Miquel Roselló és regidor des del 2019 i portaveu d’ERC, el principal grup de l’oposició de Gavà, des del 2021.
Aquest mandat el PSC ha perdut la majoria i ha pactat amb Junts, i vosaltres heu passat de quatre regidors a tres. A què atribueix aquest resultat?
Hi va haver un partit que va desaparèixer, Ciutadans, i els seus votants es van repartir: alguns, al PP; d’altres, al PSC, i d’altres, potser a Vox. I el votant d’Esquerra potser estava una mica fart i es va quedar a casa. Les perspectives semblaven millors de les que van sortir, però no hi podem fer res, contra això. Vam perdre el quart regidor sols per 16 vots, una llàstima.
Com valora l’acció del govern i de l’alcaldessa? Badia ha estat escollida per primer cop, però ja era alcaldessa en substitució de Raquel Sánchez.
Va arribar a l’alcaldia com estan arribant últimament totes les alcaldies de Gavà. L’alcalde marxa un o dos anys abans per donar temps al substitut de donar-se a conèixer.
En aquest cas va ser sobrevingut: va entrar quan van nomenar Sánchez ministra.
Però potser si no hagués estat ministra hauria plegat abans. És una fórmula que als socialistes els funciona. Marxar a mig mandat, nomenar un substitut que té dos anys perquè la gent el vagi coneixent i quan arriben les eleccions ja té molta feina feta. Això és una tàctica de partit.
I com valora la seva acció de govern?
A mi m’agrada més Badia que Sánchez, a qui jo trobava molt venedora de fum. Badia és més enèrgica, més de carrer, dona la cara, però defensa el mateix que ha defensat el PSC sempre, els projectes que sempre han estat aquí. Potser hi posa el seu granet de personalitat, però al final acaben sent projectes de ciutat que no decideix ella.
Un projecte antic i heretat és el pla de Ponent, que sembla que no acaba d’arrencar.
Va arrencant, va fent mossegadetes. Ja han fet pisos públics al barri de Can Ribes i estan els terrenys preparats per construir el tercer CAP. Nosaltres no veiem aquest projecte de cap de les maneres, no té cap sentit.
Expliqui’m per què.
No té cap sentit fer venir a Gavà, que té 47.500 habitants, 15.000 habitants nous a un barri que aplegarà 5.000 pisos. Hi haurà més aportació econòmica pels impostos, però perdrem la identitat com a poble. La gent que hi vindrà no serà gent de Gavà que necessita un habitatge. Les 4.000 sol·licituds inicials per a un pis van quedar en 700, entre les quals n’hi ha que són de gent que no és de Gavà.
Aquests pisos no donarien sortida a la necessitat d’habitatge que té la gent jove de Gavà?
No, vistos els preus. Els pisos que van fer al barri de Can Ribes, segons l’Ajuntament, estaven fets per a gent jove de Gavà. Però la gent que hi ha acabat vivint ni és jove ni és de Gavà. Que fan falta pisos per a la gent de Gavà? Per descomptat. Però no creiem que aquesta manera de fer habitatges sigui la solució, perquè són iniciatives privades que hauran de deixar un 40% d’habitatge social, però no es fan a un preu assequible.
Quina és la fórmula d’Esquerra per aconseguir aquest habitatge tan necessari?
Nosaltres hem proposat que, a poc a poc, es vagi creant un parc de lloguer social i assequible. Que l’Ajuntament vagi adquirint habitatges ja construïts com els que van quedar tancats en la crisi immobiliària i canviï les ordenances municipals per poder transformar locals comercials en habitatges. Fa poc s’ha aprovat en el ple una modificació perquè els locals puguin acabar sent habitatges sempre que no estiguin ubicats als eixos comercials. Després tenim el pla de la Roca, on hi haurà uns 200 pisos. En els últims censos, Gavà va créixer en 150 habitants. No hi ha una gran demanda d’habitatge. Instal·lar aquí 5.000 pisos no és el creixement sostingut al ritme que necessita la ciutat.
El panorama va canviar amb la crisi immobiliària del 2008.
És clar, i això demostra que el pla de Ponent l’haurien de repensar. A més, tindrà un impacte mediambiental descomunal, perquè el lloc on s’ubicaran aquests quatre barris és l’últim corredor biològic que uneix el massís del Garraf amb el delta del Llobregat. Hi concorre la riera dels Canyars, que també abasteix d’aigua el delta. I sense aquest corredor, la Ricarda no tindria sentit. La riera dels Canyars acaba al mar i s’ha de protegir tota. I foradar una riera per construir, per molt que hi hagi bancs i passejos i la gent hi pugui gaudir, té un impacte sobre els aqüífers que hi ha a sota. A Gavà aportem a l’àrea metropolitana un pulmó verd molt necessari.
La riera dels Canyars ha viscut nombrosos vessaments d’aigües fecals en els darrers anys. L’Ajuntament atribueix la culpa a l’ACA per no haver-hi fet les inversions necessàries. El consistori hi té alguna responsabilitat?
Segurament la infraestructura perquè l’aigua acabi sortint no és una responsabilitat única de l’Ajuntament. Si la depuradora de la Murtra estigués millor, podria evacuar millor, però les aigües fecals arriben a la riera perquè no tenim separació d’aigües fecals i pluvials. I aquestes canonades les ha de fer l’Ajuntament. Entenem que fer això suposaria un dineral, perquè s’hauria de fer a quasi tot el poble, però es pot fer a poc a poc.
