Política

ANàLISI

La informació en campanya

Els mitjans informatius influeixen en la definició dels missatges electorals dels partits? Naturalment que sí. I no cal que durant la campanya facin cap exercici de partidisme obert. Els mitjans són un dels principals factors de creació de la imatge de la realitat política. Defineixen els temes rellevants, articulen relats al seu voltant, difonen marcs conceptuals de comprensió del que passa. I si sobre algunes qüestions hi ha una majoria de mitjans influents que ofereixen informacions que, en el fons, coincideixen, llavors la perspectiva comuna acaba adquirint l'estatus de realitat certificada i donada per suposada.

Si volem persuadir i atreure algú no ens podem enfrontar a les seves creences i opinions, al contrari, les hem de prendre com a punt de partida de la nostra argumentació. Els discursos dels partits no poden contradir la imatge de la realitat que té l'electorat i que, en bona mesura, s'haurà anat conformant a través dels mitjans. Així, per exemple, s'ha instal·lat en l'opinió pública la idea que un govern multipartidista produeix desgovern. Per això és un risc enfrontar-se a aquesta idea en plena campanya. És una de les raons per les quals gairebé tots els partits semblen renunciar a governar en coalició, i si mencionen aquesta opció ho fan tímidament. I això afavoreix la posició del partit que, segons les enquestes, té possibilitats de formar govern en solitari.

Els discursos dels mitjans determinen el terreny de joc on els partits han de competir dialècticament, i influeixen així en la manera com aquests poden jugar les seves cartes.

Membre del grup de recerca UNICA de la UPF



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.