Els «tres 20» de la UE
El Parlament Europeu va aprovar un important paquet de mesures per afrontar l'escalfament global i salvar el Medi Ambient
Una de les principals preocupacions de la Unió Europea és intentar frenar el procés de l'escalfament global i reduir alhora la dependència de les importacions d'energia.
És en aquesta línia que la UE va aprovar el desembre del 2008 el primer paquet integral de mesures per combatre l'escalfament global. L'objectiu d'aquestes mesures es reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle de vehicles, instal·lacions industrials i centrals elèctriques, així com fomentar la utilització de les energies renovables.
Va ser a partir dels debats i propostes dels eurodiputats sobre el canvi climàtic i les energies que la UE es va fixar com a objectius per l'any 2020 la reducció d'un 20% de les emissions de gasos de l'efecte hivernacle, un 20% de millores de l'eficàcia energètica comparada amb els valors del 1990 i un consum d'energies renovables d'un 20%. Aquests objectius dels Vint-i-set que s'han de complir el 2020 se l'ha anomenat la política dels tres 20.
Amb aquestes propostes, malgrat les reticències inicials del Consell de la Unió, la UE s'ha situat com la primera regió del món que estableix uns objectius tan ambiciosos i legalment vinculants per a tots els sectors de l'economia. En aquest paquet de mesures s'hi inclou la revisió del règim de comerç de drets d'emissions que s'haurà d'aplicar entre el 2013 i el 2020 i que té com a objectiu reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle en un 21% amb relació als nivells que hi havia el 2005.
Aquest sistema que limita el nivell general d'emissions permeses permet comprar i vendre drets d'emissió per satisfer les necessitats i reduir els costos de les emissions de manera eficaç.
A banda, cada estat haurà de reduir les emissions de gasos en sectors no previstos en el règim de comerç de drets, com serien el transport per carretera, marítims, construcció, serveis i petites instal·lacions industrials, tot plegat amb l'objectiu de reduir aquestes emissions un 10% entre el 2013 i el 2020.
També s'ha previst que en el futur les instal·lacions industrials podran fer servir una tecnologia nova per reduir les emissions de CO2 mitjançant la seva captura i emmagatzematge de manera permanent i segura sota terra.
També s'ha regulat una reducció de les emissions de CO2 en els vehicles de nova fabricació que es matriculin a la UE. L'objectiu és aconseguir una reducció mitjana de 130 g de CO2 per quilòmetre per als turismes nous utilitzant noves tecnologies en els motors, a banda d'altres mesures tècniques amb les quals es podria rebaixar encara uns 10 grams més per quilòmetre. Aquest compromís en diferents fases l'hauran d'assumir tots els fabricants de cotxes que operin a la UE o pretenguin importar vehicles en territori comunitari.
Biocombustibles
També tots els estats membres hauran de fer una aposta per incrementar en un 10% la utilització de les energies renovables en el transport amb la vista posada al 2020. Les energies que se citen són els biocombustibles, l'electricitat i l'hidrogen produïts amb fonts d'energies renovables. Concretament sobre la producció de biocombustibles la normativa inclou criteris per garantir que la seva producció sigui sostenible des d'un punt de vista ambiental i social, i no provoqui desforestació, ni un increment dels preus dels aliments. En el seu informe final la comissió sobre el Canvi Climàtic del Parlament Europeu va demanar que la UE i altres països industrialitzats estableixin un objectiu conjunt a mitjà termini per a la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle entre el 25% i el 40% pel 2020. En les negociacions per a un nou acord internacional sobre el canvi climàtic les parts intenten aconseguir un compromís que substitueixi el Protocol de Kyoto, vigent fins al 2012. Precisament en la conferència sobre el canvi climàtic de l'ONU a Poznan, el mes de desembre passat, i en la qual van participar diferents eurodiputats, es va acordar que el primer esborrany del text de l'acord sobre el canvi climàtic estarà disponible per a la convenció marc de l'ONU sobre el canvi climàtic que s'ha de celebrar a Bonn el juny.