Enriquiment il·lícit del Consorci de Residus si s'aplica la taxa del Pla Zonal
L'estudi realitzat per Ontinyent conclou que la quota tributària “és incorrecta” i el càlcul de les tarifes “presenta nombroses injustificacions i errors”
Un informe tècnic previ a la presentació de les al·legacions de l'Ajuntament d'Ontinyent a la taxa inclosa en el Pla Zonal de Residus, adverteix d'un “enriquiment il·lícit” per part del Consorci creat a instància de la Conselleria de Medi Ambient, Territori i Habitatge.
Aquest informe dels tècnics municipals, previ a la presentació d'estes al·legacions (que han estat aprovades per unanimitat de tots els grups al plenari municipal a proposta del Govern d'Ontinyent), conclou que la quota tributària “és incorrecta” i el càlcul de les tarifes “presenta nombroses injustificacions i diversos errors”. Segons s'exposa a l'informe, a l'Article 9.3 de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa, en el càlcul de les tarifes, “es repercuteix tot el cost del servei prestat al municipi entre les unitats fiscals ponderades. A més, es practica una liquidació addicional als grans productors sense que açò disminuïsca sobre el cost liquidat a la resta”. És a dir, s'aplica una doble repercussió, cobrant-se més del 100% dels costos reals, “amb la qual cosa s'està produint un enriquiment il·lícit per part del Consorci”, segons consta al document.
Al mateix escrit es detalla que “s'observa una indefinició i indeterminació de costos, per incloure despeses sense cap justificació detallada del seu origen, agreujat pel fet que es tracta de partides d'elevada quantia”. Com a exemples es posa una partida de “basculistes planta de transferència” de 200.000 €, o imports considerats “eteris” com la partida d'altres despeses (100.000 €), serveis jurídics (100.000 €), consultoria i assistència (100.000 €), o despeses financeres i demora (55.000 €), “màximament quan ja s'han inclòs interessos i bestretes de recaptació, segons memòria de costos”.
Igualment, s'exposa que per altra banda, “l'estudi econòmic no pot imputar uns costos realitzats durant els anys 2011 i 2012 en una Ordenança Fiscal que, a data de hui, no està aprovada ni s'indica quan entra en vigor, ni pot tindre efectes retroactius”. En conclusió, pel que fa a la part corresponent a la transferència, transport, valorització i eliminació de residus, “s'han d'eliminar de la quota tots els costos referents a transferència i transport de residus”.
Tal com s'exposava al plenari, l'Ajuntament d'Ontinyent “se situa per un canvi a un model descentralitzat de gestió del fem”, no entenent-se “com es vol passar als ciutadans una taxa que correspon a un servei que no s'ha prestat per part del consorci, una taxa que no sols fa referència al fem sinó que inclou partides que no estan degudament justificades”. Per això, amb els vots de tots els grups presents al consistori, s'ha demanat ara la modificació de l'Ordenança Fiscal i la exclusió del seu àmbit territorial d'aplicació el municipi d'Ontinyent i els seus ciutadans.