Política

Foment només cedeix vetos parcials en la gestió del Prat

El ministeri manté inalterable el 51% per a Aena i el 27% per a Generalitat i Ajuntament però ofereix el dret a bloquejar algun acord

El ministeri de Foment continua explorant vies que li permetin omplir de contingut la promesa feta per José Luis Rodríguez Zapatero al juny segons la qual la Generalitat tindrà una “posició determinant” en la gestió del Prat.
Pendent de portar el nou model aeroportuari al consell de ministres del 30 de desembre, el ministre José Blanco afronta un compte enrere nadalenc en què manté inalterable el pastís accionarial de la societat que gestioni el Prat, on Aena tindria el 51%, un 22% s’obre a capital privat, i la Generalitat i l’Ajuntament es repartirien el 27% restant. L’últim caramel amb què Blanco busca estovar la resistència catalana i amb la qual rebrà avui el portaveu d’ERC al Congrés, Joan Ridao, és cedir el dret de veto en alguns acords no estratègics.

Després que Blanco hagi temptejat la societat civil i CiU, fons de la negociació constaten que el ministre ha llimat les formes aspres de Magdalena Álvarez tot i que la lletra petita del model del Prat que ella va llegar es manté inalterable. I el que diu és que al nou ens gestor Aena hi tindria un 70% i el restant 30% s’obriria al capital privat, mentre que d’aquesta societat mixta público-privada en neix la filial gestora del Prat, en què Aena es reserva un confortable 51% que li permet des de designar els executius fins a elaborar el pla estratègic i el pressuport o assignar drets de vol (slots) sense contestació.

Dos terços o tres cinquens
Com que el model del Prat s’aplicarà també a Barajas, seria contrari a la lògica empresarial que una filial competís amb l’altra perquè voldria dir que Aena rivalitza amb si mateixa. És aquí on, segons fonts de la negociació, Foment fa un pas més oferint una minoria catalana de bloqueig perquè algun acord s’hagi d’aprovar amb majories de dos terços o tres cinquens i que l’accionista Aena no l’aprovi en solitari. En tot cas, el veto català no serviria en decisions estratègiques ni podria avortar cap decisió prèvia d’Aena a posteriori. “Si l’acord del Parlament parla de posició majoritària i determinant, el que fa Blanco és ometre la paraula majoritària”, reflexiona el diputat de CiU al Congrés Pere Macias.

Amb aquest guió Blanco rep avui Ridao en una cita que reprèn l’intercanvi de papers mantingut per tots dos en la negociació dels pressupostos fins que el PSOE va primar buscar el sí del PNB amb el blindatge del concert basc per obviar la carpeta catalana. Ridao, però, no accepta que el dret a veto “camufli la supervivència d’una gestió centralitzada” i avança el seu no a tot el que no passi per una majoria catalana.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.