El traspàs de l'aeroport és irrenunciable per ERC i condicionarà futurs pactes
Capdevila i Vigo consideren que hi ha una excessiva dependència de Ryanair i que no s'ha de cedir a les seves pressions
Aposten per atreure companyies
La dependència de l'aeroport de Girona de la companyia de vols de baix cost Ryanair no té futur i, per assegurar-lo, és irrenunciable que la gestió de l'equipament –actualment en mans d'Aena– passi a ser de titularitat de la Generalitat. I és que el traspàs competencial serà irrenunciable per ERC i per tant, serà “una condició” per a un futur pacte de Govern, segons van assenyalar ahir a Vilobí d'Onyar la cap de llista de la formació, Carme Capdevila, i el número 2 de la candidatura, Pere Vigo. Van exemplificar la dependència que ara hi ha de Ryanair dient que des de que aquesta ha començat a operar des de l'aeroport del Prat, el nombre de viatgers a les instal·lacions gironines ja ha disminuït en un 12%.
“Tenim un país supeditat al model centralista d'Aena, i hem de poder recuperar el nombre de passatgers. Amb la gestió en mans de la Generalitat serà quan es podran decidir les taxes, les tarifes i els slots”, va declarar Vigo, que va afegir que quan això s'aconsegueixi hi haurà les bases per poder captar noves companyies aèries. En el mateix sentit es va pronunciar Capdevila, que l'operativitat de Ryanair des del Prat no ha de servir perquè hi hagi un traspàs de viatgers d'un aeroport a un altre, sinó que el que s'ha de fer és recuperar-los a Girona amb independència dels que volin des de Barcelona.
La cap de llista d'ERC també va criticar CiU, a qui va acusar d'haver avortat el traspàs de la gestió en el pacte que va fer Artur Mas amb el president espanyol José Luis Rodríguez Zapatero en relació amb l'Estatut. “Si ells van propiciar l'eliminació del traspàs, ara no és just que vulguin donar lliçons”, va afirmar.
Tots dos van coincidir a dir que no es pot cedir a les pressions de Ryanair en el sentit de demanar més diners a les administracions a canvi de no marxar de Girona. “Cap aeroport no pot estar sotmès al xantatge d'una companyia”, va dir Vigo, que va culpar de la situació al “sistema soviètic d'Aena”. Vigo és partidari que de moment es continuïn les negociacions amb la companyia irlandesa i que a través de noves polítiques tarifàries s'arribi a un acord amb Ryanair i s'obrin les portes a nous operadors. La inversió que s'ha fet els darrers exercicis a l'aeroport per convertir-les “en unes instal·lacions de primer ordre” són una garantia, al parer d'ERC, que el creixement del Girona-Costa Brava no té marxa enrere. “Des del territori i les administracions properes, hem de poder decidir com volem la competitivitat de l'aeroport”, va concloure Capdevila.