anàlisi
El vot en campanya
En les dues darreres eleccions autonòmiques el 75-80% dels electors havien pres la decisió de votar o no votar, i què votar, abans de la campanya electoral. Però al voltant del 20-25% dels electors es van decidir durant la campanya. És a dir, prenen la decisió en el context de la campanya. Però no es tracta principalment d'electors molt interessats en la campanya i pendents del seu desenvolupament per tal de tenir més elements per decidir; aquest és un sector més aviat minoritari. Abunda més l'elector poc o gens interessat per la política i que no para atenció en les eleccions fins que se les troba al davant.
Probablement el percentatge de tardans sigui una mica més gran el 2010. El context electoral incorpora elements addicionals amb capacitat d'introduir confusió i indecisió: així, el context de crisi econòmica amb la controvèrsia i confusió sobre les responsabilitats i solucions; la polèmica sobre la gestió del govern d'esquerres i la magnificació mediàtica dels seus errors o incapacitats; la possibilitat del canvi de govern i el retorn de CiU; una agenda electoral molt marcada pel tema nacional a reflux de la sentència del Tribunal Constitucional; la presència de noves candidatures.
Finalment, factors aleatoris i/o poc rellevants acaben jugant un paper important en la decisió tardana, i més com més tardana és. L'abstenció augmenta amb la tardança. Igualment el vot a candidatures noves té més component de decisor tardà, especialment quan com ara no hi ha una gran polarització i equilibri.
Col·laborador del grup de recerca UNICA de la UPF