Gavà és un dels municipis més afectats per l’aeroport. ERC va plantejar operar amb pistes independents de manera parcial a l’estiu per no envair la Ricarda. ERC de Gavà com ho valora?
Sabem que com més trànsit d’avions, més soroll i més molèsties per als veïns. D’entrada, Gavà Mar és un barri que no s’hauria hagut de construir. L’aeroport ja era allà.
Però s’hi operava de manera diferent, perquè no existia la tercera pista.
Però és obvi que un aeroport acabarà fent soroll. Jo conec gent a qui algunes immobiliàries ensenyaven pisos a Gavà Mar amb les finestres tancades. I quan les obrien resulta que hi havia el soroll dels avions. La cosa ha anat a millor, l’aviació va evolucionant i els avions cada vegada són millors. Però el soroll no és bo per a la salut i a ningú li agradaria estar patint això. Nosaltres som Esquerra, però també gavanencs i entenem la població de Gavà Mar. Què ha aportat Esquerra? Doncs una alternativa a no destrossar el medi ambient, que és la via per la qual apostaven els altres partits. També els que han defensat unes posicions molt verdes estan oberts a acceptar aquesta modificació puntual durant una franja horària molt estreta.
Parla dels comuns, oi?
Sí. I també hem de pensar que, a més de la proposta del canvi de configuració de les pistes, el que ha proposat Esquerra des d’un principi, juntament amb les associacions de veïns de Gavà Mar, és la interconnexió dels aeroports de Reus, Girona i Barcelona. I que estiguin ben connectats amb la ciutat, que fos fàcil accedir-hi. Qui va a la Costa Brava, per què ha d’aterrar a Barcelona i no a Girona? Això reduiria el volum de soroll que està patint. Però aquesta competència la té Aena: canviar el sistema de slots. Si Barcelona és igual de barata que Reus o Girona, és clar que les companyies venen a Barcelona.
Està a punt d’entrar en vigor la zona de baixes emissions en municipis metropolitans. Gavà hi està preparada o falta alternativa de transport públic?
Gran part de la població sí que hi està preparada. El problema el tindrem amb la gent que es desplaci a zones industrials que no estiguin ben comunicades. A Gavà, les zones industrials són ben a prop del poble, i amb les bicicletes de l’AMB et plantes a qualsevol lloc. Tenim una ciutat bastant còmoda. Sort que es va solucionar el caos dels autobusos d’Avanza, però el problema ara és Renfe, que és un gra que s’omple de pus i esclata fins que es torna a omplir. No saps ni quan sortiràs ni quan arribaràs. És evident la falta d’inversió any rere any. Mentre que a Madrid han fet 150 o 160 quilòmetres de vies, aquí a Catalunya han fet ben poca cosa. No tothom es podrà comprar un cotxe quan el seu no pugui circular i no tothom podrà agafar una bicicleta. Potser a Gavà hi hauria d’haver línies de bus que fossin com llançadores que acabessin en unes estacions més grans i que hi hagués molta freqüència de busos.
Quines són les grans línies del model de ciutat d’ERC?
Volem un Gavà molt participatiu, que no es facin megaprojectes que surtin del despatx del govern municipal sense haver tingut en compte la necessitat i l’opinió de la gent. També apostem per la cultura: cal revifar el centre cultural, que ja és de l’Ajuntament. Volem mantenir el poble que tenim i no fer-lo créixer gaire més. Hem de fer circuits aprofitant la gastronomia i les coses històriques que tenim a Gavà, com les mines, els refugis antiaeris, les antigues construccions de forns de calç al pla de Ponent, el Calamot i la Sentiu. Hem d’aprofitar que som una entrada al massís del Garraf en qüestions ambientals i esportives. I a la pagesia cal donar-li suport.
Com s’ha ajudar la pagesia?
Som al centre del parc agrari. Les terres de Gavà són boníssimes i el parc agrari és un tresor que hem de conservar, perquè la majoria de verdures que surten d’aquí són les que abasteixen tota l’àrea metropolitana. Les maneres de fer de la pagesia han canviat. El terra segurament està molt deteriorat per l’ús de fosfats, es necessita un relleu tecnològic, un suport de les universitats, que s’estudiïn altres alternatives per treure més profit a la terra. També cal millorar les infraestructures, perquè és tan important que arribi bé l’aigua com que se’n vagi bé. I cal sanejar el parc agrari, perquè hi ha construccions en molt mal estat. I una vegada estiguessin les terres sanejades, segurament apareixerien moltes més hectàrees de les que tenim ara per poder conrear. El relleu generacional depèn del fet que el pagès tingui algú que vulgui seguir. Hi hauria d’haver ajuts per part del govern de torn per a qui es vulgui posar a treballar en aquest camp.
Es parla de crear un ‘hub’ agroalimentari.
Els governs del PSC tenen el costum d’urbanitzar-ho tot. Van urbanitzar Gavà Mar, volen urbanitzar el pla de Ponent i, ara, posar ciment al parc agrari. L’excusa és fer infraestructures vinculades amb el parc agrari, però nosaltres no ho acabem de veure clar. És una eina per poder especular i que hi entri el formigó. Hi ha altres parts del parc agrari que ja estan construïdes, com Mercaflor, que es podria convertir en això que volen. Ja tenim infraestructures per poder-les reaprofitar.