Educació
Treballar per a l’equitat
Sigui quan sigui que es tornin a obrir les aules, aquest va deixar de ser un curs normal quan vam ordenar el tancament dels 5.492 centres del nostre sistema educatiu. Parlar avui d’assolir el temari o de la potencialitat quantificadora de la tercera avaluació és una quimera. Els nostres alumnes ja han passat un mes de confinament estricte. Moltes víctimes de la pandèmia eren familiars seus. Ho són la majoria dels acomiadats o dels que han patit un ERTO, dels que no tenen clar el futur dels seus negocis... El que és més important, doncs, és ajudar-los. Per això una de les primeres mesures que vam prendre va ser pensant en els més vulnerables socialment, amb l’operació de les 144.000 targetes moneder per rescabalar l’import de les beques menjador. I ara que sabem que el tancament dels centres s’allargarà en el temps i que haurem de mantenir el contacte centre-alumne des de la no presencialitat, la nostra preocupació és la igualtat d’oportunitats de cadascun dels 1,6 milions d’alumnes del sistema.
Els nostres esforços se centren a eliminar la desigualtat digital del nostre alumnat, assolir l’equitat en les seves possibilitats d’estar connectats amb la seva escola i el seu institut. Per això hem posat en marxa el pla Centres Educatius En Línia, amb el qual proporcionem als centres recursos i eines digitals per garantir que el treball que es realitzi sigui personalitzat i competencial, alumne per alumne. I estem treballant per fer arribar a qui li calgui els dispositius i les dades que els puguin garantir aquesta connexió. Parlant amb empreses del sector, fent servir els recursos de què ja disposen els centres, adquirint-ne de nous i amb la col·laboració de molts ajuntaments que ja han formulat iniciatives en el mateix sentit.
I ens preocupa també el retorn. No serà com tornar de vacances. Haurem de saber acollir el professorat i ajudar-lo a acollir l’alumnat, que tornarà amb unes vivències doloroses. Si ara no és el mateix connectar amb la família d’una nena de P3 que amb un noi de segon de batxillerat, tampoc ho serà rebre’ls, però haurem d’acompanyar-los a tots. En la recuperació emotiva d’uns i en la resolució de les incerteses dels altres. El nostre professorat n’és ben capaç. Ho demostra cada dia.