Esther Niubó és la portaveu del PSC a Castelldefels, el principal partit de l’oposició després que la llista municipalista Som es decantés per un pacte de govern amb el PP el 2023.
El seu partit va votar en contra del pressupost i de les ordenances municipals que va presentar el govern. Per què?
Perquè apliquen una pujada molt injusta d’impostos. Nosaltres estem d’acord que era necessari demanar un esforç fiscal afegit, perquè venim d’una situació difícil. A Castelldefels, com en altres municipis, ens va afectar molt la pèrdua de l’ingrés de la plusvàlua per la sentència del Constitucional. Vam perdre uns sis milions d’euros, una diferència brutal, i s’hi va afegir l’increment del preu dels subministraments. El 2023 no s’havia aprovat un pressupost i és veritat que hi havia una necessitat d’actualitzar-lo i de demanar un esforç fiscal més important al conjunt dels ciutadans per mantenir els serveis públics que tenim. Però venim d’una campanya electoral en què Reyes [el candidat i actual alcalde] deia que teníem uns impostos elevadíssims, els més alts a la comarca. I que, quan governessin, els abaixarien al mínim i que millorarien la gestió dels serveis.
I això no ha passat.
El que ha passat és que ha apujat els impostos fins al màxim històric i ha retallat serveis. Per exemple, ha incrementat el preu de les escoles bressol a les famílies un 20% i ha retallat la inversió que s’hi fa un 20%. La taxa d’escombraries la incrementa un 60% i alhora renuncia a una subvenció de l’Agència Catalana de Residus de 500.000 euros per a recollida selectiva perquè deu considerar que li complicarà la gestió o que pot ser poc popular. L’IBI l’ha apujat gairebé un 9% i alhora bonifica les empreses que facturen més d’un milió d’euros i les famílies que tenen un volum important de patrimoni. En canvi, no hi ha cap ajut, per exemple, per als petits comerços. És una pujada d’impostos que és molt regressiva. En aquests moments tocava demanar més esforç especialment als que més tenen. I demanen més esforç als que menys tenen i bonifiquen els que més tenen. Això no ho podem compartir. I alhora hi ha retallades importants.
En què?
S’ha retallat en biblioteca, en llars d’infants, en temes de joventut, pau i solidaritat. Gairebé han eliminat la partida de ciutat inclusiva, n’han suprimit una de 300.000 euros en ajuts per al lloguer i han desmantellat l’oficina local d’habitatge. No podíem compartir un pressupost que, a més, vam conèixer quatre dies abans que s’aprovés. Podríem haver arribat a acords i no han volgut.
El PP argumenta que s’ha trobat amb un forat econòmic deixat per l’antic govern que xifren en 12 milions d’euros.
Han dit moltes coses. Nosaltres vam deixar 13 milions de compte positiu, 13 milions d’estalvi, i és veritat que hi havia un endeutament del 21%. No hi ha un problema de tresoreria. El problema que hi va haver va ser que l’alcaldessa [del PSC, María Miranda] va demanar aprovar un pressupost i no teníem majoria. Necessitàvem els vots del Partit Popular o de Ciutadans, i no van voler perquè van prioritzar interessos electoralistes i no pas els de la ciutat. Havíem patit el tema de la plusvàlua, l’increment dels preus dels subministraments, la crisi de la covid i l’augment dels sous dels treballadors arran de la lluita estatal, que és una cosa positiva. Se’ns pot acusar que deixem un pressupost poc ajustat, però també deixem una inversió importantíssima per a la ciutat: la reforma de l’avinguda Constitució i de l’avinguda Pineda, les modificacions i millores de les instal·lacions esportives i equipaments públics, com l’edifici de la República i el centre cívic de Vista Alegre. Es va ajustar com es va poder i és veritat que ara calia disposar d’un nou pressupost, però s’hauria pogut fer de moltes altres maneres.
Diu l’alcalde que ha reduït el nombre d’assessors i que ha abaixat sous i despeses dels càrrecs polítics.
És una mesura populista, però no hi hem votat en contra, de fet hem renunciat a un assessor. I estem d’acord que abaixi el sou dels càrrecs públics. Però això suposa molt pocs diners. Està bé que hi hagi aquest tipus de mesures exemplars, però a la pràctica el que importa és mantenir els serveis públics i demanar més a qui més té i no al contrari.
El govern ha incrementat un 24% el pressupost per a la neteja. Hi havia un dèficit en el servei municipal que va implantar el govern el 2015?
És veritat que una de les coses que calia reforçar era el servei de neteja, i també tenim problemes d’incivisme. Em sembla bé destinar més diners a neteja, però el govern ha comprat camions dièsel quan potser d’aquí a dos anys caldrà repensar el model, i fa una inversió poc sostenible i poc eficient.
Creu que el servei continuarà sent municipal?
És un interrogant i això ens preocupa, perquè el PP mai havia estat a favor de la municipalització. Ens espanta pensar que puguin haver fet una inversió pública comprant aquests camions i, en un futur, veurem què fan amb aquest model de gestió municipal.
Un dels grans projectes del mandat passat va ser la reconversió de la C-245, amb més prioritat per als busos. El carril central de la plaça Colom, però, continua tancat.
I ens sorprèn, perquè es va fer pensant a donar prioritat al bus i que l’M5 sigui una mica el metro de la comarca. Sembla que les obres estan acabades i no sabem què passa. El PP no acabava de compartir aquella configuració, i desconeixem si està tancat perquè vol fer algun canvi en aquest projecte de l’Àrea Metropolitana que ha suposat una reforma integral del principal eix de la ciutat. Malgrat la pèrdua d’aparcament, crec que ningú voldria tornar enrere.
