Política

El Consell de Treball creu que l’impost als grans vaixells no serà prou “dissuasiu”

Proposa a l’executiu que demani al govern espanyol que crei un impost similar per evitar una “competència fiscal a la baixa entre les comunitats autònomes”

El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), l’òrgan consultiu i d’assessorament del govern, ha alertat en un dictamen que l’import previst a la futura taxa d’emissions portuàries dels grans vaixells “podria no ser una mesura prou dissuasiva per aconseguir una reducció significativa d’emissions contaminants”. Aquesta és una de les conclusions del seu informe encarregat per l’executiu sobre l’’avantprojecte de llei que prepara per a aquesta matèria com a pas previ per aprovar-lo.

Un impost que preveu gravar les emissions d’òxids de nitrogen i de partícules dels grans vaixells als ports de Catalunya amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire i la salut de la ciutadania i que afectarà afectarà el 80% dels vaixells que atraquin a Barcelona.

El CTESC considera “essencial” un impost “pioner” com aquest per reduir les emissions seguint el principi europeu de “qui contamina paga” i proposa al govern que traslladi a l’òrgan competent del govern espanyol l’establiment d’un impost amb característiques similars a nivell estatal per tal d’assegurar “la igualtat i la protecció del medi ambient a tot el territori i evitar una competència fiscal a la baixa entre les comunitats autònomes”.

entre altres qüestions considera que la recaptació s’hauria de destinar preferentment a assegurar que els ports afectats per l’impost es dotessin d’infraestructures de subministrament d’electricitat per cable als vaixells, la qual cosa suposaria una oportunitat per modernitzar els ports catalans i millorar la seva competitivitat sobre altres ports de l’entorn. Així mateix, recomana potenciar la bonificació als vaixells amb motor elèctric per tal que els ports catalans siguin un pol d’atracció de vaixells que no contaminin.

També proposa que es firmin convenis de col·laboració entre la Generalitat i les Autoritats Portuàries de Barcelona i Tarragona aper emprendre mesures conjuntes de control i seguiment per a la reducció i prevenció de la contaminació causada per les emissions d’òxids de nitrogen i partícules contaminants dels vaixells que facin escala en aquests ports.

La darrera recomanació és perquè s’elabori un estudi sobre l’afectació de l’impost, tant des del punt de vista ambiental com sobre el tràfic dels ports catalans.

Aquest impost hauria d’haver-se posat en funcionament el 2019 en compliment de la llei del Canvi Climàtic. L’executiu calcula que calcula que les embarcacions pagaran de mitjana 759 euros, i preveu que 44% de les escales tinguin una quota inferior als 300 euros, el 60% als 500 euros i el 78% inferior als 1.000 euros. L’executiu recaptarà 7,5 milions d’euros anual en aquest impost finalista que es destinarà al Fons per a la protecció de l’ambient atmosfèric.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia