Un llarg historial d'incompliments
Foment ha convertit en paper mullat els últims convenis amb el govern
Ha posat a licitació poc més del 20% de l'obra promesa fins al 2012
El de la disposició addicional tercera de l'Estatut, que fixa una inversió en obra pública equivalent al pes del PIB català, és un exemple del flagrant incompliment del govern de l'Estat amb Catalunya, però no l'únic. Per començar a eixugar l'històric i reconegut deute inversor en infraestructures al país, els executius socialistes de Madrid i Barcelona van signar l'octubre del 2005 i el del 2006 dos convenis en què es comprometien a tirar endavant una llista de projectes viaris i ferroviaris en el període 2006/2012. La seva vigència s'acaba l'octubre que ve, però, tal com explicava el conseller de Territori, Lluís Recoder, al Parlament dies abans del 20-N, el grau de compliment serà, un cop més, irrisori.
Entre l'aturada ministerial per les eleccions i que el nou executiu del PP no ha posat encara a licitació ni ha adjudicat cap obra nova a Catalunya –sí en altres llocs com ara Galícia–, les dades que va denunciar Recoder al novembre són del tot vigents. Dels 2.510 milions que Foment havia signat que invertiria a la xarxa viària catalana fins al 2012, només un 28% de les obres estan licitades i un 10% acabades. I encara les poques obres adjudicades han patit o estan en plena aturada, com ara el desdoblament de l'N-II a Girona, l'autovia A-27 a Tarragona, l'A-14 a Lleida o la variant de l'N-340 a Vallirana. Més de la meitat de les actuacions promeses el 2005 estan sense projecte, i un 20% ni tan sols tenen l'estudi informatiu acabat. Un darrer grup està pendent de licitació, com ara l'A-26, l'eix pirinenc. Els compromisos que assumia la part catalana, és cert, tampoc s'han satisfet del tot, però el grau d'execució és força més alt, del 67,5%.
Els números no són pas millors pel que fa al conveni ferroviari, que obligava l'Estat a invertir 2.360 milions: només se n'ha posat a licitació un 21%. Això mateix passa amb els 4.000 milions promesos el 2008 per al pla de rodalies, a gastar fins al 2015 en dos quadriennis. Acabat ja el primer, i després que al novembre el ministeri adjudiqués dos estudis menors per a l'intercanviador de Cerdanyola i la duplicació de vies entre Arenys i Blanes, se n'ha executat només un 5,6%; un 5,7% més està en obres i prop d'un 8%, en licitació i/o adjudicació. Del 39,5%, doncs, que es preveia de tenir en dansa a hores d'ara, Foment només ha complert en la meitat.
“L'Estat ha aconseguit fer-nos dubtar no només de la seva paraula, sinó fins i tot dels seus convenis, pressupostos, plans d'inversió en infraestructures i un llarg etcètera que no han estat atesos”, denunciava al Parlament Recoder. I és la seva diagnosi és clara: “Ens han enganyat, i ens sentim estafats.”