L’Estat diu que es pot parlar del Prat a la taula de diàleg
La ministra de Transports no és partidària de prorrogar un any la decisió sobre l’ampliació
ERC i JxCat rebutgen abordar-ho a la taula i acusen Sánchez d’abandonar “unilateralment” la inversió
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, diu ara que de l’ampliació de l’aeroport de Barcelona se’n pot parlar a la taula de diàleg, tot i que considera que “no és el fòrum idoni”. Durant una visita ahir a la factoria d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, on es fabriquen els nous trens de rodalies, Sánchez va insistir que hi ha hagut “temps més que suficient” per prendre una decisió i va demanar al govern que “ratifiqui l’acord que es va assolir el 2 d’agost” per ampliar la infraestructura. Segons la ministra, fa dos anys que l’ampliació s’explica en meses tècniques “on s’ha pogut conèixer de primera mà els efectes” que tindrà. “La Generalitat ha de tenir una posició clara sobre si vol o no vol l’ampliació”, va assegurar. Sobre la possibilitat de prorrogar un any la decisió després que s’hagi fet públic que legalment és possible fer-ho, la ministra va aclarir que el Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA), on s’hauria d’incloure l’ampliació, “no només tracta el projecte del Prat, sinó totes les inversions que afecten el conjunt d’aeroports de l’Estat”. Unes inversions que, va dir, “hauríem de ser capaços d’accelerar” en un moment de recuperació econòmica. La vicesecretària general del PSOE, Adriana Lastra, va indicar ahir que la presència de la ministra de Transports a la taula respon al fet que “hi ha moltes qüestions a parlar d’infraestructures”. “Per això és important que la ministra del ram hi sigui”, va dir.
Per la banda catalana, la possibilitat que es parli de l’ampliació de l’aeroport a la taula de diàleg va indignar JxCat. La seva portaveu, Elsa Artadi, ho va qualificar de “súmmum del cinisme” i va acusar la ministra de Transports de decidir abandonar la inversió “unilateralment”. “No ha donat marge a compartir ni a debatre la decisió, i ara ho porta a una taula de resolució d’un conflicte polític, barrejant espais i menystenint i pervertint l’objectiu de la taula”, va criticar.
El president del govern, Pere Aragonès, va lamentar que s’hagués assabentat de la retirada de la inversió al Prat pels mitjans de comunicació i va instar el govern de l’Estat a contactar amb ell si “té alguna cosa a dir o a proposar” sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. El cap de l’executiu va assegurar ahir des de Santa Coloma de Gramenet que és un tema prou “seriós” per no entrar en una “espiral de declaracions” als mitjans de comunicació. “No es pot resoldre així i no hi entraré”, va reblar. “No és la manera de treballar, estem parlant del futur climàtic, de la biodiversitat i les infraestructures del país”, va insistir. La portaveu d’ERC, Marta Vilalta, va rebutjar portar l’ampliació de l’aeroport a la taula de diàleg. “Hi ha un espai per parlar de cada cosa”, va argumentar Vilalta, en referència als fòrums i òrgans bilaterals entre l’Estat i la Generalitat per abordar els temes que no són polítics
El diputat de la CUP Carles Riera va advertir que estaran atents que la taula de diàleg no abordi temes competencials mentre que la diputada al Congrés de la mateixa formació Mireia Vehí va mantenir que parlar sobre infraestructures a la taula de diàleg “no serveix” per resoldre el conflicte polític a Catalunya, perquè “la gent demana sobirania, no autonomia”.
El portaveu de Catalunya en Comú, Joan Mena, va instar ahir al president de la Generalitat, Pere Aragonès, a tancar “definitivament” la porta a l’ampliació del Prat i va reclamar que els recursos es destinin a rodalies.
LES FRASES
L’aeroport té la meitat de passatgers que el 2019
L’aeroport de Barcelona va registrar el mes d’agost 2.853.548 passatgers, prop de la meitat que els que va tenir el mateix mes del 2019 tot i que en comparació amb l’agost del 2020, en plena tercera onada de la pandèmia, l’increment va ser d’un 156,9%. Les instal·lacions van registrar 21.857 operacions, un 33,1% menys que a l’agost del 2019 però un 55,6% més que l’any passat. El trànsit de mercaderies ha repuntat un 30,5% aquest any en comparació amb l’any passat, amb 10.604.259 tones, però encara està un 19,6% per sota dels nivells previs a la pandèmia. Pel que fa a les xifres acumulades entre gener i agost, pel Prat han passat 8.956.099 passatgers, un 13% per sota dels viatgers d’entre el gener i l’agost del 2020, i un 74,8% menys que els del mateix període del 2019, abans de la pandèmia.
L’aeroport de Reus va superar els 45.400 passatgers a l’agost, un 77% menys que fa dos anys. Pel que fa a les operacions, a l’agost se’n van registrar 1.164, que van deixar un balanç negatiu d’un 24% i un 34,8% menys que el 2020 i el 2019, respectivament.