Política

BÀRBARA LLIGADAS

Cap de l'oposició de Viladecans

“Volem una ciutat equitativa, republicana i sostenible”

“Trobem innecessari incrementar la pressió fiscal a la ciutadania. L’Ajuntament acumula i no executa tot allò pressupostat”

“L’aeroport del Prat està ubicat on està ubicat i no podem treure ni un pam de terra als pagesos ni podem trinxar més el territori”

Bàrbara Lligadas és la portaveu d’ERC a l’Ajuntament de Viladecans. Lligadas lidera l’oposició, ja que els republicans van obtenir cinc edils en les eleccions del 2023, tants com el 2019.

Quina és la fórmula per mantenir la representació d’ERC en un entorn tan socialista?
Doncs escoltar molt la gent i fer-li d’altaveu. I sempre amb coherència, sense enganyar. Si hem de dir una cosa que no agrada però que és la realitat, la direm. El que no farem mai és enganyar.
L’entrada de Vox amb tres regidors s’ha notat en el ple?
El que més es nota és l’impacte d’estar qüestionant coses que es donaven per fetes. Aquí sempre hi havia hagut consensos en temes vinculats al gènere, a l’LGBTI, i ara això no és així. Això és molt dur, perquè està calant entre la ciutadania; hi ha gent que està qüestionant si el feminisme és necessari, que està qüestionant els drets de les persones LGBTI. I això és un perill, perquè la perversió és que Vox ha aconseguit vendre’s com a partit antisistema i modern. Han aconseguit vendre que el feminisme és l’statu quo, l’agenda política a batre. I aquest és el repte que tenim les forces progressistes.
A grans trets, quin és el model de ciutat d’ERC?
Una Viladecans equitativa, una Viladecans republicana i una Viladecans sostenible. La part republicana es transmet amb una manera de gestionar que entén que tota la ciutadania, inclosos els recursos humans de l’administració, mereix una atenció, que tots som diferents però iguals alhora. La sostenible es tradueix a no construir ni un pam més, a defensar que no s’ampliï l’aeroport i que al nostre litoral no es faci un passeig marítim. El govern municipal té molts plans per ser una ciutat més verda, però no para de construir places dures. És una incoherència absoluta. I pel que fa a la part equitativa, és tenir cura de totes les persones, que no faci por cap col·lectiu ni cap barri. Sobretot tenir cura de la gent jove, que no té oferta d’oci ni habitatge i es veu expulsada. Hem fet mil propostes al govern i no ens les vol acceptar mai. Això vol dir que no s’està tenint en compte tota la ciutadania.
Vau votar en contra de les ordenances fiscals i els pressupostos. Per què?
Vam votar en contra de les ordenances fiscals principalment per la pujada de l’IBI. L’han apujat un 10% i considerem que no és necessari. La liquidació del pressupost corrobora el que ja vam dir. Som un ajuntament molt sanejat, segons predica sempre el govern, però acumula molta quantitat de romanent. Per tant, trobem innecessari incrementar la pressió fiscal a la ciutadania. Tot per acumular dos milions d’euros més, quan després no executen tot el que han pressupostat.
L’Ajuntament té molts diners acumulats perquè no s’executen projectes?
Sí, hi ha obres que estan compromeses de fa anys que no estan executant. Ens va semblar una frivolitat que l’equip de govern argumentés que l’IBI puja 46 euros de mitjana a l’any quan aquesta quantitat pot ser complicada per a moltes famílies. Som d’esquerres i tenim clar que els serveis públics es paguen amb els impostos. Però la ciutadania no està obtenint els serveis que necessita i se li està augmentant la pressió fiscal innecessàriament, perquè els números de l’Ajuntament no ho requereixen.
Què va argumentar el govern?
Citaven el tema de l’encariment, però és fals. I els vam avisar. En l’anterior exercici van congelar l’IBI, perquè deien que el context era molt complicat. Els vam dir que congelaven l’IBI perquè hi havia eleccions i que ho compensarien amb escreix aquest any. I, efectivament, vam encertar-ho. Pel que fa als pressupostos, vam votar-hi en contra també perquè entenem que es té sobrecarregada la plantilla municipal, ja que el govern ha decidit presentar-se a 3.000 projectes europeus. I també pels incompliments de les inversions promeses, com una partida de quatre milions per millorar l’accessibilitat al barri de l’Alba-rosa. O la segona biblioteca, que té projecte executiu però cap partida reservada per als terrenys. O l’eterna pista d’atletisme i la segona piscina descoberta.
Quines considereu que són les necessitats de Viladecans?
Una de les grans mancances és la cura dels barris. Aquest equip de govern està molt obsessionat a posar el focus en els nous barris mentre se’n van deteriorant d’altres com el d’Alba-rosa, de Can Palmer, i el barri antic. L’acció municipal ha de tenir cura del petit detall, perquè les altres administracions no hi arriben. També falta inversió en els equipaments esportius que necessitem segons el pla d’instal·lacions esportives de Catalunya. Van construir el poliesportiu Pòdium, que va endeutar la ciutat per 20 milions d’euros, i és una instal·lació que no compensa les necessitats. Van tirar a terra la piscina descoberta, que era meravellosa. La piscina de competició coberta l’han convertit en una que no és de competició per un metre. I en canvi van tirar a terra el poliesportiu Centre per fer-hi pisos. Havien de fer-ho perquè, si no, no podien pagar Pòdium. Ens trobem que van deixar deteriorar alguns equipaments.
