Troben restes de l'avió
NOVETAT Apareixen flotant parts de l'aparell, maletes i membres humans
La caiguda es va produir a la part més profunda del mar
Les autoritats continuen sense esclarir les causes del sinistre
Es complica la missió de recerca de les restes del vol MS804 d'EgyptAir, que dijous a la matinada es va estavellar amb 66 persones a bord en un punt sense determinar del mar Mediterrani. Segons indiquen les hipòtesis dels investigadors, basades en les primeres restes trobades ahir, la nau s'hauria estavellat en una de les zones més profundes del Mediterrani: l'àrea on es busca l'avió té una profunditat superior als 5.100 metres, mentre que la mitjana del Mare Nostrum és de 1.370 metres, un element que pot dificultar enormement la troballa de les caixes negres de l'aparell i, conseqüentment, la investigació de la causa de la tragèdia.
Ahir al matí, una trentena d'hores després de la desaparició de l'aparell, del qual es va perdre el rastre minuts després que abandonés l'espai aeri grec, l'armada egípcia va aconseguir localitzar les primeres restes de l'avió. Es trobaven entre l'illa de Creta i la costa d'Alexandria, a 290 quilòmetres de sòl egipci, en aigües del país nord-africà. Segons va informar el ministre de Defensa grec, Panos Kammenos, entre les restes hi havia un membre d'una víctima, cadires i maletes que flotaven al mar.
Posteriorment, el Ministeri d'Aviació Civil egipci va informar a través d'un comunicat que s'havien localitzat més restes de l'avió, un cop més parts de la nau, restes humanes i pertinences personals de les víctimes, totes a la zona de recerca establerta per les autoritats, lleugerament al sud d'on l'avió va desaparèixer dels radars dijous de matinada.
En les missions de recerca egípcies i gregues hi col·laboren tant França com els Estats Units. París ha desplaçat dos avions a la zona, i de la base militar de Toló va salpar a la tarda un patruller amb un sonar que pot identificar els sons emesos per les caixes negres. Dijous, França havia enviat al Caire tres inspectors de l'agència de seguretat d'aviació civil, juntament amb un expert tècnic d'Airbus, per afegir-se a les tasques dels investigadors egipcis.
Taca de petroli
Per la seva banda, l'Agència Espacial Europea (ESA) va informar ahir d'una possible taca de petroli propera al lloc del sinistre, d'uns dos quilòmetres de llarg. La localització de la taca, a 40 quilòmetres al sud-est de la darrera ubicació coneguda de l'aeronau, fa pensar que es correspondria amb el seu combustible.
El seguit d'elements relatius a l'aparell sinistrat que han aparegut en les primeres hores de recerca podria ser d'immensa ajuda per als equips de rescat per acotar l'àrea de recerca, que ahir era d'uns 60 quilòmetres. Mentre les autoritats egípcies van apuntar ja dijous a un atemptat terrorista com la causa més plausible de l'accident, ahir França continuava demanant extrema prudència. “No tenim absolutament cap indici sobre les causes de l'accident”, va remarcar durant el matí el ministre d'Exteriors francès, Jean-Marc Ayrault. Tot i la posició de París, tant el servei d'espionatge rus com fonts nord-americanes donen prioritat, com el Caire, a la teoria d'un atemptat, si bé no descarten cap hipòtesi.
Seguretat en dubte
Si es confirmés l'explosió d'algun artefacte a l'avió, no només quedaria en dubte l'estat d'urgència en què viu França des del novembre en nom del reforç de la seguretat davant l'amenaça terrorista, sinó que podria caldre revisar els protocols europeus d'aviació civil. Tot i això, el Departament de Defensa dels Estats Units va assegurar ahir que, després de consultar les imatges dels seus satèl·lits, no té constància que es produís cap explosió a bord.
Instants abans del sinistre, la nau es va precipitar brutalment. Va perdre 6.700 metres d'altura i va fer dos viratges consecutius, un de 90 graus cap a l'esquerra i després un de 360 cap a la dreta.
França pentina l'aeroport CDG
albert lladó romeroLa gendarmeria francesa va procedir ahir a una intensa investigació a les instal·lacions i al personal de l'aeroport parisenc Charles de Gaulle (CDG), el segon més gran d'Europa, des d'on es va enlairar el vol MS804. Buscant una bretxa de seguretat, les autoritats van analitzar la identitat dels passatgers i de tot el personal aeroportuari que hi hagués tingut contacte. Arran dels atemptats de Charlie Hebdo del gener del 2015, les autoritats aeroportuàries franceses van extremar les precaucions i van revisar la fitxa personal dels treballadors del sector. Només al CDG es va retirar l'accés a zones sensibles a una setantena de treballadors que, segons la direcció de Seguretat Interior, mostraven radicalització islamista.