Els empresaris gironins, farts que l'Estat maltracti la demarcació en inversió
Denuncien que la manca de recursos en el pressupost per l'any que ve i l'incompliment dels anteriors va en contra del creixement econòmic gironí
Els empresaris gironins estan cansats de la poca inversió de l'Estat a la demarcació, que consideren que està perjudicant la recuperació econòmica després de la crisi de les comarques gironines, per la qual caldria que hi haguessin “polítiques i actuacions decidides a favor del creixement empresarial”. El Grup Impuls per Girona (GIG) –format per les cambres de comerç de Girona, Palamós i Sant Feliu, les patronals FOEG i Pimec i el grup Fòrum Carlemany– va criticar ahir que la inversió prevista pel 2016 “continua estan molt per sota de l'aportació de la demarcació al PIB estatal” i que això suposa de nou una “manca de respecte de la disposició addicional quarta de l'Estatut”.
A més del poc que es pressuposta, denuncien el baix índex d'execució i els retards, que s'han convertit en “un problema endèmic” a les comarques gironines. Així, mostren el seu “cansament” per la manca de compliment dels ja escassos recursos que s'incorporen anualment al pressupost: “El grau d'execució és molt poc rigorós.” També subratllen el “constant incompliment” dels compromisos d'inici d'obres “al·legant diversitat d'excuses tècniques o econòmiques”‘.
L'N-II i altres casos
“El cas més dolorós”, pels empresaris gironins, continua sent l'N-II. Recorden que la ministra Pastor s'havia compromès a haver-ho licitat tot l'any passat i que es fessin les obres aquest, i que ara, a banda de dos trams amb terminis molt amplis, les inversions més importants es preveuen a partir del 2017, “tornant a perdre un temps vital”. El GIG remarca que el fet que passi això en “la principal via de comunicació, lliure de pagament, de l'Estat amb Europa” és un “clar reflex del poc interès” per Girona. També critiquen que no hi hagi cap previsió per l'N-260.
En general, denuncien que no es fa cap “estudi de la rendibilitat per l'execució d'infraestructures” i es continuen prioritzant obres en altres llocs tot i la seva poca demanda. Així, destaquen el creixement d'inversions radials del TAV mentre no es prioritza la millora del corredor mediterrani. En aquest sentit, recorden que “una obra de mínim cost i alta rendibilitat seria l'accés ferroviari al centre intermodal de Vilamalla”.