Campanya en xarxa
Artur Mas ha liderat la presència a internet les últimes setmanes, segons un estudi que ha analitzat els candidats i els eixos temàtics més repetits
José Montilla s'ha mantingut en la segona posició gràcies a la seva presència institucional
Economia, crisi i independència han estat les qüestions més preponderants
ha tingut un paper destacat, tot i que hi ha influït bastant la seva etapa al Barça
El debat de TV3 va ser una excel·lent oportunitat per comprovar la força del que tothom ha anomenat primera gran campanya 2.0. El Twitter, la xarxa social que millor representa la immediatesa, treia fum, bullia diumenge passat. Les piulades se succeïen a un ritme frenètic i interpretaven a l'instant els gestos hieràtics de Montilla, els somriures de Mas, les propostes de “pacte de país” de Puigcercós o el bilingüisme de Rivera i Sánchez-Camacho. Tot des d'un punt de vista irònic i fresc que va fer que el debat fos infinitament més divertit veure'l per internet que a la televisió.
L'efervescent 2.0 electoral ha estat analitzat amb detall en un estudi que ha comprovat la notorietat dels candidats a internet durant la precampanya i la campanya, els eixos amb més protagonisme i també les qüestions que han encaterinat més els partits i els internautes. La consultoria Starling 502 i l'empresa Tinval Sistemes han estat els impulsors d'aquest treball, que demostra que Artur Mas i el seu canvi han liderat la presència a la xarxa, una constatació més que la federació és la gran favorita per a la cita d'avui.
El cap de llista de CiU també encapçala els comentaris sobre economia, crisi, concert, llengua, família i educació, mentre que José Montilla (PSC) queda en una segona posició en la majoria d'eixos, gràcies al fet que ha aparegut en moltes notícies per la seva condició de president. Joan Puigcercós (ERC) té com a bandera la independència i el concert; Alícia Sánchez-Camacho (PP) és la referent en immigració; Joan Herrera (ICV) s'associa amb conceptes propers a la crisi, l'economia i el tripartit, i Albert Rivera (Ciutadans), amb la llengua i la seguretat. L'anàlisi també ha tingut en compte dues de les formacions extraparlamentàries amb més possibilitats: Solidaritat Catalana i Reagrupament, dos col·lectius que són molt actius a la xarxa. Joan Laporta, per exemple, lidera el rànquing de la temàtica de la independència davant de Joan Carretero o Puigcercós.
Segons un dels creatius de l'estudi, Jordi Rodrigo, l'expresident del Barça té força de protagonisme, encara que molts comentaris provenen de l'entorn blaugrana. El seu dia d'or va ser el de l'assemblea de socis compromissaris en què el club va decidir emprendre accions legals contra la junta anterior.
Tot i això, el paper de Laporta i Carretero ha anat disminuint després del debat, que va servir per insuflar aire a Montilla –que també va tenir un gran ressò el dia que va anunciar que no repetiria el 2014–, Herrera, Rivera o Camacho. La líder del PP va tenir la punta més alta de popularitat 2.0 quan va presentar el polèmic videojoc en què disparava contra els immigrants. Però aquests missatges no sempre han de ser positius o floretes cap als candidats, perquè moltes vegades també són andanades de la resta de formacions.
Eixos principals
La crisi, l'economia i la independència són els tres eixos que més han aparegut les últimes setmanes en la política catalana 2.0, mentre que l'educació i la seguretat han quedat en un pla secundari.
El treball, basat en una eina anomenada Brandchats dissenyada per millorar les estratègies de comunicació de marques o persones, ha fet un rastreig des del 9 d'octubre fins a l'últim dia de campanya, tot i que les dades que apareixen en l'article són fins al dimecres 24 de novembre. També s'ha fet una comparació individualitzada del 20 al 24 de novembre per comprovar el canvi de tendències en la campanya –vegeu els gràfics–. Els principals referents per completar l'anàlisi han estat els blocs; les notícies i també les xarxes socials, les eines més utilitzades pels internautes.