L'oficialitat no vesteix “CAT”
Els cotxes del Parlament i del govern no duen l'adhesiu a la matrícula, llevat de casos aïllats com el del grup d'ERC i el del vicepresident primer de la cambra
Esquerra vol impulsar-ne l'ús a les flotes oficials
Buscar un adhesiu del “CAT” col·locat a la matrícula d'un cotxe oficial és quasi com fer el mateix amb una agulla i un paller, almenys si l'inventari es du a terme en l'espai habilitat a mode d'aparcament entorn de l'edifici del Parlament, al parc de la Ciutadella. Malgrat les declaracions del portaveu del govern, Francesc Homs, en què instava els ciutadans a enganxar l'adhesiu sobre l'“E” d'Espanya argüint que això no vulnera cap reglament, sembla que aquests paràmetres no són vàlids en el cas de les flotes en règim de rènting del Parlament i el govern. Ni sobre l'“E”, ni en una banda, ni al capó.
Llevat de casos aïllats, la majoria dels vehicles oficials dependents de la cambra i de la Generalitat i al servei dels representants polítics no incorporen la referència “CAT” a les seves matrícules. En el primer cas, es tracta dels cotxes de la presidenta, dels vicepresidents, dels secretaris de la mesa i dels destinats a cadascun dels grups parlamentaris. ICV i el grup mixt hi van renunciar. En el segon, fonamentalment, són els que utilitzen el president i els consellers del govern. Una de les excepcions que confirmen la regla és el vehicle que utilitza el grup parlamentari d'Esquerra, normalment al servei del seu president, Joan Puigcercós, que, segons fons del partit, va ser objecte d'una temptativa de sanció precisament perquè l'adhesiu cobreix l'“E”. L'altre, el vehicle de què disposa Lluís Corominas, vicepresident primer de la cambra i que no envaeix la referència estatal.
Des d'Esquerra, la consigna és que el partit assumeixi les sancions que es puguin derivar de dur el distintiu català en el lloc del símbol espanyol. En canvi, fonts de Presidència asseguren que, si Homs no du l'adhesiu a l'automòbil, és precisament perquè es tracta d'una opció personal. El conseller d'Interior, Felip Puig, també defensa la possibilitat de lluir el “CAT”, però la circumscriu a l'ús privat. El màxim responsable d'Interior va definir-se ahir a favor d'aquesta opció durant la sessió plenària del Parlament. Una alternativa que sí que va costar una multa al diputat republicà per Girona Pere Bosch. La sanció va ser imposada per la Guàrdia Urbana fa un mes i mig, quan Bosch tot just sortia del parc de la Ciutadella amb el seu cotxe.
Reobert aquest debat (que va emergir amb força el 2000 amb l'aprovació d'un decret per part de l'aleshores ministre de la Presidència, Mariano Rajoy, que excloïa la possibilitat d'incloure cap referència territorial diferent de l'“E” a les matrícules), ERC hi vol fer la seva contribució. Per això, Oriol Amorós va avançar dilluns que el seu grup presentarà una proposta de resolució perquè s'emeti una ordre de govern encaminada a evitar que se sancioni aquells ciutadans que advoquen per seguir la tesi d'Homs, que, cal recordar, va ser desmentida pels Mossos d'Esquadra. El cos policial considera que la mesura no és jurídicament possible. La iniciativa també advoca per posar el “CAT” als cotxes oficials dels membres del govern i a la flota de la Generalitat, i també a la resta d'administracions públiques que així ho desitgin.
El relat de la guerra de les matrícules i els distintius continua viu després que tant la societat civil com el govern tripartit intentessin sense èxit revocar la decisió del govern del PP d'ara fa 11 anys i la negativa de l'aleshores president de l'executiu estatal, José María Aznar, a mantenir un debat sobre el que va denominar “les xapes”.
Notícies relacionades
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 21-07-2011, Pàgina 19
- El Punt. Barcelona 21-07-2011, Pàgina 19
- El Punt. Camp de Tarragona 21-07-2011, Pàgina 19
- El Punt. Comarques Gironines 21-07-2011, Pàgina 17
- El Punt. Penedès 21-07-2011, Pàgina 19
- El Punt. Maresme 21-07-2011, Pàgina 19
- El Punt. Vallès Occidental 21-07-2011, Pàgina 19
- Avui 21-07-2011, Pàgina 11