Política

educació

L’alumnat català de 15 anys, per sota la mitjana estatal en pensament creatiu

Entrega parcial de l’Informe Pisa sobre rendiment en idees creatives entre els joves

L’Estat es situa per sobre de la mitjana europea i Catalunya al mateix nivell

Un afegitó de l’Informe educatiu Pisa analitza avui els resultats en creativitat i pensament dels joves europeus i d’altres estats de 15 anys. Els nois i noies catalans es situen en una mitjana de resultats similar al nivell europeu, per bé que per sota de la mitjana estatal que, al seu torn, és lleugerament superior al de l’Unió Europea (UE).

Els estudiants espanyols se situen en la mitjana de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en pensament creatiu, segons el tercer volum dels resultats de PISA 2022. Els alumnes estatals van obtenir una puntuació mitjana de 32,8, quan la mitjana de l’OCDE és de 32,7. Amb aquesta xifra Espanya se situa per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia. Segons Pisa, el 80% dels estudiants espanyol va obtenir com a mínim el nivell de rendiment bàsic. Per autonomies, els més “espavilats” van ser els alumnes de Madrid i Castella-Lleó, amb mitjanes de rendiment i confiança en les idees exposades de 34 punts, per sobre de l’estatals, i sobre un total de 60. La mitjana estatal és de 32,8 i la de l’UE a 32,1. Catalunya es situaria en 32,2, per sota d’algunes comunitats, però també a nivells similars a Euskadi o Andalusia, per exemple, en el sector baix estatal. A la cua hi ha les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla.

La prova va explorar la competència dels estudiants en tres processos cognitius: generació d’idees diferents a les corrents o habituals i exteses, generació d’idees creatives noves, i avaluació i millora de les idees preconcebudes ja existents.

Si es té en compte el nivell socioeconòmic, els estudiants més afavorits tenen un rendiment en pensament creatiu major que els seus companys desafavorits econòmicament. Espanya va obtenir 7,9 punts de diferència a favor de l’alumnat afavorit econòmicament, per sota de la mitjana de l’OCDE, amb 9,5 punts de diferència, i del total de la Unió Europea (UE), amb 10,2 punts. Per tant, hi ha un major nivell d’equitat.

Per sexe, les dones presenten millors resultats que els homes. En concret, la diferència entre unes i altres és de 2,2 punts, menor que els 2,7 de l’OCDE i 2,6 del total de la UE.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia