Política

Tretze milions d'espectadors segueixen el debat entre Zapatero i Rajoy

Eleccions 9 de març

1.628.000 espectadors catalans van seguir el debat entre José Luis Rodríguez Zapatero i Mariano Rajoy, prop d'un 50 per cent de quota de pantalla, és a dir que la meitat dels espectadors que miraven en aquell moment la televisió estaven sintonitzant un dels tres canals que transmetien el cara a cara en directe.

El canal que va aconseguir més espectadors a Catalunya va ser TVE-1, amb 1.064.000 espectadors, cosa que va convertir el debat en el programa més vist del dia. 416.000 seguidors catalans van optar per veure el debat per Cuatro i 148.000, per La Sexta.

A l'Estat, el debat va obtenir 13 milions d'espectadors i es va convertir en el quart programa més vist dels últims 15 anys (des que es van començar a mesurar les audiències).

D'aquests 13 milions, 8.017.00 el van veure per TVE-1; uns 2,4 milions el van seguir per Cuatro, i 1,3 milions, per La Sexta.
Els debats que van celebrar Felipe González i José María Aznar el 1993 –els dos únics que s'havien fet fins a ara– van ser seguits per 9.625.000 espectadors (el 24 de maig a Antena 3 TV) el primer i per 10.526.000, el segon (31 de maig a Tele-5).

Amb aquestes dades a la mà, diversos experts en comunicació consultats s'han mostrat dividits pel que fa a quin dels dos candidats es va imposar en el primer debat electoral televisat dels últims 15 anys.

Carmen Cazcarra, de l'empresa Cazcarra Image Group, s'ha inclinat per situar Zapatero com "guanyador" del debat en el plànol de la comunicació no verbal, per haver transmès "més confiança" i "convicció" que Rajoy. I això ha sigut així perquè Zapatero, en la seva opinió, s'ha mostrat "serè", ha fet ús d'una "mirada neta, directa" i "en cap moment" s'ha mostrat crispat, enfront d'un Rajoy la mirada del qual "transmet ira", cosa que l'experta interpreta com que ell se sent ja "perdedor" i "crema els seus últims cartutxos amb desqualificacions".

A més, l'experta opina que Rajoy es va equivocar en usar el seu bolígraf d'una forma massa "inquisidora", fet que transmetia nerviosisme, mentre que Zapatero l'usava per prendre notes. D'altra banda, no comparteix l'elecció dels assessors de Rajoy d'enfosquir-li els cabells, però no la barba, cosa que endureix el seu rostre per la presència de pèl blanc.

Cara i creu
Dos experts més han coincidit a subratllar la capacitat d'interpel·lació de Rajoy, si bé han discrepat a l'hora d'assenyalar qui es va imposar en el debat. Per la professora de la Universitat Complutense de Madrid i experta en comunicació política María José Canel, Rajoy es va mostrar "més ferm, segur i natural en l'expressió" i va destacar la seva capacitat per reaccionar de forma àgil a arguments imprevistos de Zapatero.

Al seu entendre, el líder del PP va aconseguir fer posar nerviós a Zapatero. No obstant això, admet que va perdre poder de convicció quan va llegir als seus papers alguns dels seus arguments.

Pel president de l'Associació Espanyola de Consultors Polítics, Francisco Roldán, Rajoy va utilitzar bé la tècnica d'"atacar per desestabilitzar" i va encertar a l'hora d'enfocar quins són els problemes dels ciutadans, però va errar en no aportar solucions. Segons Roldán, Rajoy no va assolir el seu objectiu de demostrar que pot prendre a Zapatero la presidència del Govern.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.