Política

El ‘virus' sobiranista s'escampa

Voluntaris de Barcelona Decideix creen un seguit de vídeos destinats a activar el vot mitjançant les xarxes socials

El Micro Decidit interroga la ciutat, literalment

“Volíem jugar amb la ideaque els objectes no poden decidir i les persones, si”, diu el creador

El virus sobiranista s'escampa per la xarxa. No se sap si arribarà a tenir un abast epidèmic, però sí el seu objectiu: vol desactivar les defenses dels més recelosos i guanyar adeptes a la causa sobiranista. Tot i haver nascut amb voluntat viral i estendre's per internet, en cap cas farà malbé els ordinadors, ja que es tracta només de l'última pensada de la plataforma Barcelona Decideix: una sèrie de vídeos per activar la consciència dels que encara dubtin de si han de participar, el 10 d'abril, en la consulta sobiranista de la capital catalana.

El protagonista dels vídeos és el Micro Decidit, un objecte animat al més pur estil Toy Story que es dedica a fer preguntes per copsar l'opinió del carrer. Literalment. El mediàtic Òscar Dalmau ha col·laborat de manera desinteressada amb el projecte per donar la seva veu al micròfon, que no adreça les preguntes als ciutadans, sinó a la ciutat. És a dir, als senyals de trànsit, els semàfors o els porters automàtics, per posar un exemple dels tres primers capítols de la sèrie, rodats a Sant Martí, l'Eixample i Gràcia.

“La idea era haver començat abans i dedicar un vídeo a cada districte, però, com que tots hi col·laborem de manera desinteressada, al marge de la nostra feina, se'ns ha tirat el temps a sobre i no sé si ho podrem aconseguir”, explica Eduard Xandri, creatiu amb experiència en agències de nivell com ara SCPF. Establert ara pel seu compte, Xandri recorda que el procés de creació va ser “complicat perquè no es tractava d'un encàrrec d'una empresa amb un objectiu clar, sinó d'una plataforma amb moltes sensibilitats”. En un principi, el treball es va dirigir cap a les entrevistes personals a peu de carrer, però el to excessivament polític no va engrescar prou i es va optar per jugar més “amb un humor una mica surrealista, per no semblar transcendents i presentar així el referèndum com el que és, una pregunta i prou”. D'aquesta manera, el sentit de cada pregunta innocent juga amb l'objecte que la rep, fins que l'última, amb un missatge subtil (“Li agradaria tirar pel dret?” o “Vol fer sentir la seva veu?”) deixa pas al lema de la campanya: Els objectes no decideixen. Les persones, sí.

Els creadors dels vídeos, que es poden trobar a vimeo.com/bcndcdx, admeten que la campanya ha arrencat amb una repercussió una mica lenta: “Tot i que mai no saps com funcionarà, ja ens fem a la idea que difícilment la seguiran milions de persones. La qüestió és anar-ne acumulant i prou” De moment, en els primers dies ha rebut unes 2.600 visites. No és gaire, però qui pot saber quina evolució tindrà el virus sobiranista fins que arribi el 10 d'abril?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.