El pla de Llevant pot ajudar a pal·liar les dificultats en l’accés a l’habitatge?
Continuar construint sense altres mesures per abaixar preus i evitar que els pisos se’ls quedin grans tenidors no serveix de res. Pots incrementar l’oferta d’habitatge, però si la gent no hi pot accedir no serveix per pal·liar la dificultat. La gent de Barcelona, amb més recursos, està venint a municipis com Viladecans, i la gent de Viladecans, perquè no s’ho pot permetre, està sent expulsada cap a zones de Tarragona. L’equip de govern ven que el pla de Llevant és perquè els nostres fills de Viladecans es quedin a la ciutat. Aquest argument no serveix, el tipus d’habitatge protegit que estan fent no és el més econòmic ni el més social, precisament. S’estan posant a la venda pisos de protecció oficial a partir de 300.000 euros.
Quina és la fórmula d’ERC per garantir l’accés a l’habitatge?
Per exemple, donar cèdules d’habitabilitat a locals que ara mateix no servirien per dinamitzar el comerç. També la masoveria urbana i altres models per recuperar pisos en mans dels bancs que la gent ha perdut per la crisi. Nosaltres demanem quants són els pisos buits de Viladecans i les xifres que ens diuen són incoherents. El primer que cal fer és una bona diagnosi, i a partir d’aquí trobar solucions a banda de construir. Com ara projectes d’habitatge que realment siguin socials, per a joves i per a persones amb discapacitat i gent gran, pensant en formes de construcció que els permetin viure en comunitat i en un edifici propi.
Amb l’increment de freqüència de Renfe i la nova línia d’autobús metropolitana, l’M5, la mobilitat queda ben garantida?
No, quedarà garantida quan tinguem el traspàs de Rodalies efectiu i puguem tenir el que es mereix el servei, amb els pressupostos que pertoquin. El problema és que ara tenim bastanta freqüència, però constantment hi ha retards i trens que no funcionen. El que depèn de nosaltres ja ho hem fet, ja passen tots els trens que poden. El que toca és que funcionin els que ja tenim. Pel que fa als autobusos, l’M5 és una bona solució per a la gent que el necessita. Però potser ens hauríem d’haver plantejat un altre model per a la C-245, com un tramvia. Jo havia d’anar a la universitat en metro i la meva filla no hi anirà en metro. En el projecte del metro del Baix Llobregat, de Castelldefels a Cornellà, teníem fins i tot la ubicació de les dues parades. El transport que tenim no és suficient, però, a més, no funciona com toca.
Per què si tenim el traspàs de Rodalies funcionarem millor?
Perquè ens ho creurem, perquè sembla que no es creguin que la gent necessita que aquest servei funcioni. La desinversió permanent de l’Estat a Rodalies és espectacular. Parlem de molts diners que s’han anat pressupostant però que no s’executen. I és un servei fonamental. Això també demostra que no es valora el dret al temps de la gent. Qualsevol projecte polític que vulgui esdevenir progressista ha de posar el dret al temps al centre. Perquè estem robant el temps de les persones.
Amb la paradoxa de polítiques com les zones de baixes emissions quan el transport ferroviari no funciona en condicions.
Ho carreguem tot a la ciutadania. Si no funciona el tren, ha de donar explicacions a la feina del seu retard. Si no vol contaminar, ha de canviar el cotxe. Fem un transport públic com Déu mana i la gent s’estalviarà tenir cotxe.
L’aeroport està encaixonat entre zones naturals del delta, bona part de les quals a Viladecans. S’ha d’ampliar? Com?
L’aeroport necessita una actualització, una inversió, per millorar el que ja existeix. No pot ser que s’hagin d’ampliar pistes perquè no són necessàries. Cal que l’aeroport serveixi per fer trajectes llargs i que els curts es puguin fer amb tren. I això també comporta que els trens han de ser més assequibles. L’aeroport ha d’operar de manera més eficient. No podem ni construir més pista ni tampoc una ciutat aeroportuària. L’aeroport del Prat està ubicat on està ubicat i no podem treure ni un pam de terra als pagesos ni podem trinxar més el territori. La crisi climàtica que estem vivint ens ho demostra cada dia. Per a nosaltres és absolutament important blindar l’aeroport, que no s’ampliï, perquè no cal. Qualsevol projecte que ho pretengui està mirant amb paràmetres de fa 30 anys. S’ha de millorar la xarxa ferroviària i mirar els altres aeroports que tenim del país per crear una xarxa. No podem empobrir el país, però la millora econòmica sempre ha d’anar acompanyada de garanties ecològiques.
Europa va advertir de la degradació de les zones naturals protegides i la Generalitat va prometre ampliar-les. És la fórmula per millorar-ne l’estat?
S’han d’ampliar perquè ho dictamina Europa. Des de Viladecans demanem que s’escoltin els actors que hi ha al territori per veure com es pot fer. I que també treballem a Europa perquè entenguin que cada zona té una realitat diferent i que no podem aplicar-ho tot al peu de la lletra en totes. Potser no n’hi ha cap que convisqui amb la complexitat territorial que té la del delta del Llobregat: parc agrari, infraestructures i ciutadania. Nosaltres ens creiem el compromís amb l’entorn i el medi ambient, però s’ha de fer en equilibri amb els altres agents.

