Itàlia inaugura el nou pont de Gènova sense els familiars de les víctimes
El president i el primer ministre encapçalen l’acte
La fiscalia investiga una setantena de persones pel col·lapse de fa dos anys, que va provocar 43 morts
Amb l’absència dels familiars de les víctimes, que es van negar a acudir a la cita, Gènova va reobrir ahir el pont que es va ensorrar ara farà dos anys, amb un balanç de 43 morts, incloent-hi quatre nens.
La inauguració –que va començar amb l’himne nacional i la lectura dels noms dels que van perdre la vida en el succés–la va encapçalar el president de la República, Sergio Matarella. Posteriorment, es va beneir el viaducte, es va tallar la cinta i una patrulla de l’aviació militar va dibuixar al cel la creu de Sant Jordi, símbol de la capital de la Ligúria. A més del president, van participar en l’acte el primer ministre, Giuseppe Conte; l’alcalde de Gènova i comissari de l’obra, Marco Bucci, i l’autor del disseny de la nova via, l’arquitecte Renzo Piano.
El 14 d’agost del 2018, una secció del viaducte de l’autopista A-10 que travessa Gènova es va enfonsar mentre circulaven vehicles per la seva superfície. Més de 40 persones van perdre la vida en el sinistre. Unes 600 més van haver de ser evacuades de manera definitiva de casa seva, als voltants del pont.
La nova obra, que té una longitud de 1.067 metres i 45 d’altura, s’ha dotat d’instruments electrònics per controlar eventuals incidències. El col·lapse de l’antic pont Morandi ha obert una profunda ferida a Itàlia i ha generat dures crítiques perquè no es van corregir a temps els problemes estructurals que arrossegava l’obra. Els familiars de les víctimes, que es van reunir amb Mattarella al marge de l’acte, exigeixen responsabilitats.
El pont Morandi el gestionava la companyia Autostrade per l’Italia, filial de la concessionària Atlantia (sòcia d’ACS a Abertis). Aquesta última empresa, controlada per la família Benetton, ha pactat amb el govern sortir del capital d’Autostrade, que serà nacionalitzada. El Moviment 5 Estrelles, al govern, ha acusat els antics gestors de negligir la infraestructura i no haver-ne comprovat l’estat. La fiscalia de Gènova, que intenta aclarir les causes del sinistre, investiga unes 70 persones, incloent-hi directius d’Autostrade.