Guerra de marques reials
Els ducs de Sussex es podrien convertir en la primera marca global i superar la dels Beckham o els Obama
Se’ls retreu que explotin la vinculació amb la corona i els títols familiars per als seus negocis privats
El Regne Unit es troba immers en una etapa de canvi. En primer lloc, el Brexit portarà a una transformació econòmica i social que alguns comparen amb la que hi va haver després de la Segona Guerra Mundial. I, després, hi ha la casa reial britànica, que haurà de transformar-se després de l’expulsió del príncep Andreu, el fill favorit de la reina, per la seva vinculació amb el cas de pederàstia de Jeffrey Epstein, i després també de la voluntat d’independitzar-se d’Enric i Meghan.
El cas d’Andreu ha augmentat la pressió popular perquè els royals que no figuren en els primers llocs de la línia successòria, com ara la princesa Anna o els prínceps Andreu i Eduard, deixin de rebre diners públics. També la decisió dels ducs de Sussex ha posat sobre la taula el debat sobre si han de continuar rebent diners públics. La monarquia costa 350 milions d’euros als britànics –incloent la seguretat dels seus membres–, l’equivalent a 5,8 euros per ciutadà.
La marca Windsor, però, s’ha convertit en la més important del país. Segons Brand Finance, la consultora de valoració de marques, la monarquia britànica està valorada en 79.500 milions d’euros. És la principal marca del Regne Unit, per sobre de clubs de futbol com ara el Manchester United. Estima que la monarquia genera un increment de l’economia de 2.000 euros anuals. Hi ha estudis que indiquen que els xinesos, per exemple, estan disposats a pagar un 10% més per productes britànics amb el segell reial.
A diferència de la resta de monarquies europees, la britànica té una popularitat a escala global. David Haigh, conseller delegat de Brand Finance, ho relaciona amb el fet que “és una barreja entre una telenovel·la i una franquícia cinematogràfica global cent cops més gran que Harry Potter”, i, també, amb la pompositat que mantenen des de fa mil anys i la seva neutralitat política.
Residència polèmica
Un dels factors d’aquest auge de la popularitat dels royals és el rejoveniment amb les noces, primer, de Guillem i Kate Middleton i, després, d’Enric i Meghan. Enric sempre ha estat el príncep rebel i és el favorit dels britànics després de la reina. Meghan ha tingut un impacte especial “per ser una noia multiracial, independent, filantropa, actriu popular i talentosa, i molta gent s’identifica amb ella, sobretot a l’Amèrica del Nord”.
El Windsor, ara, haurà de competir amb els Sussex. La seva marca es devaluarà i serà una monarquia molt més petita i local. Enric i Meghan, per la seva banda, aspiren a convertir-se en una marca global. Ja han registrat la seva marca Sussex Royal a l’oficina de propietat intel·lectual del Regne Unit i han registrat més de cent productes des de material imprès, roba i campanyes fins a la recaptació de fons de caritat, educació i serveis d’atenció social. S’han inspirat en els Obama.
Els experts en marques calculen que la dels Sussex pot generar més de 580 milions anuals, superant els Beckham, Bill Gates o els mateixos Obama. Superarien també la marca del Ducat de Cornualla, que és el fons d’inversions immobiliàries i financeres que té el seu pare, el príncep Carles, al Regne Unit i que genera uns 100 milions anuals. El príncep Enric rep 5,7 milions anuals del seu pare. Els altres 300.000 euros provenen de fons públics.
“Els Sussex són una marca global que pot acabar fent una fortuna absoluta des de les conferències, la reinvenció de Meghan o el marxandatge”, explica Nick Bullen, editor de True Royalty TV.
Enric i Meghan han dit que volen ser financerament independents i, alhora, continuar col·laborant amb la família reial a temps parcial. El gran problema és que la parella continuï vinculada a la corona mentre fa servir la seva imatge pública i els seus cognoms per fer negocis privats.
Una enquesta recent revela que un 63% dels britànics sosté que els ducs de Sussex haurien de deixar de rebre també la paga mensual del seu pare. Ha generat molt malestar el fet que vulguin conservar la seva residència de Frogmore Cottage, a Windsor, que costa 700.000 euros de manteniment anuals. L’any passat es van gastar 2,8 milions de diners públics en reformar-la.
Freda reunió familiar a Norfolk
Daniel PosticoLa reina d’Anglaterra ha decidit intervenir en la crisi que viu la família reial i ha convocat per a avui el seu fill Carles i els seus dos nets, Guillem i Enric, a la residència de Norfolk, al nord del país. Meghan i Enric han decidit ser financerament independents i viure entre el Canadà i el Regne Unit. Meghan, que ja se n’ha anat al Canadà amb el seu fill Archie, hi participarà a través de videoconferència.
L’objectiu de la reunió és decidir el rol de Meghan i Enric dins la corona, quants diners continuaran rebent i, sobretot, tractar de posar pau i minimitzar les tensions que hi ha entre tots els membres de la família, i l’impacte que aquestes desavinences poden tenir en l’opinió pública.
Segons el dominical The Times on Sunday, Guillem s’hauria lamentat que ha protegit el seu germà tota la vida, però que ara ja no ho pot “continuar fent”. Carles ha amenaçat Enric de deixar de pagar-li els 5,7 milions anuals si es desvinculava de la família del tot.