El perfil

Tota una vida vinculada a la política i la defensa dels drets

Rosa M. Bravo

Bàrbara Lligadas, amb 41 anys, va començar de ben jove en política. Es podria dir que a l’escola. A vuitè d’EGB va guanyar les eleccions com a representant dels estudiants al consell escolar del col·legi per la voluntat de voler defensar els drets dels altres. Vins anys més tard ho va fer com a mare. Amb 14 anys va intervenir en un programa radiofònic de Júlia Otero per denunciar que en una escola de Viladecans, que no era la seva, explicaven als alumnes que l’homosexualitat era una malaltia. En aquella època l’escoltisme li va aportar molts aprenentatges, i la curiositat la va dur a explorar altres realitats. Per exemple, en un camp de treball al Marroc amb 18 anys i en un Erasmus a Suècia, amb 22 anys, per conèixer-ne l’estat del benestar.

Lligadas és llicenciada en ciències polítiques i de l’administració per la Universitat Pompeu Fabra i també en antropologia social i cultural per la UB. Casada i mare d’una nena i un nen, es va estrenar com a cap de llista d’ERC a Viladecans el 2011. En aquella ocasió el partit no va entrar a l’Ajuntament. Sí que ho va fer el 2015, amb Lligadas també com a alcaldable, i des de llavors ha exercit com a portaveu del partit republicà a l’Ajuntament. Ha treballat com a tècnica de prospectiva i Agenda 2030 d’ERC amb Raül Romeva, i també com a assessora del grup parlamentari durant 10 anys en àmbits vinculats a l’estat del benestar. És membre de l’Agrupació Cultural Mossèn Cinto Verdaguer i continua vinculada a l’Agrupament Escolta Sant Joan. A més, és vicepresidenta del Consell Comarcal al Baix Llobregat per Esquerra Republicana i consellera de Diversitat Sexual i de Gènere i de Transport Adaptat de l’organisme supramunicipal. Desconnecta de la feina amb les sèries, el teatre, la lectura, la cuina i el contacte amb els amics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia