Catalunya tindrà 5 dels 9 membres a l'ens de control del Prat
La Comissió Bilateral aparca la desclassificació dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell pel dèficit que podria suposar una transferència
El Consell de Ministres aprovarà un decret perquè l'aeroport de Lleida pugui rebre vols extracomunitaris
Acord entre govern i Estat per signar un conveni de beques i compromís de transferir la titularitat de 150 edificis
Les institucions catalanes disposaran de cinc dels nou membres de la societat de “control” del Prat que entre altres definirà les línies estratègiques i el contracte programa. Així s'ha acordat a la Comissió Bilateral on les dues parts també han pactat aparcar la desclassificació dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell pel dèficit que podria suposar una transferència i obrir la porta a un model de gestió “autònoma”. A més, Alguaire podrà rebre vols extracomunitaris.
Així ho han explicat en roda de premsa el ministre de Política Territorial, Manuel Chaves, i el president de la part catalana a la Comissió , Josep Antoni Duran i Lleida, després de la reunió d'aquest òrgan.
D'aquesta manera, la Junta rectora de l'aeroport del Prat estarà integrada per quatre membres nomenats per Aena i cinc representants de Catalunya: dos per la Generalitat, un per l'Ajuntament de Barcelona, un altre pels consistoris del Prat, Sant Boi de Llobregat i Viladecans i un cinquè de la societat civil catalana.
Durant la reunió s'ha acordat també l'aprovació immediata d'un reial decret perquè l'aeroport de Lleida pugui rebre a partir d'aquest moment vols internacionals fora de l'espai Schengen. Segons Chaves, serà en l'últim Consell de Ministres del mes de juliol quan s'aprovi aquest decret, que permetrà a l'aeroport lleidatà tenir caràcter fronterer i, per tant, comptar amb duana.
Duran i Lleida s'ha felicitat per aquest acord, ja que, segons ha explicat, hi ha molta demanda de britànics i russos per viatjar a aquesta província i per esquiar.
La reunió ha servit també per corroborar la decisió de no desclassificar de moment els aeroports de Reus, Girona i Sabadell, catalogats com d'interès general. A més, tant Chaves com Duran i Lleida han deixat clar que la Generalitat no vol la transferència d'aquestes instal·lacions per no assumir el seu dèficit. En concret, el dirigent nacionalista ha assegurat que la Generalitat entén que treure aquests tres aeroports d'Aena “era assumir el dèficit” i ni el govern català ni l'Estat els interessa.
El que sí s'ha acordat respecte a aquest assumpte és crear un grup de treball per a consensuar un model de gestió “individualitzada i autònoma”, amb una presència catalana “determinant”, ha assenyalat Duran i Lleida.
En qualsevol cas, CiU no desisteix d'una futura desclassificació i assumir la titularitat dels tres aeroports, però hi ha l'“inconvenient” del dèficit, ha conclòs.
Govern i Estat també han acordat liquidar 750 milions a del finançament del 2008 en infraestructures i transferir a la Generalitat la titularitat de 150 immobles sanitaris. També hi ha hagut acord per signar un conveni de beques.