El PP vol revertir la reforma de l’avinguda Pineda feta per l’anterior govern i eliminar el carril bici.
Això ens sorprèn moltíssim. De totes les promeses que el PP va fer en campanya, un hospital, una nova comissaria, un nou equipament esportiu, un embarcador a la platja..., aquesta segurament és l’única a què pot donar compliment. Temem que ho faci, però això suposarà una inversió de 250.000 euros. Quan et venen que l’Ajuntament està enfonsat i gairebé en fallida, com poden decidir gastar 250.000 euros a desmantellar aquesta obra que aporta seguretat viària i desincentiva l’ús del cotxe? Demanem al govern que s’assegui amb la plataforma L’Avinguda Pineda No Es Toca i en parlin. Ens sobta la proposta del PP i que el seu soci de govern l’hagi comprat. Tot i que vulguin treure el carril bici només d’un tram, això trencarà la connexió en bicicleta amb la platja.
El PP al·lega que crea col·lapse en la mobilitat perquè talla al trànsit un dels accessos a la platja.
Tenim altres accessos que suposen que els vehicles facin una volta només de dos minuts. No és cap cosa dramàtica i la gent s’hi ha acostumat. Aquesta quantitat de diners es podria destinar, per exemple, a fer el carril bici a l’avinguda Ciutat de Màlaga, a ampliar la connectivitat en bicicleta i desincentivar l’ús del vehicle privat per fer una ciutat molt més saludable. La gent continua utilitzant molt el cotxe, perquè crec que el transport públic no acaba de ser del tot eficient.
Som, liderat per Nico Cerpa, antic regidor socialista, va pactar amb el PP i no pas amb la resta de partits. Com es va cuinar aquell pacte?
Vam estar parlant i la primera cosa que va dir Som és que ells ja tenien un acord amb el Partit Popular. Ens va saber molt greu. Cerpa ho va justificar dient que tenia un acord i que amb nosaltres no era possible, quan havíem estat reunits tota l’oposició, perquè no es donaven les condicions. Vam notar de seguida que tenien molt clar que anirien amb el Partit Popular.
En l’anterior mandat Cerpa va abandonar el PSC per desavinences. Potser això hi ha pesat.
Els regidors de Som tenien molta obsessió amb la idea que la gent havia votat un canvi, però el canvi no era tornar al Partit Popular; el canvi podria haver estat moltes altres coses. Hi va haver relleus en els lideratges del meu partit i d’Esquerra. Ja hi havia en part un canvi. En tot cas, és legítim, van optar pel Partit Popular, però el que no poden fer és actuar com si fossin una alternativa dins del govern. Tenim la sensació que aquest govern del PP i Som viurà molt de la inèrcia. No hem sabut veure cap projecte nou o diferent.
Amb una breu pinzellada, quin és el model de ciutat del seu partit?
Ens sentim més una alternativa que oposició. Volem ajudar a construir i ser útils a la ciutadania amb un model de ciutat saludable i sostenible. La mobilitat sostenible és un punt clau. Hem de crear més oportunitats i coneixement. A la ciutat tenim la Universitat Politècnica, i a vegades hem tingut la sensació que hi vivíem molt d’esquena. No pot ser. I crec que la ciutadania demana acords polítics. No pot ser que coses importants que s’aproven al municipi, com ara un pressupost o unes ordenances, te les expliquin quatre dies abans. És una falta de respecte. Hem de refer la confiança perduda amb la ciutadania, sobretot escoltant molt i oferint projectes diferents dels que teníem, i donar suport al teixit social i econòmic.
Feu autocrítica en aquest sentit?
Hem de reconèixer que els resultats electorals no van ser bons i, per tant, alguna cosa no vam fer bé. Els governs de coalició necessiten espais de coordinació, que han de ser efectius i àgils. Probablement eren efectius, però segurament eren poc àgils. I és veritat que això, en un context de gestió molt complicada, externa i també interna, ha passat factura, perquè al final hauríem hagut de ser molt més al carrer, que és el que no vam poder fer pel context de la covid.
Un aspecte determinant a finals del mandat va ser la caiguda de l’ambiciós pla urbanístic dels eixos verds proposat pel govern.
Segurament no ho vam saber explicar prou bé. Era un projecte obert, un esborrany que suposava l’inici d’un procés participatiu. Ràpidament es van organitzar plataformes contràries al projecte i es van dir moltes mentides. Es va dir que es volien construir milers d’habitatges en franges forestals que per llei s’han d’habilitar contra els incendis. Estic convençuda que hi va haver un problema important de comunicació perquè no era un mal projecte, però no vam ser capaços d’aturar l’angoixa que es va crear entre els veïns, i que alguns partits generaven.
El PSC defensa l’ampliació de l’aeroport, però l’augment de vols perjudicarà la ciutat. Què en pensa?
A priori, diem que una ampliació de la capacitat de l’aeroport ens sembla positiva per al conjunt del país i per a Castelldefels, perquè pot generar més oportunitats d’inversió, de captació de talent i turísticament. Ara bé, això no es pot fer en detriment del dret al descans i a la salut de la ciutadania. Segur que hi ha alternatives per ampliar-ne la capacitat sense que suposi afectacions en la qualitat de vida al nostre territori.