Dos mil morts en naufragis a Europa en els darrers 20 anys
El sinistre registrat el 1994 a Finlàndia, amb més de 850 víctimes, es considera el desastre marítim més greu en aigües europees
L'últim gran accident va tenir lloc al Volga el juliol passat
El sinistre registrat divendres al vespre en aigües italianes del vaixell de creuers Costa Concordia va produir-se unes dues hores després que el Milenim II, un vaixell d'alta velocitat amb més de 184 passatgers a bord –entre ells onze nadons– i el mercant New Glory haguessin col·lidit en aigües de l'estret de Gibraltar, a cinc milles nàutiques al nord de Ceuta.
Cap dels més de 180 passatgers que anaven a bord van resultar ferits. Els passatgers poc es podien imaginar que una travessia des d'Algesires (Cadis) fins a Ceuta, d'uns 35 minuts de durada, es convertiria en set hores d'angoixa.
El vaixell d'alta velocitat d'Acciona Trasmediterránea, que cobreix la distància entre les dues bandes de l'estret de Gibraltar i que té una tripulació de vint persones, va topar en la seva trajectòria amb el vaixell mercant de bandera maltesa New Glory, que el va envestir per una de les bandes poc abans de les vuit del vespre
Una de les passatgeres, Milagros García, diputada pel PSOE a l'Assemblea de Ceuta, va explicar, quan va arribar al port de Ceuta, ja de matinada, que en veure apropar-se una llum al vaixell havia pensat que es tractava d'una il·luminació del port de Ceuta, per la qual cosa va trucar a un familiar per dir-li que ja era a prop de la ciutat autònoma. El que no s'imaginava era que aquella llum era la de la proa del mercant que uns minuts més tard es va incrustar contra el Milenium II, precisament per la banda que ocupava la dirigent socialista. Un cop desenganxats els dos vaixells, el d'alta velocitat va poder arribar a port sense necessitar l'ajuda de remolcadors i amb els passatgers sans i estalvis.
L'accident podria haver acabat en una tragèdia com la que va tenir lloc poc després en aigües italianes, amb almenys tres morts.
El sinistre del vaixell Costa Concordia se suma a una llarga llista d'accidents marítims registrats a Europa en els darrers vint anys, que s'han cobrat la vida de més de 2.000 persones.
27-09-94 (Finlàndia)
852 morts i 137 supervivents en l'enfonsament del ferri Estònia que enllaçava les ciutats de Tallin i Estocolm.
04-01-95 (Romania)
54 persones mortes i cap supervivent en el xoc de dos vaixells de càrrega, l'Usted Xiu (Hong Kong) i el París (Malta), en el port de Constanta (mar Negre).
25-12-96 (Malta)
283 persones van perdre la vida en l'enfonsament del Franship, un vaixell del Panamà que portava immigrants sense papers procedents de l'Àsia.
28-03-97 (Albània)
52 morts i 36 desapareguts en el naufragi d'un vaixell albanès després de col·lidir contra una corbeta italiana.
26-09-2000 (Grècia)
80 persones van morir en el naufragi del transbordador grec Samena Express, de Paros, al mar Egeu.
17-06-03 (Itàlia)
Naufragi al sud de Sicília d'un vaixell carregat d'immigrants, procedents de Líbia, amb el resultat de 67 morts i desapareguts.
19-10-03 (Itàlia)
83 persones van morir o van ser donades per desaparegudes en un naufragi davant les costes de Sicília.
20-12-03 (Turquia)
Prop de 70 persones van morir a Marmaris, al sud-oest de Turquia, en naufragar el vaixell amb què intentaven arribar a Grècia.
15-04-04 (Itàlia)
80 immigrants, procedents de Líbia, van morir pel naufragi a Sicília de la seva embarcació.
06-04-11 (Itàlia)
Prop de 150 refugiats somalis procedents de Líbia i Eritrea van ser donats per desapareguts en naufragar el vaixell amb què intentaven arribar fins a l'illa italiana de Lampedusa.
10-07-11 (Rússia)
122 persones van morir quan el vaixell de creuers Boulgaria es va trencar al Volga, a 800 quilòmetres a l'est de Moscou.
14-01-12 (Itàlia)
3 persones van perdre la vida i 70 més es van donar per desaparegudes pel naufragi del vaixell de creuers Costa Concordia, que transportava 4.229 persones.