Política

Igualada a la pell

L'alcalde de la població, Marc Castells, vesteix amb peces de roba dissenyades a la ciutat

En aquest mandat s'ha recuperat amb èxit el sector de la pell i el tèxtil com a motors econòmics de la capital de l'Anoia

El clúster de la pell d'Igualada té 700 anys d'història
Les 145 empreses tèxtils de l'Anoia facturen 320 milions d'euros

Marc Castells és un alcalde peculiar. És jove, proper i sobretot molt atrevit, tant a l'hora de prendre decisions com especialment a l'hora de vestir-se. Aquesta valentia ben entesa ha estat clau perquè Igualada hagi recuperat durant el darrer mandat gran part de l'esplendor de la seva indústria pelletera, tèxtil i adobera, un sector que no fa gaire semblava condemnat a l'ostracisme per la deslocalització i l'estancament econòmic que vivia la capital de l'Anoia.

Castells, que va arribar a l'alcaldia el 2011, ha aconseguit en només quatre anys capgirar el mitjó de la indústria igualadina i convertir-la en tot un referent a escala nacional i internacional, un fet que, de retruc, ha permès aturar la destrucció d'ocupació.

“Sóc l'únic alcalde que pot dir que porta tota la roba fet a la seva ciutat”, diu sovint Castells en els actes a què assisteix. “I sóc el primer gran comercial de la ciutat”, acostuma a afegir. No li falta raó. El batlle vesteix amb peces de roba dissenyades íntegrament a la ciutat i no es cansa de repetir-ho, ja estigui en la diada de la festa major, en un ple de la Diputació de Barcelona o en un acte institucional en presència del president de la Generalitat, Artur Mas.

Darrere de la infatigable tasca comercial a full time de l'alcalde hi ha una estratègia de ciutat liderada pel mateix Castells –a la qual posteriorment s'han sumat la resta de partits del consistori– que pretén potenciar a curt, mitjà i llarg termini els diversos sectors productius d'Igualada com a fonts de riquesa per si mateixa, però, a la mateixa vegada, com a potencials generadors de més activitats econòmiques, com ara el disseny, el packaging i fins i tot la restauració.

Durant aquest mandat, l'aposta s'ha centrat en la pell i el tèxtil, els dos sectors amb més tradició de la població. Sobre el sector pelleter, una de les primeres decisions que es van prendre a escala municipal va ser reivindicar el sector a través del projecte Igualada, capital europea de la pell de qualitat, una iniciativa de promoció que s'ha potenciat amb la posada en marxa a la ciutat de la càtedra vinculada a la UPC A3 in Leather Innovation, uns estudis top de recerca i investigació sobre la pell que ofereixen graus i màsters internacionals, i que disposen d'un nou campus universitari amb estudiants arribats d'arreu del planeta. “Ara, per exemple, tenim deu alumnes mexicans”, diu l'alcalde.

Marca Barcelona

Un altre dels projectes destacats que s'han impulsat durant aquest mandat és el Parc d'Innovació del Cuir i la Marroquineria, un espai empresarial que estarà situat en un polígon al sud de l'A-2 i que permetrà, en un futur no gaire llunyà, aglutinar en un únic punt totes les indústries adoberes d'Igualada, Jorba i Òdena.

La cirereta del pastís, però, va arribar a finals del 2014, quan l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va acordar cedir la marca de la ciutat als industrials adobers d'Igualada perquè puguin promocionar els seus productes a escala internacional sota la marca Igualada Leather Cluster Barcelona.

“Tenim matèria primera de màxima qualitat i recerca i innovació. I som la ciutat de la pell amb una gran marca al darrere”, resumeix Marc Castells, que es marca com a “gran objectiu” per al pròxim mandat potenciar la marroquineria, la tercera pota industrial del la capital de l'Anoia.

Retornant al present, l'altre gran sector econòmic que s'ha potenciat durant els darrers quatre anys ha estat el tèxtil, una activitat econòmica que ha demostrat tenir un gran potencial. “Quan vam arribar a l'alcaldia vam fer una anàlisi del sector i vam veure que els petits tallers de la ciutat podrien fabricar un milió de peces més a l'any sense cap tipus d'inversió”, explica l'alcalde.

L'Ajuntament, amb el suport del gremi de fabricants, va crear una planta de prototipatge perquè els tallers poguessin presentar a les grans marques diversos prototips de roba, un fet que ha permès que dissenyadors reconeguts i grans cases de moda d'arreu del món inverteixin en dissenys fets íntegrament a la ciutat.

A més, per fer visible el ressorgiment del tèxtil es va organitzar fa unes setmanes el saló professional Bstim, un certamen que va permetre posar en contacte els tallers amb representants d'empreses de la roba d'arreu del planeta. Un certamen que va ser tot un èxit. Com a prova, només una dada: el 80% d'empreses que van participar-hi ja han confirmat que repetiran en la pròxima edició. “El tèxtil s'ha tornat a il·lusionar”, diu Castells.

El treball conjunt amb el sector és un dels secrets que explica el repunt de la indústria a Igualada. I l'altre, el compromís: de l'Ajuntament, que aporta finançament “per objectius”, i dels industrials, que cada any que passa incrementen més la facturació.

Una regidoria nova i un llibre per Sant Jordi

Si una cosa no es pot negar és la predisposició de Marc Castells a tirar endavant qualsevol iniciativa que permeti potenciar el sector industrial d'Igualada. En aquest sentit, l'alcalde ja ha assegurat que si torna a guanyar les eleccions el 24-M té previst crear una regidoria dedicada a la internacionalització que expliqui arreu del món la “qualitat” del sector industrial de la capital de l'Anoia. “El futur és la industrialització. I ara el que ens fa falta és sortir fora a donar a conèixer que som la capital europea de la pell de qualitat”, assegura l'alcalde igualadí, que fins i tot s'ha atrevit a escriure un llibre en què explica la seva estratègia industrial per a la població.

Marca Igualada. La ciutat que estem fent repassa els projectes més destacats que s'han tirat endavant durant aquest mandat a la ciutat, especialment els vinculats al sector de la pell i el tèxtil. El volum, d'una vuitantena de pàgines, es pot trobar avui en diverses llibreries aprofitant la celebració del dia de Sant Jordi. En el pròleg del llibre, hi apareix una imatge de Castells amb una de les tres mudes que il·lustren aquest reportatge, en què el batlle va vestit amb peces de roba dissenyades a Igualada. “Me les poso totes tres”, diu l'alcalde.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.