Política

MÒNICA ALCALÀ TORRENT

CAP DE L’OPOSICIÓ I PORTAVEU D’ERC A L’AJUNTAMENT DE PALAFRUGELL

“Sembla que fan canvis per fer veure que hi ha govern nou”

La cap de llista d’ERC a Palafrugell lidera una oposició tranquil·la davant un nou executiu que de moment troba “continuista”

Lamenta els retrets que els han llançat sobre inacció en l’anterior mandat, que alerta que han “denigrat” el funcionariat

El discurs que tot era un desastre i un desgavell, al final, denigrava els tècnics i el personal de la casa

Alcalà (1981) va ser la número dos de Josep Piferrer a les anteriors municipals del 2019 i, com a psicopedagoga, va tenir l’opció d’encapçalar l’àrea d’Educació. El maig passat, després que l’exalcalde decidís retirar-se per gaudir de la jubilació, va liderar la llista i va patir doblement l’alta abstenció i el desgast. I ha assumit per ara el nou rol d’oposició constructiva.

El nou govern del PSC, però, no s’ha estat de passar-los encara factura aquests primers mesos...
Sembla que ara ja se n’han cansat i han abaixat el to, perquè el discurs que tot era un desastre i un desgavell, al final, denigrava els tècnics i el personal de la casa. El pressupost d’aquest any és continuista i acabarà molts projectes que nosaltres ja havíem tirat endavant.
El nou alcalde, Juli Fernández, ha criticat que hi havia molts contractes caducats.
Sí, però és que això és feina dels tècnics, que volen ser rigorosos i complint amb una burocràcia feixuga. Ni els regidors d’abans ni els d’ara van a l’Ajuntament a les 8 del matí i es posen a redactar contractes.
Sembla que finalment s’encarrila la rescissió del contracte de neteja, que no havia donat resultats ni amb vostès al govern ni amb el PSC, abans i ara. Per això hi donen suport?
Serà una rescissió acordada però igualment forçosa. Es desbloqueja l’opció d’incrementar la despesa, com una mena de contracte pont fins que hi hagi nou concessionari. Però ja veurem què passa amb l’actual, Urbaser, si aleshores no torna a guanyar i presenta contenciós. I la meva sensació és que, després de les darreres eleccions, el poble l’estem veient més brut que mai.
En matèria de mobilitat, vostès van apostar fort per la bicicleta i ara el PSC i Som Gent del Poble hi han posat fre al nucli antic. Com ho veuen?
Entenem que hi hagi conflictes en zones de vianants, sobretot amb els patinets elèctrics, però han tirat pel dret. Creiem que hauria calgut més debat previ, i teníem el marc de la Taula de Mobilitat per definir per on pot circular cadascú i fer-ne sobretot pedagogia. Per això ja hem demanat, amb una moció, poder parlar de temes estratègics fora de les comissions ordinàries.
Falta voluntat de debat?
Falta temps. Els regidors del govern ens estan atenent, si els de l’oposició tenim dubtes o volem aclarir qüestions, però no podem estar sempre pendents de la bona disposició del regidor o la regidora de torn. La participació ciutadana està molt bé, però tampoc cal descuidar els espais de debat més reposat entre els grups polítics.
Pel que fa a bicicletes i patinets, quina recepta aplicaria?
En les zones de vianants segurament hi ha problemes, però cal diàleg per ajustar itineraris escolars, per exemple, on s’aplica el bicibús. I trobar vies segures alternatives. A més, hi detectem incoherències, com ara que s’hagi reobert a la circulació de cotxes el tram del carrer Pi i Margall a tocar del mercat, on ara no s’hi pot passar en bici però sí en cotxe. Teòricament, perquè ho controla la Policia Municipal, i a peu. És complicat sancionar i no m’imagino persecucions pel mig de plaça Nova.
Des de l’oposició, què els ha grinyolat en aquests primers mesos?
No ens ha agradat la dissolució de l’àrea de Joventut, encara que se’n mantingui pressupost i programes repartits entre altres àrees, però ha quedat fragmentada. I, per exemple, s’ha creat la macroàrea de Grans Esdeveniments, que ha de coordinar tot el que passa al llarg de l’any, gairebé cada cap de setmana, gairebé amb el mateix personal però feina multiplicada. Fa la sensació que han volgut fer alguns canvis perquè es noti que hi ha un nou govern.
Entre els canvis, també hi ha la reversió de l’anterior esquema a la carretera vella de Calella, que s’havia aplicat a final del darrer mandat?
Han parlat amb els veïns i ara han començat a fer alguns canvis i despintar un tram de marques. Diuen que hi ha acord, però es manté la restricció perquè només la facin servir els veïns del Prat del Xirlo i Sant Roc, teòricament autoritzats, i ja veurem com funciona el control de les càmeres. Esperarem a l’estiu per veure si va bé i tothom hi continua estant d’acord.
La qüestió de l’aparcament s’està resolent bé?
Al Casal s’ha aconseguit rotació i tres hores gratuïtes per als residents. A l’estiu, de zona blava tot el dia, sempre hi ha hagut places. Estem en contra de la idea que va córrer d’aixecar-hi una segona planta. Amb el nou aparcament a la fira s’afegiran més places properes al centre.
Amb la sequera, el municipi ja disposava de comptadors intel·ligents que han permès controlar i sancionar. Creu, però, que caldria endurir normatives o posar límits a noves piscines?
Els comptadors telegestionats han facilitat controlar consums. I sí, som un dels municipis amb més densitat de piscines, tot i estar al costat del mar. Es podrien revisar els criteris per concedir llicències en el futur, però el problema és que no hi ha un marc legal que ho empari. La Generalitat ens hauria de donar eines.
Al final han votat en contra que es tramiti l’hotel de 66 habitacions a Tamariu aixecant la moratòria. Amb vostès al govern ja s’havia aprovat algun projecte de la mateixa manera.
Sabem el que comporta desclassificar: pagar molts diners. I s’ha reduït la dimensió d’aquest projecte, sí, però encara el veiem massa gros. Es podia haver fet un darrer esforç, i per això vam demanar que quedés sobre la taula.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia