixi literalment sense possibilitat d'accedir a l'autopista. Solucionar d'una vegada el desenvolupament urbanístic de Can Doro o trobar una sortida per conservar el casal de Puig i Cadafalch, entre d'altres, seran reptes que els partits polítics posaran sobre la taula. Cabrera de Mar mirarà de trobar una solució definitiva a la pèrdua de sorra de la seva platja, un fet a què la majoria de forces volen posar fil a l'agulla. Per la seva banda, a Sant Andreu de Llavaneres s'haurà d'acabar la nova zona esportiva i tirar endavant el pla de sanejament financer en el qual es troba immers el municipi. A Sant Vicenç de Montalt, la batalla per aconseguir l'edifici pel nou institut serà una fita que totes les formacions intentaran guanyar, a banda del desplegament del nou planejament urbanístic, aprovat després de 20 anys.